Celibaat en kindermisbruik

henriët

Re: Celibaat en kindermisbruik

Bericht door henriët »

memento schreef:
henriët schreef:Onderzoeken wijzen uit dat je niet kunt stellen dat in een bepaalde bevolkingskring ( geloof/ras/enz) misbruik meer of minder voorkomt.
Je kan wél stellen dat er bepaalde risico-factoren zijn, die een hogere kans op misbruik geven, zoals sterke machtsverhoudingen, niveau-verschillen, en een gesloten gemeenschap.
Daar heb je gelijk in.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Marie-Henriëtte schreef:
Marnix schreef:1 Tim 4 is niet in strijd met wat ik zeg, ik geen immers aan dat celibatair leven niet verkeerd is... maar dat het wel verkeerd is om mensen te dwingen celibatair te leven. Daar ben je het denk ik ook wel mee eens?
Verplicht celibaat is inderdaad heel verkeerd. Afschaffen daarom binnen de r.k.k. Je ziet wat er allemaal van kan komen als dit verplicht aan mannen wordt opgelegd.
Ik betwijfel of je redenatie wel opgaat, althans wanneer je bedoelt te zeggen dat misbruik een gevolg is van het verplichte celibaat. Want ik geloof niet dat dat aantoonbaar is.
Wel wordt vermoed dat mensen die worstelen met homo- of pedosexuele gevoelens vaak het priesterschap kiezen, juist om middels het celibaat dan maar van alle verleidingen af te zijn. Maar als ze dan door hun werk als (godsdienst)onderwijzer, als koordirigent of whatever met kinderen in aanraking komen, kunnen ze alsnog de fout in gaan.
Het celibaat is dan echter niet de oorzaak van de misstap, men had juist de hoop dat het celibaat hen voor misstappen zou behoeden. Ze zijn de fout in gegaan ondanks het celibaat.
~~Soli Deo Gloria~~
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Hendrikus schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Marnix schreef:1 Tim 4 is niet in strijd met wat ik zeg, ik geen immers aan dat celibatair leven niet verkeerd is... maar dat het wel verkeerd is om mensen te dwingen celibatair te leven. Daar ben je het denk ik ook wel mee eens?
Verplicht celibaat is inderdaad heel verkeerd. Afschaffen daarom binnen de r.k.k. Je ziet wat er allemaal van kan komen als dit verplicht aan mannen wordt opgelegd.
Ik betwijfel of je redenatie wel opgaat, althans wanneer je bedoelt te zeggen dat misbruik een gevolg is van het verplichte celibaat. Want ik geloof niet dat dat aantoonbaar is.
Wel wordt vermoed dat mensen die worstelen met homo- of pedosexuele gevoelens vaak het priesterschap kiezen, juist om middels het celibaat dan maar van alle verleidingen af te zijn. Maar als ze dan door hun werk als (godsdienst)onderwijzer, als koordirigent of whatever met kinderen in aanraking komen, kunnen ze alsnog de fout in gaan.
Het celibaat is dan echter niet de oorzaak van de misstap, men had juist de hoop dat het celibaat hen voor misstappen zou behoeden. Ze zijn de fout in gegaan ondanks het celibaat.
Er is wel een verschil tussen vrijwillig celibaat een celibaatsverplichting. Over dat laatste had ik het vooral. Christenen mogen trouwen, dat staat in de Bijbel. Je mag dus trouwen, ondanks het feit dat je een geestelijke bent. Alleen al met het opleggen van een celibaatsverplichting gaat de r.k.k. dus al de fout in.

Wie weet kan de r.k.k. met een vrijwillig celibaat veel ellende en schande voorkomen. Natuurlijk begrijp ik dat een zwemleraar zich net zo goed kan vergrijpen aan een kind in een zwembad, zoals geestelijken zich kunnen vergrijpen aan een kind binnen een r.k. internaat. Beide is het even erg, alleen is er één verschil. De roomse geestelijken misbruiken ook nog eens Zijn Naam!
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 23 mar 2010, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Gijs83 schreef:Het is actueel op dit moment: Veel mensen komen op dit moment ermee naar buiten dat ze als kind door een Rooms-Katholiek geestelijke zijn misbruikt. De paus gaf maar een mager excuus, moet we dit bedekken onder een dekmantel of wat voor redenen hebben ze daarvoor? Nu las ik onlangs dat men zich afvroeg of het celibaat de oorzaak is van het kindermisbruik. De meeste mensen dachten van wel. Zouden we kunnen stellen dat het celibaat goed of is het dat per definitie niet. Valt er met het celibaat te leven? Of is de kans gewoon groot dat dat tot misbruik lijd?
Valt er met celibaat te leven? Volgens Paulus wel.

Ook wijzen de cijfers niet naar een groter misbruik door Roomse geestelijken, dan onder andere groepen die met kinderen werken (bv predikanten, leraren, etc).
De media kan het natuurlijk ook uitvergroten, want elke melding wordt nu gemeld. Terwijl het er waarschijnlijk niet eens zoveel meer zijn als anders. Wat mij wel opvalt is dat je in protestantse kringen (gelukkig), voor zover ik weet, niet hoort van seksueel misbruik in pastorale relaties. Terwijl als je een beetje weet hoe in mens in elkaar steekt, daar weinig voor nodig is of zou dat dit Gods weerhoudende genade zijn!?
memento

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:
memento schreef:
Gijs83 schreef:Het is actueel op dit moment: Veel mensen komen op dit moment ermee naar buiten dat ze als kind door een Rooms-Katholiek geestelijke zijn misbruikt. De paus gaf maar een mager excuus, moet we dit bedekken onder een dekmantel of wat voor redenen hebben ze daarvoor? Nu las ik onlangs dat men zich afvroeg of het celibaat de oorzaak is van het kindermisbruik. De meeste mensen dachten van wel. Zouden we kunnen stellen dat het celibaat goed of is het dat per definitie niet. Valt er met het celibaat te leven? Of is de kans gewoon groot dat dat tot misbruik lijd?

