Als beide predikanten menen geen tekort te doen aan Gods Woord, wordt er waarschijnlijk alleen maar dieper in de loopgraven gekropen. Dan zijn we in feite niets verder.Jan schreef:Ds. Smijtegelt zegt in één van zijn preken waarin hij een meningsverschil tussen predikanten benoemt:
'De één gelooft dit, de ander gelooft dat en beiden denken ze dat ze gelijk hebben'
Dat is hier ook van toepassing. Maar hij zegt er ook wat bij:
'Als u uw standpunt kunt onderbouwen zonder tekort te doen aan Gods Woord en Gods deugden, wie ben ik dan om u te veroordelen?'
Laten we dat vasthouden!
Synode Ger. Gem. in Ned.
- Bonny
- Contacteer:
Re: Synode Ger. Gem. in Ned.
The Groom's still waiting at the altar
Maar Ds. Smijtegelt heeft hier wel een heel sterk punt benoemd. Het veroordelen, zonder eerst überhaupt na te gaan wat de ander werkelijk bedoelt, is van alle eeuwen en heeft tot veel verdriet geleid.Bonny schreef:Als beide predikanten menen geen tekort te doen aan Gods Woord, wordt er waarschijnlijk alleen maar dieper in de loopgraven gekropen. Dan zijn we in feite niets verder.Jan schreef:Ds. Smijtegelt zegt in één van zijn preken waarin hij een meningsverschil tussen predikanten benoemt:
'De één gelooft dit, de ander gelooft dat en beiden denken ze dat ze gelijk hebben'
'Als u uw standpunt kunt onderbouwen zonder tekort te doen aan Gods Woord en Gods deugden, wie ben ik dan om u te veroordelen?'
Laten we dat vasthouden!
Even een zijsprongetje: Ik begreep van een GGiN(bv)-lid dat de GGiN en de GGiN(bv) in Gouda weer samengegaan zijn. Hoe is dat in de rest van het land (mag ook als apart topic behandeld worden).
De GGiN (BV) te Gouda heeft een verzoek ingediend om weer terug te mogen komen bij de GGiN. Dit verzoek is aanvaard en de gemeente is weer bij de GGiN. Deze gemeente blijft echter wel op zichzelf staan de naam is Gouda-Stationsplein. De andere gemeente met ds. A. Geuze als predikant heet Gouda-Gerbrandyweg. Ook Nieuwerkerk (Zld.) is weer terug. De overige gemeenten in de GGiN (B.V.) zijn: Veenendaal, IJsselmuiden, Dinteloord, Middelburg, Rijssen. De enige predikant is Ds. A. Wink.Optimatus schreef:Maar Ds. Smijtegelt heeft hier wel een heel sterk punt benoemd. Het veroordelen, zonder eerst überhaupt na te gaan wat de ander werkelijk bedoelt, is van alle eeuwen en heeft tot veel verdriet geleid.Bonny schreef:Als beide predikanten menen geen tekort te doen aan Gods Woord, wordt er waarschijnlijk alleen maar dieper in de loopgraven gekropen. Dan zijn we in feite niets verder.Jan schreef:Ds. Smijtegelt zegt in één van zijn preken waarin hij een meningsverschil tussen predikanten benoemt:
Laten we dat vasthouden!
Even een zijsprongetje: Ik begreep van een GGiN(bv)-lid dat de GGiN en de GGiN(bv) in Gouda weer samengegaan zijn. Hoe is dat in de rest van het land (mag ook als apart topic behandeld worden).
Dank je wel voor deze toelichting. Ik dacht dat de beide gemeenten tot één gemeente waren gefuseerd, maar dat is dus niet het geval. Zijn er verlangens om alsnog tot één gemeente te komen of moet daarvoor nog heel veel water door de Gouwe stromen alvorens deze hereniging tot stand zou mogen komen?Heus schreef:De GGiN (BV) te Gouda heeft een verzoek ingediend om weer terug te mogen komen bij de GGiN. Dit verzoek is aanvaard en de gemeente is weer bij de GGiN. Deze gemeente blijft echter wel op zichzelf staan de naam is Gouda-Stationsplein. De andere gemeente met ds. A. Geuze als predikant heet Gouda-Gerbrandyweg. Ook Nieuwerkerk (Zld.) is weer terug. De overige gemeenten in de GGiN (B.V.) zijn: Veenendaal, IJsselmuiden, Dinteloord, Middelburg, Rijssen. De enige predikant is Ds. A. Wink.Optimatus schreef:Even een zijsprongetje: Ik begreep van een GGiN(bv)-lid dat de GGiN en de GGiN(bv) in Gouda weer samengegaan zijn. Hoe is dat in de rest van het land (mag ook als apart topic behandeld worden).
-
Er zijn nu twee gemeenten, Gouda en Gouda (Stationsplein). Op deze wijze worden de preekbeurten vooralsnog in De Wachter Sions aangekondigd.
Er gaat een gerucht dat de kerk aan het Stationsplein afgebroken moet worden (op initiatief van de burgerlijke gemeente). Als dat waar is, biedt dat t.z.t. misschien mogelijkheden om nóg gezamenlijker op te trekken.
Er gaat een gerucht dat de kerk aan het Stationsplein afgebroken moet worden (op initiatief van de burgerlijke gemeente). Als dat waar is, biedt dat t.z.t. misschien mogelijkheden om nóg gezamenlijker op te trekken.
Dat laatste zou heel erg jammer zijn, het is een mooi kerkgebouw - met historie!Genade door recht schreef:Er zijn nu twee gemeenten, Gouda en Gouda (Stationsplein). Op deze wijze worden de preekbeurten vooralsnog in De Wachter Sions aangekondigd.
nee, hoor beschermd stadsgezicht. 't Komt t.z.t. wel midden in het winkelcentrum, mooie evangelisatie-mogelijkheid.Genade door recht schreef:Er zijn nu twee gemeenten, Gouda en Gouda (Stationsplein). Op deze wijze worden de preekbeurten vooralsnog in De Wachter Sions aangekondigd.
Synodevergadering Barneveld
De synode hoopt D.V. woensdag 16 juni a.s. te vergaderen in het kerkgebouw van de Ger. Gem. in Ned. te Barneveld. Aanvang 10.00 uur.
De Bidstond voor de Synode zal gehouden worden op D.V. dinsdag 15 juni a.s. in het kerkgebouw van de Ger. Gem. in Ned. te Opheusden. Aanvang 19.30 uur. In deze dienst hoopt voor te gaan ds. J. Roos. De 1ste collecte tijdens deze dienst is ter bestrijding van de onkosten van de synode en de 2de collecte voor de Stichting Zuivere Waarheid.
Bron: De Wachter Sions.
De synode hoopt D.V. woensdag 16 juni a.s. te vergaderen in het kerkgebouw van de Ger. Gem. in Ned. te Barneveld. Aanvang 10.00 uur.
De Bidstond voor de Synode zal gehouden worden op D.V. dinsdag 15 juni a.s. in het kerkgebouw van de Ger. Gem. in Ned. te Opheusden. Aanvang 19.30 uur. In deze dienst hoopt voor te gaan ds. J. Roos. De 1ste collecte tijdens deze dienst is ter bestrijding van de onkosten van de synode en de 2de collecte voor de Stichting Zuivere Waarheid.
Bron: De Wachter Sions.
Wat is dat precies voor stichting?Heus schreef:Stichting Zuivere Waarheid.
Mister schreef:Wat is dat precies voor stichting?Heus schreef:Stichting Zuivere Waarheid.
De kerk bleek de waarheid niet in de hand te kunnen houden , toen hebben ze maar een stichting opgericht. (Incl een tak van op de zuivere waarheid gebaseerde reformatorische kinderopvang)

