<knip> [de rest, over de persoonlijke opvattingen van de dominee, laat ik buiten beschouwing: ben het met je eens dat we daar maar niet teveel op moeten focussen].-DIA- schreef:Nu is het niet altijd verkeerd om een psalm te zingen bij een begrafenis.
Maar toch acht ik het beter om het te houden bij die gevallen waavan God Zelf getuigenis geeft
bij Zijn volk. Hij is geen God dat Hij liegen zal.
Dan gaan we wel veilig.
Ik haak even in op je laatste opmerking: "dan gaan we veilig".
Als ik je goed begrijp, vind je het feit dat er gezongen wordt in een rouwdienst dus een uiting waaruit blijkt dat de overledene nu juicht voor Gods troon. En mag er niet gezongen worden wanneer daarover geen duidelijkheid bestaat.
Ik vind dat een merkwaardig hanteren van criteria rond de vraag of er tijdens een rouwdienst wel of niet moet worden gezongen. De vraag naar de eeuwige bestemming van de overledene behoort daarbij mijns inziens geen rol te hebben. Ik zie überhaupt geen reden waarom er tijdens een rouwdienst niét gezongen zou kunnen worden. Voor elke omstandigheid is in ons psalmboek (laat ik me daar maar toe beperken) wel een passend vers te vinden. De opmerking "Hij is geen God dat Hij liegen zal" is daarbij dus in het geheel niet im Frage.