Erasmiaan schreef:JolandaOudshoorn schreef:Erasmiaan schreef:JolandaOudshoorn schreef:En toch heb ik op dit specifieke stuk nog geen duidelijke Bijbelse tegenargumenten gezien. Of, als iemand dat wel heeft gedaan, zou die dat alsnog kunnen neerzetten, evt. met kopieren en plakken.
en danwel transparant: stuk geciteerd stuk van het artikel met daarbij een goed gefundeerd Bijbels tegenargument.
Iets minder hoog van de toren blazen mag wel. Jij hoeft anderen toch niet te vertellen hoe ze moeten antwoorden? Dan heb ik ook nog wel wat. Dit ontneemt me alle lust om het werkelijk te doen.
Volgens mij ken jij mij noch Helma. Wij zijn beide moeders, die de bewuste keuze hebben gemaakt om thuis te blijven voor de kinderen en zowel Helma als ik zijn geen voorstanders voor vrouwen in het ambt.
Wij willen echter wel deze keuze op Bijbelse gronden motiveren en dat met iets meer dan de argumenten die tot nu ntoe zijn aangedragen, want die worden ontkracht. Zoals bijv. met dat stuk, er worden heel wat dingen gesteld waarop ik geen weerwoord zou hebben.
Nu zijn er hier op dit forum heel wat mannen, veel gestudeerd, soms zelfs theologie, en die vragen we of zij wel een gedegen antwoord kunnen geven, op een heldere wijze, zodat simpele huisvrouwtjes als wij er ook nog iets van kunnen begrijpen.
Maar jouw aanzien voor een vrouw is al zo laag dat je dat al niet eens wil doen. Ik zou bijna een voorstander worden van de vrouw in het ambt en full-time buitenshuis betaalde werkende moeders. Die schijnen dan toch wat slimmer mogen te zijn.
Weest niet bang, je achtergrond kende ik al wel (zo een beetje), al lees ik zelden gezelligheidstopics. Maar, ik ben geen huisman en ben op mijn werk. Dus op dit moment ontbreekt me de tijd om al de argumenten ordelijk op een rijtje te zetten. Je zou overigens zelf ook een poging kunnen wagen. Maar ben je wel echt een tegenstander van vrouwen in het ambt? Want volgens mij ontbreekt de wil (of de overtuiging) om zelf de goede interpretatie te maken. Het stuk van Ander wijst al een duidelijke richting op. verder zou je eens kritisch kunnen kijken naar het selectieve gebruik van verklaarders, in het stukje van Helma. Triomfantelijk wordt Calvijn erbij gehaald. Maar bij de andere teksten niet een keer gebruikt. Omdat de uitleg daar niet welgevallig is...? Eerder typte ik dit al:
In het artikel worden keuzes gemaakt die ik niet mee kan maken. Bepaalde teksten worden dusdanig gekneedt zodat het in de lijn van het artikel past. Heel selectief worden er dan uitleggers bijgepakt, die in het straatje passen. Ik vind het geen eerlijk artikel, eerlijk gezegd. Exegetiseren is een keuze maken tussen uitleggers. Maar geef je dan wel rekenschap van die keuzes. En van het gebruik van uitleggers. Een bepaalde "vrouwenlijn" in het nieuwe testament zie ik overigens ook niet; dat is wel heel ver gezocht.
Er staan wel interessante dingen in het artikel maar ik kan me er niet in vinden.
Zelf vind ik dat de moeder 100% in haar gezin hoort (in normale omstandigheden)
Dat is voor mij de taak die ik uit Gods hand ontvangen heb en die ik met liefde uit voer.
Ik zie dan ook geen taak voor
moeders in de politiek als alleen een biddende ondersteunende taak vanaf de zijlijn.
Ik zie zelf geen Bijbels doorslaggevend argument voor vrouwen in het kerkelijk ambt. Wel vind ik dat het artikel daar best wel sterke argumenten voor aanvoert die ik niet zomaar weg kan wuiven of tegenargumenteren.
Ik denk zelf dat als er vrouwen in het ambt hadden moeten zijn, de Heere Jezus ook wat vrouwen aangesteld zou hebben als apostel.
Wel vind ik dat nu de vrouw soms helemaal weggewuifd wordt. En juist dat stuit me tegen de borst. Niet omdat ik voor aan wil staan of wat dan ook, maar ik vind respect voor vrouwen wel een Bijbels uitgangspunt. Juist christenen zouden dat voorbeeld aan de wereld moeten geven. Dat de man zijn vrouw liefheeft zoals Christus Zijn gemeente lief heeft. Als Hoofd, ja, maar ook al Een die dient.
En de vrouw is niet minder dan de man ook al is er voor haar geen regeerambt in de kerk weggelegd
Maar het is absurd dat er soms liever geen gebed wordt gedaan in een gezelschap dan dat men het een vrouw zou laten doen.
Ooit waren wij in een vreselijk probleem met mensen geraakt. Wij gingen daarover in gesprek en het zou een moeilijk gesprek worden waarin het van belang was dat beide partijen de waarheid zouden spreken. Ik stelde voor om eerst samen in gebed te gaan. Ik ben zo naief om te denken dat als je samen bidt je dan eigenlijk niet meer tegen elkaar kan liegen.
de ene man zag daar het nut niet zo van in, de andere man had geen vrijmoedigheid om een gebed te doen.
Ik stelde schuchter voor dat ik dan zou bidden. maar dat was helemaal not done. Later werd ik door twee ouderlingen (in een gesprek over de situatie) op de vingers getikt dat het in gezelschap van mannen voor een vrouw verboden is om hardop een gebed te doen.
Van zulke dingen word ik verdrietig.
En ik denk dat Paulus dit absoluut niet bedoeld heeft.
Zowel links als rechts maakt gebruik van het 'kneden van Bijbelteksten' voor eigen gebruik. Om zijn/haar gelijk te halen.
ik kan bij mezelf beginnen, sommige bijbelteksten laat ik 'makkelijk' liggen; anderen neeem ik erg serieus en houd ik me aan. Soms zelfs vanuit eenzelfde hoofdstuk...
dus ik ben ook iemand die selectief de bijbel 'gebruikt'
en ik denk velen met mij. Iedere ketter heeft zijn letter zeg maar.