Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Marie-Henriëtte

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Bericht door Marie-Henriëtte »

lexd schreef:In een ander topic geeft jongere aan dat we geneigd zijn een bepaalde situatie als maatgevend te stellen en daar dan teksten bij te zoeken. Dat kan interessante speurtochten opleveren. Al eeuwen zijn vrouwen uitgesloten ambten. Behoudend is synoniem voor bijbels. We zijn behoudend, dus de bijbel zal ook wel vinden dat vrouwen uitgesloten zijn.

Sturen we een mannelijke ambtsdrager weg met het verzoek een bijbels onderbouwde vsiei op de vrouw in het ambt te geven, dan weten we eigenlijk al wat de uitkomst is. Toch?

En als wat vrijzinniger kerken tot andere conclusies komen dan wijten we dat aan die vrijzinnigheid. De vraag is echt of dat klopt. In Christus is geen man of vrouw.Vrouwen mogen niet kletsen tijdens de diens volgens Korinthe. Logisch, mannen ook niet, maar die deden dat blijkbaar niet. Maar weer wel profeteren (ander woord voor preken in ieder geval het woord voeren in die tijd) mits met bedekt haar.
:super
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 03 aug 2009, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Democritus

Bericht door Democritus »

memento schreef:M.i. is de Schrift heel duidelijk: De vrouw mag niet leren en heersen. Een vrouw mag dus m.i. dus geen ouderling worden, of catechisatie geven, etc.
Ik kan me goed vinden in je posting. Alleen dan even een vraag. Waarom mag een vrouw geen catechisatie geven en wel zondagschool, club of JV?

Want volgens mij is nergens vastgelegd dat een ambtsdrager catechisatie moet geven? Ik zie ook niet het wezenlijke verschil tussen catechisatie en ander verenigingswerk.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
memento

Bericht door memento »

Democritus schreef:
memento schreef:M.i. is de Schrift heel duidelijk: De vrouw mag niet leren en heersen. Een vrouw mag dus m.i. dus geen ouderling worden, of catechisatie geven, etc.
Ik kan me goed vinden in je posting. Alleen dan even een vraag. Waarom mag een vrouw geen catechisatie geven en wel zondagschool, club of JV?

Want volgens mij is nergens vastgelegd dat een ambtsdrager catechisatie moet geven? Ik zie ook niet het wezenlijke verschil tussen catechisatie en ander verenigingswerk.
Het gaat om het aspect van leren. De apostel Paulus is er erg duidelijk in, dat een vrouw binnen de samenkomsten van de gemeente moet zwijgen, en niet mag leren. Catechisatie zie ik als "leren" bij uitstek. Of JV-werk, verenigingswerk, etc ook onder leren valt, zou te bediscussiëren zijn.
Gian

Bericht door Gian »

memento schreef: Het gaat om het aspect van leren. De apostel Paulus is er erg duidelijk in, dat een vrouw binnen de samenkomsten van de gemeente moet zwijgen, en niet mag leren. Catechisatie zie ik als "leren" bij uitstek. Of JV-werk, verenigingswerk, etc ook onder leren valt, zou te bediscussiëren zijn.
Zo is dat.

Een bijbelverhaal op zondagschool is bv iets anders dan de orde salutis ofwel de onderwerpelijke heilsorde.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Democritus

Bericht door Democritus »

memento schreef:
Democritus schreef:

Het gaat om het aspect van leren. De apostel Paulus is er erg duidelijk in, dat een vrouw binnen de samenkomsten van de gemeente moet zwijgen, en niet mag leren. Catechisatie zie ik als "leren" bij uitstek. Of JV-werk, verenigingswerk, etc ook onder leren valt, zou te bediscussiëren zijn.
Vind catechisatie geven dan in het midden der gemeente plaats? M.i. is een groep jongelui geen afspiegeling van de gemeente. Betekent dat dan ook dat de vrouwen een hoofdbedekking op moeten hebben?

