Preken beluisteren op internet

Luther
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Luther »

Mister schreef:Enigszins off-topic: wat zijn de predikantenargumenten tegen plaatsing?
- Het is voor die gemeente op dat moment en verder niet.
- Internet is een beerput.
- Ik ben helemaal niet zo tevreden over m'n preken.
- De Heere werkt niet door internet.
- etc.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Mister schreef:Enigszins off-topic: wat zijn de predikantenargumenten tegen plaatsing?
- etc.
Uhm... Ik geloof niet dat dit steekhoudende argumenten zijn, toch?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mister schreef:
Luther schreef:
- etc.
Ik ben nog niet overtuigd, maar misschien kunnen we hier een topic over openen en ik hoop dat er dan ook RF'ers de visie van die predikanten wil verdedigen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Luther schreef:
Mister schreef:
Luther schreef:
- etc.
Ik ben nog niet overtuigd, maar misschien kunnen we hier een topic over openen en ik hoop dat er dan ook RF'ers de visie van die predikanten wil verdedigen.
Lijkt mij wel een idee, ik ben best benieuwd naar de werkelijke reden.
hmprff

Bericht door hmprff »

Mister schreef: Lijkt mij wel een idee, ik ben best benieuwd naar de werkelijke reden.
wat te denken van het hergebruiken van preken? dat lijkt mij de echte reden...
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

hmprff schreef:
Mister schreef: Lijkt mij wel een idee, ik ben best benieuwd naar de werkelijke reden.
Plagiaat?
hmprff

Bericht door hmprff »

Mister schreef:
hmprff schreef:
Plagiaat?
nee, zelf één preek meerdere keren in andere gemeentes preken
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

hmprff schreef:
Mister schreef:
hmprff schreef:
Plagiaat?
nee, zelf één preek meerdere keren in andere gemeentes preken
Hetgeen soms rond de feestdagen of bij andere drukke werkzaamheden best praktisch is...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Volgens mij is dat inderdaad de hoofdreden.
Bovendien kan een preek soms specifiek voor een gemeente bedoeld zijn en is het niet de bedoeling dat die in de brede verspreid wordt.
Ik heb van de prekenweb-mensen wel eens begrepen dat (sommige?) predikanten per preek toestemming geven, dus niet zomaar voor all door hen gehouden preken.

Van studenten (binnen de GG) mogen helemaal geen opnames gedistribueerd worden; al hoef ik hier niet te vertellen, dat niet iedereen zich daar aan houdt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Volgens mij is dat inderdaad de hoofdreden.
Bovendien kan een preek soms specifiek voor een gemeente bedoeld zijn en is het niet de bedoeling dat die in de brede verspreid wordt.
Ik heb van de prekenweb-mensen wel eens begrepen dat (sommige?) predikanten per preek toestemming geven, dus niet zomaar voor all door hen gehouden preken.

Van studenten (binnen de GG) mogen helemaal geen opnames gedistribueerd worden; al hoef ik hier niet te vertellen, dat niet iedereen zich daar aan houdt.
Dat laaste klopt niet; dat beleid is enkele jaren geleden versoepeld. (Het was ook niet meer handhaafbaar...)

Wat de hoofdreden betreft: Ook dat lijkt me wat grotesk. Alsof alle gemeenteleden in een bepaalde gemeente een preek al van tevoren beluisterd zouden hebben via internet. Dat gaat op een hele gemeente altijd om enkelingen.

Wat het argument betreft dat een preek specifiek voor één gemeente, in één speciale situatie is, dan nog geldt dat de preek in het openbaar is uitgesproken. Iedereen kon er bij zijn. En het lijkt me dat er zelfs in zo'n specifieke preek onderwijs kan zitten dat algemeen geldend is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Tiberius schreef:Volgens mij is dat inderdaad de hoofdreden.

Dat laaste klopt niet; dat beleid is enkele jaren geleden versoepeld. (Het was ook niet meer handhaafbaar...)
Het is nog steeds voorschrift van de Theologische School.
Luther schreef:Wat het argument betreft dat een preek specifiek voor één gemeente, in één speciale situatie is, dan nog geldt dat de preek in het openbaar is uitgesproken. Iedereen kon er bij zijn. En het lijkt me dat er zelfs in zo'n specifieke preek onderwijs kan zitten dat algemeen geldend is.
Dat kan zijn.
Maar waarom zou je met alle geweld een persoonlijk getinte preek (bijvoorbeeld doop van een kind, bevestiging ambtsdrager, etc) op internet willen zetten, terwijl er al 10.000-en preken op staan? ;)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik kan het heel goed begrijpen als je het niet wilt. Een preek die je uitspreekt is voor dát moment, kan heel specifiek worden toegepast op die momenten. Zoals Spurgeon opeens midden tijdens een dienst zei: "jongeman, de handschoenen die je hebt gestolen moet je teruggeven." Je kunt het niet meer corrigeren zodat allerlei uitspraken een heel eigen leven kunnen gaan leiden. Dat is denk ik nog het grootste bezwaar. Een bijzondere van een preek is ook juist altijd wel het moment. Bovendien kan het een houding bewerken bij mensen die niet positief is. Een soort shopgedrag, maar dan digitaal.
Dat is wat ik kan bedenken. Persoonlijk heb ik heel veel gehad aan sommige preken op het internet. Dus ik zie de voordelen echt wel. Maar misschien is het ook wel eens goed om de eredienst weer meer waarde te geven. Het is niet de zoveelste boodschap van predikant X. Het is een uniek moment, waarop Gods Geest werkzaam is en aanwezig (zoals wel bleek bij gebeurtenissen als de opwekkingen of de Pinksterdag). Een vraag die bij me opborrelt: werkt het verschijnsel van preken op internet niet ook in de hand dat we de preek minder gaan zien als het concrete Woord van God? Nogmaals - dit is geen vraag die ik stel omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Maar volgens mij mag het wel gesteld worden.
refo

Bericht door refo »

Het nadeel van preken beluisteren (buiten de reguliere 's zondagse dienst in de eigen gemeente) dat het teveel 'consumeren' is. Men zoekt zich een leraar die aanstaat en laat zich aldus geestellijk verkwikken. Hetzij in een weekdienst, hetzij digitaal.

In de gereformeerde gezindte zijn preken teveel handelswaar geworden. Ik schat dat dat wereldwijd nergens elders te vinden is.
Beperk je tot de zondagse diensten en verder niets. Dat is al 2000 jaar lang voldoende voor de kerk van alle tijden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Auto

Bericht door Auto »

refo schreef:Het nadeel van preken beluisteren (buiten de reguliere 's zondagse dienst in de eigen gemeente) dat het teveel 'consumeren' is. Men zoekt zich een leraar die aanstaat en laat zich aldus geestellijk verkwikken. Hetzij in een weekdienst, hetzij digitaal.

In de gereformeerde gezindte zijn preken teveel handelswaar geworden. Ik schat dat dat wereldwijd nergens elders te vinden is.
Beperk je tot de zondagse diensten en verder niets. Dat is al 2000 jaar lang voldoende voor de kerk van alle tijden.
Hmm, is dat zo .... http://www.sermonaudio.com/main.asp ;)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Het nadeel van preken beluisteren (buiten de reguliere 's zondagse dienst in de eigen gemeente) dat het teveel 'consumeren' is. Men zoekt zich een leraar die aanstaat en laat zich aldus geestellijk verkwikken. Hetzij in een weekdienst, hetzij digitaal.

Nee, voor mij zijn preken geen handelswaar, en ik ben inderdaad gewend om binnen en buiten mijn kerkverband vooral te luisteren wat ik door anderen aangereikt krijg. Dan gaat het er dus niet om dat je zelf kiest en bepaalt. Ook download ik weleens prekenseries of Bijbellezingen die ik op lange ritten in de auto beluister. Ik heb verschillende malen een zegen mogen ontvangen tijdens het luisteren naar een dienst.
Het fenomeen preken-CD of prekenbandje bestaat al decennia. Daar zou je dan ook op tegen moeten zijn, want er is geen principieel verschil tussen CD's/bandjes aan de ene kant en mp3-bestanden aan de andere kant.
Gesloten