Er schijnen ook banden te zijn met : "In het spoor"
Voluit: Stichting tot Bevordering en Instandhouding van de Zuivere Waarheid, Uitgaande van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Uitgever van o.m. Dr. C. Steenblok: De bestaansgrond der gemeenten. Wellicht een wat pretentieuze naam voor een stichting.Mister schreef:Wat is dat precies voor stichting?

Volgens mij gaat het over het in stand houden van eigen waarheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik vind soms een beetje een nare naam, maar ik denk wel dat je gelijk hebt wat je hier zegt. In het Kerkelijk Jaarboek word idd. de link gelegd met 1953. Natuurlijk moet we streven naar een zuivere waarheid, maar ik vind het soms ook een beetje neigen: naar de waarheid in pacht hebben.Gian schreef:![]()
- Oude-Waarheid
ha ha die Gijs tochGijs83 schreef:Ik vind soms een beetje een nare naam, maar ik denk wel dat je gelijk hebt wat je hier zegt. In het Kerkelijk Jaarboek word idd. de link gelegd met 1953. Natuurlijk moet we streven naar een zuivere waarheid, maar ik vind het soms ook een beetje neigen: naar de waarheid in pacht hebben.Gian schreef:![]()

Zie http://www.refdag.nl/nieuws/regio/winke ... a_1_482626Ander schreef:nee, hoor beschermd stadsgezicht. 't Komt t.z.t. wel midden in het winkelcentrum, mooie evangelisatie-mogelijkheid.Genade door recht schreef:Er zijn nu twee gemeenten, Gouda en Gouda (Stationsplein). Op deze wijze worden de preekbeurten vooralsnog in De Wachter Sions aangekondigd.
Ik hoop dinsdag wel naar de bidstond te gaan.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck