Democritus schreef:
Vind catechisatie geven dan in het midden der gemeente plaats? M.i. is een groep jongelui geen afspiegeling van de gemeente.
In mijn visie vindt catechisatie inderdaad "in het midden der gemeente" plaats. Het onderwijzen in de christelijke leer is een taak van de christelijke gemeente. De catechisatie loopt daarom ook uit op een geloofsbelijdenis die letterlijk "in het midden der gemeente" plaatsvindt.
Betekent dat dan ook dat de vrouwen een hoofdbedekking op moeten hebben?
Óf hoofdbedekking gedragen moet worden, laat ik over aan de vrijheid van de gewetens van de deelnemers. M.i. kan je, als je vóór hoedje in de eredienst bent, er niet om heen om overal waar de christelijke gemeente officieel samenkomt (dus ook in het klein, zoals op catechisatie) de vrouwen hoofdbedekking te laten dragen. Er wordt immers gebeden en geprofeteerd (onderwijzen in de christelijke leer is "profeteren"), waar 1 Kor 11 het over heeft.
Volgens mij namen Aquilla en Priscilla ook Apollos met zich mee en onderwezen hem.Net in het midden van de gemeente maar er vond wel onderwijzing plaats. Dit zal denk ik niet alleen bijbelverhaal zijn geweest.
Klopt. Maar m.i. is er onderscheid tussen het officiele onderwijs van de christelijke gemeente, in de vorm van de leerdiensten, catechisatie en huisbezoek, en het persoonlijke geloofsonderwijs wat gemeenteleden elkaar onderling kunnen geven, in de vorm van een "goed gesprek".
Daarnaast wordt er op de overige verenigingen wel degelijk geleerd. Als ik zie welke onderwerpen er behandeld worden.
Als er geleerd wordt, en je bestempeld verenigingen als onderdeel van het officiële gemeentewerk (wat ik wil betwijfelen, gezien het vrijwillige karakter), dan zijn m.i. de woorden van Paulus van toepassing.
Ik snap niet helemaal hou jij nu ineens een zo scherpe scheidslijn bij catechisatie gaat leggen. Ik denk dat het voor de zondagse samenkomst duidelijk is maar voor catechisatie.
M.i. moet je recht doen aan de woorden van Paulus, die "leren" duidelijk niet ziet als taak van de vrouw. In navolging van de kerk der eeuwen (vroege kerk + reformatie) zie ik catechisatie in nauw verband met de eredienst zondags, als "leren".
M.i. is de Schrift in dezen erg duidelijk. Dat wij in onze tijd daar misschien wat anders/ruimer over denken is een feit, maar dat rechtvaardigt nog niet om de gewoonten van onze tijd in te lezen in de woorden der Schrift.