Kiezen voor Eenheid

Wie tekent het manifest?

Ik teken niet, want ...
21
75%
Ik teken wel, want ...
7
25%

Totaal aantal stemmen: 28

Tiberius
Administrator

Re: Kiezen voor Eenheid

Bericht door Tiberius »

Wat zie je dan zelf als basis voor eenheid anders dan de waarheid?
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Wat zie je dan zelf als basis voor eenheid anders dan de waarheid?
Door juist waarheid als basis voor eenheid te nemen, zie ik mogelijkheden voor eenheid met bepaalde personen en gemeenten in de PKN, terwijl omgedraait misschien dit waarheidsprincipe de deur naar eenheid met bepaalde personen en gemeenten uit Afgescheiden kring onmogelijk maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Dat is zeker waar. Ik denk zelf dat we moeten oppassen voor absolute en exclusieve waarheidsclaims.
Anderzijds moet je wel een bepaalde gemeenschappelijke basis kunnen definiëren waarop je met elkaar staat, bijvoorbeeld de Bijbel en de belijdenisgeschriften, of de Bijbel en de belijdenis van Athanasius, etc. Maar zo'n horizontaal manifest acht ik geen goede basis.
Daarnaast ben ik van mening (en ik proef dat ook een beetje uit de woorden van ds. Van Vlastuin), dat je eenheid moet zoeken met hen die het laatst van elkaar zijn gescheurd; in dit geval dus eerst eenheid tussen de PKN en HHK, zodat die droevige breuk weer hersteld kan worden.
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:Daarnaast ben ik van mening (en ik proef dat ook een beetje uit de woorden van ds. Van Vlastuin), dat je eenheid moet zoeken met hen die het laatst van elkaar zijn gescheurd; in dit geval dus eerst eenheid tussen de PKN en HHK, zodat die droevige breuk weer hersteld kan worden.
Theoretisch deel ik die mening. Maar omdat het waarheids-beginsel gehandhaafd wordt, zie ik geen mogelijkheden tot een heling van de breuk PKN-HHK op institutioneel niveau. Vanuit het waarheids-beginsel geredeneerd (en ook vanuit in het verleden gedane beloften aan Afgescheiden kant) denk ik dat een heling van de breuk met de Afgescheiden/Dolerende kerken meer voor de hand ligt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Wat zie je dan zelf als basis voor eenheid anders dan de waarheid?
De Waarheid (die ook de Weg en het Leven is)

Ik ben verbonden met allen die door Hem verlost zijn. Ook als ze een andere visie hebben op bijv doop en dat soort zaken.

p.s. eenheid is nog niet per definitie ook kerkelijke eenheid.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Fjodor

Bericht door Fjodor »

JolandaOudshoorn schreef: Heerlijk he, om bepaalde kerkelijke organisaties een trap te geven. Voelen we ons net een stukje beter, we behoren in ieder geval niet bij hen. Volgens mij snap je dan net zo goed niet wat eenheid is.
Zoekt de PKN als instituut dan de waarheid? Denk je dat? Mijn vraag gaat niet over bepaalde gemeenten of personen binnen de PKN, maar over het geheel. De PKN probeert zich echt niet meer te onderwerpen aan het gezag van de schrift.. Helaas..

Ik zeg niet dat mensen die in de PKN zitten eruit moeten of iets dergelijks, maar het instituut kan ik moeilijk nog christelijk noemen. Maar aangezien de vrijzinnigen aan het uitsterven lijken te zijn hoeven we de hoop niet op te geven.

Als we de waarheid belangrijker gaan vinden dan de verschillende kerkgenootschappen dan komt er vanzelf wel eenheid. Als we het geloof in onze opgestane Levensvorst belangrijker vinden dat wat anders dan ook dan moeten er wel kerkmuren gaan vallen. Maar andere zullen misschien des te hoger oprijzen.
Maarja, dat probeerden ze vroeger ook al.. We moeten ons niet te druk maken om kerkmuren, maar des te drukker om de waarheid van de vergeving van zonden die in door onze Heere geschied is. In al ons denken en doen, in al onze contacten etc. Dan wordt de eenheid in Hem vanzelf zichtbaar.

Maarja, laten we het maar op de Heere wentelen. Misschien wil Hij die organisatorische eenheid wel helemaal niet. Om ons zo te leren dat we er niet te veel over in hoeven te zitten. De geestelijke eenheid is veel belangrijker.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Eéheid voor wat geestelijk één is...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Fjodor schreef:Zoekt de PKN als instituut dan de waarheid? Denk je dat? Mijn vraag gaat niet over bepaalde gemeenten of personen binnen de PKN, maar over het geheel. De PKN probeert zich echt niet meer te onderwerpen aan het gezag van de schrift.. Helaas..

Ik zeg niet dat mensen die in de PKN zitten eruit moeten of iets dergelijks, maar het instituut kan ik moeilijk nog christelijk noemen. Maar aangezien de vrijzinnigen aan het uitsterven lijken te zijn hoeven we de hoop niet op te geven.
Even op de man af: is de PKN een valse kerk? Zo ja, dan dienen alle christenen er onmiddelijk uit te vertrekken. Zo nee, dan is er niets op tegen om te werken aan samengaan met die kerk.
Dat is tenminste de consequentie van wat de Nederlandse geloofsbelijdenis over de kerk zegt.

Mij valt op dat in de praktijk er niet zo omgegaan wordt met wat de confessie over de kerk zegt, ook niet door de kleinere reformatorische kerken. Onderling nemen die kerken elkaar wel de maat (met onderlinge kritiek), maar er wordt ook niet (zo hard) gezegd: die kerk is een valse kerk waar je niet in kunt zitten. Andersom worden de verschillen zo groot geacht, dat er van samengaan niets komt. Dan wordt gezegd: we ervaren wel geestelijke eenheid, maar we kunnen niet tot kerkelijke eenheid komen. Want daar is het allemaal net ietsje anders en op dit punt wordt wat anders geleerd. We hebben een leergeschil met die kerk en daarom kunnen we niet samengaan. Wij hebben natuurlijk zo het eigene van ons kerkverband waar we zo aan hechten en daarom kunnen we niet samengaan. We hebben het hier zo goed en daar is het toch net ietsje minder enz. enz.
Dat is naar 2 kanten toe onconfessioneel en onbijbels. We koesteren de eigenheid meer dan de eenheid en we misbruiken de waarheid om dat te verdoezelen. Want de waarheid kunnen we zo scherp definieren (N.B. scherper dan de confessie), dat we kerkelijk samengaan gevoeglijk kunnen uitsluiten.

Om een voorbeeld te geven: de GG en de GGiN kunnen niet samengaan vanwege een leergeschil (aldus de GGiN). De vraag is of dat leergeschil een gescheiden optrekken rechtvaardigt volgens de belijdenis. Want je kunt ook een verschil van inzicht hebben, die niet buiten de grenzen van de belijdenis gaat (en ik denk dat dat het geval is). Dan moet je ook kunnen aangeven: we verstaan de Schrift op dit punt anders, maar kunnen elkaar hierom niet de deur wijzen. Maar daarvoor moet je wel om kunnen gaan met verschillen en dat is niet het sterkste punt van de gereformeerde gezindte in Nederland.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

elbert schreef:Want je kunt ook een verschil van inzicht hebben, die niet buiten de grenzen van de belijdenis gaat (en ik denk dat dat het geval is).
Maar dat geldt niet voor de PKN. En daarom terecht de vraag: is de PKN een valse kerk?
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm, hoe beoordeel je of iets een valse kerk is of niet. Natuurlijk op basis van NGB artikel 29. Maar kijk je daarbij vooral naar synode, organisatie? Of naar plaatselijke kerken? Als je lid bent van een Bijbelgetrouwe gemeente en je weet dat ergens anders een dominee dwaalleer leert, moet je dan als persoon die gemeente verlaten? Of moet de gemeente het kerkverband verlaten? En als die gemeente dat niet doet, is dat dan een reden om als persoon die Bijbelgetrouwe gemeente te verlaten of niet?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zeg het maar...
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik weet het zo niet. Ik zou denk ik niet zo snel een bijbelgetrouwe gemeente verlaten omdat ergens anders in het kerkverband een dwaalleraar staat. Ik ben sowieso niet zo van de "kerkverbanden" omdat er overal zoveel diversiteit is en gemeenten plaatselijk ook steeds meer eigen verantwoordelijkheid krijgen of nemen.
Gian

Bericht door Gian »

Prachtige filmpje, gemaakt in Kockenen;

http://www.youtube.com/user/luitenantma ... 49LZdz8i-c

Echt even helemaal zien!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Terri

Bericht door Terri »

Wat kan ik hier naar verlangen!
Zoek de overeenkomsten en niet de verschillen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Gian schreef:Prachtige filmpje, gemaakt in Kockenen;

http://www.youtube.com/user/luitenantma ... 49LZdz8i-c

Echt even helemaal zien!
Hier word ik nou niet echt warm van. Geleid door één Geest? Ik vraag het me af...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie