Hoe ga jij dan om met het feit dat we Gods wil niet volledig kennen? (Deut. 29: 29)Joannah schreef:Marnix heeft gelijk.
Adam was ongehoorzaam, en luisterde naar satan.Daarvoor werd hij gestraft, en collectief ook, maar ipv ook hier weer eens ruzie over te gaan maken, (straks onderwerp nummer 3 gesloten op 1 dag...)kunnen we ons beter focussen op het betaalde Offer, waardoor we nu vrijspraak kunnen krijgen van onze schuld, die al betaald is...nemen we het aan?
Gods wil is duidelijk.
2 Petrus 3:9.
Eenvoudig genoeg om er de kanttekeingen niet bij nodig te hebben.
Gods soevereiniteit
Re: Gods soevereiniteit
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Ik denk het ook, overschatten we dan niet vaak die vrije wil?Joannah schreef:Ik denk dat we precies hetzelfde als Eva en Adam zouden gedaan hebben.Het vlees is nog steeds zwak....Alexander CD schreef:Wat maakt de wil van de mens vrij?Marnix schreef:wat probeer je nou voor punt te maken? Adam had een vrije keuze, God had hem gewaarschuwd... En toch deed hij het. Adam had een volkomen vrije wil en was niet bij voorbaat kansloos. Dat is altijd de gereformeerde leer geweest. Wil je dat nu gaan herzien door te stellen dat hij eigenlijk helemaal geen vrije wil had, op papier wel maar God had allang zijn val besloten en tegen de duivel waren ze toch volstrekt kansloos?
Ik bestrijdt de gereformeerde leer niet, ik stel alleen een paar vragen.
Ik bestrijdt ook niet dat Adam een vrije wil had, we spreken vaak over Adams vrije wil alsof wij dat gehad hadden wij niet in zonde gevallen waren, als of wij dan wel alle mogelijkheden hadden om zonder Christus in het paradijs te blijven voor eeuwig.
Had onze vrije wil ons vrij gehouden? Is die vrij wil alles?
-
Dat ben ik ook wel met je eens, de kantekeningen hebben te vaak het laatste woord en belemmeren dat er verder gezocht wordt in Gods woord, daarom gebruik ik ze niet vaak.Joannah schreef:Eenvoudig genoeg om er de kanttekeingen niet bij nodig te hebben.
en terecht.Alexander CD schreef:Dat ben ik ook wel met je eens, de kantekeningen hebben te vaak het laatste woord en belemmeren dat er verder gezocht wordt in Gods woord, daarom gebruik ik ze niet vaak.Joannah schreef:Eenvoudig genoeg om er de kanttekeingen niet bij nodig te hebben.
In de aangehaalde tekst in 2 petrus3:9, maakt het een wereld verschil.....allen of alleen de uitverkorenen !!
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
er staat:Joannah schreef:en terecht.Alexander CD schreef:Dat ben ik ook wel met je eens, de kantekeningen hebben te vaak het laatste woord en belemmeren dat er verder gezocht wordt in Gods woord, daarom gebruik ik ze niet vaak.Joannah schreef:Eenvoudig genoeg om er de kanttekeingen niet bij nodig te hebben.
In de aangehaalde tekst in 2 petrus3:9, maakt het een wereld verschil.....allen of alleen de uitverkorenen !!
maar dat zij allen tot bekering komen
wie zijn die zij?
Ik ben 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen aan het lezen.
Dat gaat over de gelijkenis van de verloren zonen.
De jongste zoon mag thuis komen vanwege de goedheid van de vader. Met die zoon identificeren we ons graag.
Niet met de oudste zoon. Maar toch zegt de vader: alles wat van mij is is van jou.
Kortom: Hij wil dat allen zalig worden.
De jongste zoon mag thuis komen vanwege de goedheid van de vader. Met die zoon identificeren we ons graag.
Niet met de oudste zoon. Maar toch zegt de vader: alles wat van mij is is van jou.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Aanbevolen: Tim Keller: de vrijgevige God.refo schreef:Ik ben 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen aan het lezen.
al diegenen, vanwie hij niet wil dat er enigeen verloren gaan....Alexander CD schreef:er staat:Joannah schreef:en terecht.Alexander CD schreef:Dat ben ik ook wel met je eens, de kantekeningen hebben te vaak het laatste woord en belemmeren dat er verder gezocht wordt in Gods woord, daarom gebruik ik ze niet vaak.Joannah schreef:Eenvoudig genoeg om er de kanttekeingen niet bij nodig te hebben.
maar dat zij allen tot bekering komen
wie zijn die zij?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
-
helemaal mee eens, dat zegt ook Joh 6 vs 39Joannah schreef:al diegenen, vanwie hij niet wil dat er enigeen verloren gaan....
En dit is de wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft, dat al wat Hij Mij gegeven heeft, Ik daaruit niet verlieze, maar hetzelve opwekke ten uitersten dage.
Jesaja 45 vers 22 zegt van Godswege: wend u tot MIJ alle einden der aarde, en wordt behouden. In Johannes 6 vers 37 zegt de HEERE: wie tot MIJ komt zal IK geenszins uitwerpen.
Het ligt volstrekt niet aan de Heere; HIJ wil dat allen behouden worden.
Het ligt algeheel en uitsluitend aan ons, aan mij, die niet willen dat HIJ KONING over ons/mij zal zijn; ons/mijn (be)denken is zegt Paulus in Romeinen 8 vers 7: niets anders dan pure vijandschap tegen GOD.
Thomas
Het ligt algeheel en uitsluitend aan ons, aan mij, die niet willen dat HIJ KONING over ons/mij zal zijn; ons/mijn (be)denken is zegt Paulus in Romeinen 8 vers 7: niets anders dan pure vijandschap tegen GOD.
Thomas
-
Het is onze verantwoordelijkheid als we verloren gaan, maar het is Gods eer dat al Zijn uitverkorenen behouden worden en dat is niet allen, want dan werden allen zalig en de bijbel leert geen alverzoening.Jacobse schreef:Jesaja 45 vers 22 zegt van Godswege: wend u tot MIJ alle einden der aarde, en wordt behouden. In Johannes 6 vers 37 zegt de HEERE: wie tot MIJ komt zal IK geenszins uitwerpen.
Thomas
Al wat Mij de Vader geeft, zal tot Mij komen; en die tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen.
Het heeft weinig zin daar over te speculeren. Op zich heb je een punt. Aan de andere kant, spreken we ook niet soms over de vrije wil alsof wij in die situatie geen keuze hadden gehad? Adam had een vrije wil en als wij daar in plaats van Adam hadden gestaan, hadden we ook een vrije wil gehad. Wat dus betekent dat we voor of tegen God hadden kunnen kiezen. Juist daarom kunnen we niet zeggen: We hadden het beter gedaan... maar ook niet: We hadden het net zo gedaan. We waren daarin vrij geweest dus we moeten er niet over spreken alsof onze keuze al in ons geprogrammeerd was.Alexander CD schreef:Wat maakt de wil van de mens vrij?Marnix schreef:wat probeer je nou voor punt te maken? Adam had een vrije keuze, God had hem gewaarschuwd... En toch deed hij het. Adam had een volkomen vrije wil en was niet bij voorbaat kansloos. Dat is altijd de gereformeerde leer geweest. Wil je dat nu gaan herzien door te stellen dat hij eigenlijk helemaal geen vrije wil had, op papier wel maar God had allang zijn val besloten en tegen de duivel waren ze toch volstrekt kansloos?
Ik bestrijdt de gereformeerde leer niet, ik stel alleen een paar vragen.
Ik bestrijdt ook niet dat Adam een vrije wil had, we spreken vaak over Adams vrije wil alsof wij dat gehad hadden wij niet in zonde gevallen waren, als of wij dan wel alle mogelijkheden hadden om zonder Christus in het paradijs te blijven voor eeuwig.
Had onze vrije wil ons vrij gehouden? Is die vrij wil alles?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik heb even een opschoning uitgevoerd. Topic over RK schrijvers is aangemaakt.
Alles hierna wordt verwijderd wat niet over Gods soevereiniteit gaat.
Alles hierna wordt verwijderd wat niet over Gods soevereiniteit gaat.
Dit kan je niet zo snel zeggen.refo schreef:Ik ben 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen aan het lezen.
De oudste zoon was al een zoon van de vader. De Vader wil inderdaad dat al zijn zonen zalig worden. Maar om dat nu te betrekken op alle mensen gaat mij wat kort door de bocht.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wil God dan dat mensen verloren gaan, denk je?Fjodor schreef:Dit kan je niet zo snel zeggen.refo schreef:Ik ben 'Eindelijk thuis' van Henri Nouwen aan het lezen.
De oudste zoon was al een zoon van de vader. De Vader wil inderdaad dat al zijn zonen zalig worden. Maar om dat nu te betrekken op alle mensen gaat mij wat kort door de bocht.