Volgens mij namen Aquilla en Priscilla ook Apollos met zich mee en onderwezen hem.Net in het midden van de gemeente maar er vond wel onderwijzing plaats. Dit zal denk ik niet alleen bijbelverhaal zijn geweest.

Daarnaast wordt er op de overige verenigingen wel degelijk geleerd. Als ik zie welke onderwerpen er behandeld worden.

Ik snap niet helemaal hou jij nu ineens een zo scherpe scheidslijn bij catechisatie gaat leggen. Ik denk dat het voor de zondagse samenkomst duidelijk is maar voor catechisatie.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
memento

Bericht door memento »

Democritus schreef: Vind catechisatie geven dan in het midden der gemeente plaats? M.i. is een groep jongelui geen afspiegeling van de gemeente.
In mijn visie vindt catechisatie inderdaad "in het midden der gemeente" plaats. Het onderwijzen in de christelijke leer is een taak van de christelijke gemeente. De catechisatie loopt daarom ook uit op een geloofsbelijdenis die letterlijk "in het midden der gemeente" plaatsvindt.
Betekent dat dan ook dat de vrouwen een hoofdbedekking op moeten hebben?
Óf hoofdbedekking gedragen moet worden, laat ik over aan de vrijheid van de gewetens van de deelnemers. M.i. kan je, als je vóór hoedje in de eredienst bent, er niet om heen om overal waar de christelijke gemeente officieel samenkomt (dus ook in het klein, zoals op catechisatie) de vrouwen hoofdbedekking te laten dragen. Er wordt immers gebeden en geprofeteerd (onderwijzen in de christelijke leer is "profeteren"), waar 1 Kor 11 het over heeft.
Volgens mij namen Aquilla en Priscilla ook Apollos met zich mee en onderwezen hem.Net in het midden van de gemeente maar er vond wel onderwijzing plaats. Dit zal denk ik niet alleen bijbelverhaal zijn geweest.
Klopt. Maar m.i. is er onderscheid tussen het officiele onderwijs van de christelijke gemeente, in de vorm van de leerdiensten, catechisatie en huisbezoek, en het persoonlijke geloofsonderwijs wat gemeenteleden elkaar onderling kunnen geven, in de vorm van een "goed gesprek".
Daarnaast wordt er op de overige verenigingen wel degelijk geleerd. Als ik zie welke onderwerpen er behandeld worden.
Als er geleerd wordt, en je bestempeld verenigingen als onderdeel van het officiële gemeentewerk (wat ik wil betwijfelen, gezien het vrijwillige karakter), dan zijn m.i. de woorden van Paulus van toepassing.
Ik snap niet helemaal hou jij nu ineens een zo scherpe scheidslijn bij catechisatie gaat leggen. Ik denk dat het voor de zondagse samenkomst duidelijk is maar voor catechisatie.
M.i. moet je recht doen aan de woorden van Paulus, die "leren" duidelijk niet ziet als taak van de vrouw. In navolging van de kerk der eeuwen (vroege kerk + reformatie) zie ik catechisatie in nauw verband met de eredienst zondags, als "leren".

M.i. is de Schrift in dezen erg duidelijk. Dat wij in onze tijd daar misschien wat anders/ruimer over denken is een feit, maar dat rechtvaardigt nog niet om de gewoonten van onze tijd in te lezen in de woorden der Schrift.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het doel van catechisatie is het overdragen van de geloofsleer aan toekomstige leden van de gemeente. Meestal de jeugd, maar dat hoeft niet; ook buitenkerkelijken die lid willen worden, worden onderwezen in de leer die naar de Godzaligheid is.
Dat dient bij uitstek te gebeuren door mannen die daartoe in het ambt geroepen zijn, ambtsdragers dus.

