Tiberius schreef:Volgens mij is dat inderdaad de hoofdreden.
Bovendien kan een preek soms specifiek voor een gemeente bedoeld zijn en is het niet de bedoeling dat die in de brede verspreid wordt.
Ik heb van de prekenweb-mensen wel eens begrepen dat (sommige?) predikanten per preek toestemming geven, dus niet zomaar voor all door hen gehouden preken.
Van studenten (binnen de GG) mogen helemaal geen opnames gedistribueerd worden; al hoef ik hier niet te vertellen, dat niet iedereen zich daar aan houdt.
Dat laaste klopt niet; dat beleid is enkele jaren geleden versoepeld. (Het was ook niet meer handhaafbaar...)
Wat de hoofdreden betreft: Ook dat lijkt me wat grotesk. Alsof alle gemeenteleden in een bepaalde gemeente een preek al van tevoren beluisterd zouden hebben via internet. Dat gaat op een hele gemeente altijd om enkelingen.
Wat het argument betreft dat een preek specifiek voor één gemeente, in één speciale situatie is, dan nog geldt dat de preek in het openbaar is uitgesproken. Iedereen kon er bij zijn. En het lijkt me dat er zelfs in zo'n specifieke preek onderwijs kan zitten dat algemeen geldend is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)