Synode Ger. Gem. in Ned.

Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Heus »

GGiN onderzoekt leergeschil met GG

BARNEVELD - De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) gaan onderzoeken of er sprake is van een leergeschil met de Gereformeerde Gemeenten (GG).

Daartoe besloot de synode van de GGiN, woensdag in Barneveld. Op voorstel van ds. A. van Voorden (De Beek-Uddel) zullen bij dat onderzoek onder meer publicaties van ds. C. Harinck worden betrokken.

De synode besprak woensdag het verloop van de samensprekingen met de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten. Deze gesprekken zijn gevoerd sinds 2001, op initiatief van de Gereformeerde Gemeenten. De Gereformeerde Gemeenten beoogden te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degene die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat”.

De Gereformeerde Gemeenten hebben op haar synode van 2007 haar leedwezen uitgesproken over de „ernstige kerkordelijke fouten” die zijn gemaakt bij de schorsing van ds. R. Kok (1950) en de afzetting van dr. C. Steenblok als docent van de Theologische School en de daaropvolgende scheuring van 1953.

De synode stelde woensdag dat tijdens de samensprekingen eventuele leergeschillen niet aan de orde waren geweest. De vergadering bleek ook behoefte te hebben om de eigen visie op de schorsing van ds. Kok nog eens met de commissie KEV aan de orde te stellen.

De afgevaardigden vonden het niet nodig om jaarlijks met de commissie KEV te spreken over onderwerpen als jeugd, onderwijs, bijzondere noden en kerkrecht. „Hierover kunnen in voorkomende gevallen contacten worden gelegd met deputaatschappen of commissies van de Gereformeerde Gemeenten.”

Diaken O. M. van der Tang deed verslag van het deputaatschap Hoge Overheid. De Nederlandse samenleving is op drift, zei hij. „De ruimte voor christelijke organisaties is nooit meer bedreigd geweest dan juist op dit moment. Waar zijn onder ons de Hilkia’s? De kerk moet de koning de wet voorhouden, dat is wat anders dan pleiten voor een neutrale staat.”

Het deputaatschap Hoge Overheid stelde de synode voor haar mandaat te geven om in contact te treden met het Contactorgaan Interkerkelijke Overheidszaken (CIO). „Het is wenselijk om op te hoogte te blijven van maatschappelijke ontwikkelingen”. De synode nam zich voor om in 2010 zonodig een definitief besluit te nemen over toetreding tot het CIO.

De vergadering besloot, op voorstel van het curatorium van de Theologische School, de studieduur voor aankomend predikanten te verlengen van twee naar drie jaar. Ook werd besloten een mentoraat van twee jaar in te voeren voor beginnende predikanten. Ds. Roos werd aangewezen als mentor.

Aan diaken L. M. P. Scholten (70) werd op ”de meest eervolle wijze” ontheffing verleend van het docentschap aan de Theologische School. Scholten had dit werk sinds 1981 gedaan. De andere docent is ds. J. Roos. Er zijn momenteel geen studenten aan de opleiding verbonden.


De door de vorige synode ingestelde commissie “Vrouwen in besturen/deputaatschappen” gaf als haar mening te kennen dat de Bijbel geen ruimte laat voor de benoeming door kerkelijke vergaderingen van vrouwen als lid van besturen of deputaatschappen. „Bij typisch vrouwelijke aangelegenheden kan een bestuur of een deputaatschap advies inwinnen bij ter zake deskundige vrouwen. Concreet betekent dit dat vrouwen besturen en deputaatschappen als adviseurs kunnen bijstaan, en dus bij de besluitvorming niet meestemmen.”

Het moderamen bestond uit ds. J. Roos (voorzitter), ds. A. Schultink (eerste assessor), ouderling J. van Bruchem (tweede assessor), ouderling J. A. Don (eerste scriba), ouderling R. A. van der Garde (tweede scriba).

De vergadering nam een voorstel over om de gemeente in Pretoria (Zuid-Afrika) toe te laten tot het kerkverband. Deze gemeente was in 1977 door ds. F. Mallan geïnstitueerd. Aansluiting bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland was formeel nog steeds niet geregeld. Als consulent van Pretoria werd ds. A. Schultink aangewezen. De gemeente wordt toegevoegd aan de classis Zuid.

De vergadering werd ’s morgens geopend door ds. J. Roos. Deze mediteerde over Psalm 90: „Gij zijt ons geweest een Toevlucht van geslacht tot geslacht.”
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Erasmiaan »

De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) gaan onderzoeken of er sprake is van een leergeschil met de Gereformeerde Gemeenten (GG).

Daartoe besloot de synode van de GGiN, woensdag in Barneveld. Op voorstel van ds. A. van Voorden (De Beek-Uddel) zullen bij dat onderzoek onder meer publicaties van ds. C. Harinck worden betrokken.

De synode besprak woensdag het verloop van de samensprekingen met de commissie Kerkelijke eenheid en verscheidenheid (KEV) van de Gereformeerde Gemeenten. Deze gesprekken zijn gevoerd sinds 2001, op initiatief van de Gereformeerde Gemeenten. De Gereformeerde Gemeenten beoogden te zoeken naar kerkelijke eenheid „met degene die op dezelfde kerkelijke grondslag staan en waarmee geestelijke herkenning bestaat”.

De Gereformeerde Gemeenten hebben op haar synode van 2007 haar leedwezen uitgesproken over de „ernstige kerkordelijke fouten” die zijn gemaakt bij de schorsing van ds. R. Kok (1950) en de afzetting van dr. C. Steenblok als docent van de Theologische School en de daaropvolgende scheuring van 1953.

De synode stelde woensdag dat tijdens de samensprekingen eventuele leergeschillen niet aan de orde waren geweest. De vergadering bleek ook behoefte te hebben om de eigen visie op de schorsing van ds. Kok nog eens met de commissie KEV aan de orde te stellen.
Gelukkig komt er beweging!
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Jan »

RD schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) gaan onderzoeken of er sprake is van een leergeschil met de Gereformeerde Gemeenten (GG).

Daartoe besloot de synode van de GGiN, woensdag in Barneveld. Op voorstel van ds. A. van Voorden (De Beek-Uddel) zullen bij dat onderzoek onder meer publicaties van ds. C. Harinck worden betrokken.”
Ze willen duidelijk eerst inhoudelijke eenheid voor er formele inhoud komt. Dat maakt de weg langer, maar voorkomt waarschijnlijk onderhuidse zweren en uitbarstingen.

Wel typisch om van een hele bespreking juist deze zin opvallend toe te voegen. Toch wel een klein beetje ......
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mister »

Jan schreef:
RD schreef:De Gereformeerde Gemeenten in Nederland (GGiN) gaan onderzoeken of er sprake is van een leergeschil met de Gereformeerde Gemeenten (GG).

Daartoe besloot de synode van de GGiN, woensdag in Barneveld. Op voorstel van ds. A. van Voorden (De Beek-Uddel) zullen bij dat onderzoek onder meer publicaties van ds. C. Harinck worden betrokken.”
Ze willen duidelijk eerst inhoudelijke eenheid voor er formele inhoud komt. Dat maakt de weg langer, maar voorkomt waarschijnlijk onderhuidse zweren en uitbarstingen.

Wel typisch om van een hele bespreking juist deze zin opvallend toe te voegen. Toch wel een klein beetje ......
Dit was inderdaad ook de zin die bij mij de meeste vraagtekens opriep. Waarom expliciet de geschriften van Ds. C. Harinck? Ik denk dan onwillekeurig aan het boek: 'De toeleidende weg tot Christus'
MariaW
Berichten: 485
Lid geworden op: 25 mei 2005, 17:55

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door MariaW »

Ik vind ds Harinck nu niet bepaald een doorsnee GG-dominee! Ik zou ook andere geschriften erbij halen...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij gaat het om 'De prediking van het Evangelie' waar ds. Harinck flink stelling neemt tegen de GGiN, waaraan ds. Van Voorden zich behoorlijk heeft geërgerd (zegt hij in interview in het boek 'Terugblik').
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Mister »

Afgewezen schreef:Volgens mij gaat het om 'De prediking van het Evangelie' waar ds. Harinck flink stelling neemt tegen de GGiN, waaraan ds. Van Voorden zich behoorlijk heeft geërgerd (zegt hij in interview in het boek 'Terugblik').
Tja, dan lijkt me de uitslag niet zo moeilijk.

Of is dat niet netjes van me?
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door claus »

Maar...is nu ook de student wel officieel beroepbaar gesteld? Wie weet daarover meer? Of...vergadert de Synode daar D.V. morgen verder over?
Genade door recht
Berichten: 335
Lid geworden op: 25 jun 2007, 22:55

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Genade door recht »

Daarover was al besloten; de kandidaat is vanaf vandaag beroepbaar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bert Mulder »

Vraag me af waaruit dat artikel geciteerd wordt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:Vraag me af waaruit dat artikel geciteerd wordt?
Uit het RD van morgen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:Vraag me af waaruit dat artikel geciteerd wordt?
Uit het RD van morgen.
Heeft Heus dus een bron waar het al morgen is....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door refo »

Kijk hier:
http://www.refdag.nl/artikel/1417082/GG ... et+GG.html

Dat komt morgen DV in de papieren krant.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bert Mulder »

refo schreef:Kijk hier:
http://www.refdag.nl/artikel/1417082/GG ... et+GG.html

Dat komt morgen DV in de papieren krant.
Nu zie ik het...

Ik keek op de 'Kerk' pagina
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jan
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 apr 2008, 14:54

Re: Synode Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Jan »

RD schreef: De vergadering besloot, op voorstel van het curatorium van de Theologische School, de studieduur voor aankomend predikanten te verlengen van twee naar drie jaar.
Ze zoeken toch al een middenweg tussen GG en hun oude gewoonten.
Plaats reactie