Ook wijzen de cijfers niet naar een groter misbruik door Roomse geestelijken, dan onder andere groepen die met kinderen werken (bv predikanten, leraren, etc).
De media kan het natuurlijk ook uitvergroten, want elke melding wordt nu gemeld. Terwijl het er waarschijnlijk niet eens zoveel meer zijn als anders. Wat mij wel opvalt is dat je in protestantse kringen (gelukkig), voor zover ik weet, niet hoort van seksueel misbruik in pastorale relaties. Terwijl als je een beetje weet hoe in mens in elkaar steekt, daar weinig voor nodig is of zou dat dit Gods weerhoudende genade zijn!?
Van wat ik in Elsevier las, waren de cijfers uit protestantse hoek niet minder laag dan uit RK hoek...
vlinder

Bericht door vlinder »

Gijs83 schreef:
memento schreef:

En ik kan je zeggen dat dit in protestantse kringen wel gebeurd. Heb het van zeer dichtbij meegemaakt. Helaas zelfs meer dan één keer.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
sela

Bericht door sela »

Dat er in de media veel minder wordt geschreven over misbruik in protestantse kring komt volgens de predikant doordat het in protestantse kerken vaker gaat om incidenten. „Die hele structuur van internaten bijvoorbeeld zorgde ervoor dat één rotte appel in de mand verwoestend werk kon doen.

bron
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

memento schreef:
Gijs83 schreef:
memento schreef:

Van wat ik in Elsevier las, waren de cijfers uit protestantse hoek niet minder laag dan uit RK hoek...
In welke Elsevier stond dat?
memento

Bericht door memento »

Gijs83 schreef:In welke Elsevier stond dat?
Die van 2 (of 3?) weken terug meen ik. Hij is ondertussen al bij het oud papier, dus kan het helaas niet nakijken. Had wel graag de cijfers gepost eigenlijk (artikel te vluchtig gelezen om de details te hebben onthouden).
henriët

Bericht door henriët »

Gijs83 schreef:
memento schreef:

de werkelijkheid ligt anders,
maar laten we daar niet over gaan spreken hier.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Faramir

Bericht door Faramir »

henriët schreef: de werkelijkheid ligt anders,
Dan kan het topic wel gesloten worden, daar het zo te zien niet wenselijk is om in perspectief te plaatsen.
'Dit geloof dat wij van de kerk ontvangen hebben, bewaren wij met zorg; als een kostbare inhoud in een goed vat bewaard, wordt dit geloof onder de werking van de heilige Geest telkens weer jong en verjongt het ook het vat waarin het zit'.
Auto

Bericht door Auto »

Faramir schreef:
henriët schreef: de werkelijkheid ligt anders,
Dan kan het topic wel gesloten worden, daar het zo te zien niet wenselijk is om in perspectief te plaatsen.

We gaan in dit topic NIET in detail treden, dat wordt door Henriet bedoeld. Laten we hier zonder details discussieren in dit gevoelige onderwerp.
sela

Bericht door sela »

niet spreken in de zin van 'concrete voorvallen'? of als 'het vuil niet in het openbaar laten komen, omdat daarmee Gods naam wordt aangetast'?
nu, als ik een onterechte post plaats mogen jullie deze wel weghalen...

dit hield me iig nog even bezig:
Gijs83 schreef: of zou dat dit Gods weerhoudende genade zijn!?
ik denk niet dat er sprake is van weerhoudende genade.

'las op een welbekend web dat de pkn vorig jaar melding maakte van 419 gevallen van seksueel misbruik en dat zonder enige media aandacht. 'de pkn is meer dan de helft zo klein als de rkk in Nederland. maar goed, daar gaat het niet om, want ook dat is veel minder dan 1% van het totaal'.

ik probeerde een tweede bron te zoeken om deze getallen te staven, maar kon die niet vinden.
wel een link naar zembla

ook las ik feedback op zembla, ondermeer het commentaar dat er aan voorbij wordt gegaan dat er duizenden kinderen slachtoffer zijn van misbruik/mishandeling en daar wordt nauwelijks over gerept.

ook kwam ik dit artikel tegen in de trouw:
Ganzevoort maakt duidelijk dat binnen elke kerk zeker een handvol plegers van seksueel misbruik zit. In een kerk met 500 leden (waarvan zo'n 100 slachtoffers) zullen dat er enkele tientallen zijn, schat hij, uiteenlopend van iemand die op zeker moment 'een grens heeft overschreden, tot aan de hardnekkige seksueel misbruiker'.
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:
BJD schreef:Celibaat en kindermisbruik.. lijkt relatief veel voor te komen? Ook bij streng gereformeerde gesloten gezinnen. Een verband?
Er is een verband aan te wijzen tussen een gesloten gemeenschap en kindermisbruik.
Er is een verband aan te wijzen tussen VERPLICHTgedrag en het dan juist gaan doen.Hoe meer een mens een zekere fantasie onderdukken wil, des te harder zal deze zonde zich manifesteren in deze mens!
Zonder Jezus' hulp en kracht zijn we nergens!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
sela

Bericht door sela »

het is complexe materie...
las trouwens in dat kader vandaag nog ware woorden in de laatste zinnen van het hoofdredactioneel commentaar van het rd.
Plaats reactie