Verenigingen hebben een heel ander doel: bezinning en ontmoeting binnen de kerkelijke gemeente. Zoals alle kerkelijke activiteiten dient dat wel onder supervisie van de ambtsdragers te staan, maar de uitvoering kan door "gewone" leden (vrouwelijk of mannelijk) gedaan worden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

lexd schreef:In een ander topic geeft jongere aan dat we geneigd zijn een bepaalde situatie als maatgevend te stellen en daar dan teksten bij te zoeken. Dat kan interessante speurtochten opleveren. Al eeuwen zijn vrouwen uitgesloten ambten. Behoudend is synoniem voor bijbels. We zijn behoudend, dus de bijbel zal ook wel vinden dat vrouwen uitgesloten zijn.
Ik denk niet dat dit zo'n probleem is in de gereformeerde gezindte. De bijbeluitleg wordt in orthodox protestante kring het best bewaard, daar is vriend en vijand het wel over eens.
Je ziet dat ook in dit topic: na vele pagina's discussie lees je niet veel andere argumenten voor vrouwen in het ambt dan een wat gammele uitleg van het griekse woord "diakonos" in het geval van Febe en de dubieuze gelijkstelling van profeteren aan het uitoefenen van een kerkelijk ambt.

Wel is het een groot gevaar, dat we daarmee zelfvoldaan worden, zoals de rijke jongeling: "al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jeugd af aan." Dat we proberen (onuitgesproken natuurlijk) om daarmee de zaligheid te verdienen of in ieder geval alleen toe te schrijven aan kerken in de reformatorische traditie.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

memento schreef:
Democritus schreef:

Ik kan wel een scheidslijn zien tussen cathechese en verenigingswerk, maar de lijn tussen catechisatie en zondagschool is erg dun. Het enige verschil is het niveau.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Marie-Henriëtte

JolandaOudshoorn schreef: maar de lijn tussen catechisatie en zondagschool is erg dun. Het enige verschil is het niveau.
Kan ik mij in vinden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:
JolandaOudshoorn schreef: maar de lijn tussen catechisatie en zondagschool is erg dun. Het enige verschil is het niveau.
Kan ik mij in vinden.
Dat is wel triest dan.
JolandaOudshoorn

Tiberius schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Kan ik mij in vinden.
Dat is wel triest dan.
want?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Kan ik mij in vinden.
Dat is wel triest dan.
want?
Dat de catechisatie slechts een veredelde zondagsschool is.
Catechisatie heeft als doel om toekomstige leden op te leiden in de leer der waarheid om te komen tot openbare belijdenis van het geloof.
Als men dan slechts zondagsschoolverhaaltjes staat te houden, is dat erg triest.
JolandaOudshoorn

Je zou het ook kunnen omdraaien. M.i. is de zondagschool niet alleen om de kinderen een verhaaltje te vertellen. Zeker in de hogere groepen komt daar ook al geloofsleer aan te pas. Ben je bekend met de nieuwe methodes van de Bond? Dan begrijp je misschien wat ik bedoel met een dunne scheidslijn tussen cathechese en zondagschool. Belijdeniscathecisatie vind ik overigens wel een exclusief domein van een predikant, maar daar gaat het ook om de kennismaking van de toekomstige leden.
Marie-Henriëtte

Tiberius schreef: Dat de catechisatie slechts een veredelde zondagsschool is.
Catechisatie heeft als doel om toekomstige leden op te leiden in de leer der waarheid om te komen tot openbare belijdenis van het geloof.
Als men dan slechts zondagsschoolverhaaltjes staat te houden, is dat erg triest.
Zondagsschoolverhaaltjes... zondagsschoolverhaaltjes... Het bleef maar door mijn hoofd malen.

Als het goed is worden kleine kinderen daar ook onderwezen in het Woord van God, alleen op een andere wijze.

Ik vind het een neerbuigend antwoord, ook voor de dames die zich hiervoor op zondag inspannen.
Laatst gewijzigd door Marie-Henriëtte op 03 aug 2009, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie