Sabbat op zondag?

Tiberius
Administrator

Re: Sabbat op zondag?

Bericht door Tiberius »

backtobasic schreef:
Tiberius schreef:
backtobasic schreef:Het blijft me een raadsel dat er in het nieuwe testament geen aandacht wordt besteed aan de nieuwe rustdag, de zondag.
Hoezo geen aandacht?
Het boek Handelingen staat bij wijze van spreken vol van samenkomsten op de eerste dag van de week. En wat dacht je van Johannes in het boek Openbaring?
er word geschreven "opdat uw vlucht niet op de sabbat valle, "
waarom staat hier dan niet "op de eerste dag"?
Omdat de sabbat toen nog op de zevende dag viel, niet op de eerste.
Het valt pas op de eerste dag ná de opstanding (zeg maar: vanaf Mattheüs 28).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

backtobasic schreef:
Genade door recht schreef:Een eenvoudige verklaring voor de drie dagen en nachten is als volgt:

Vrijdagmiddag begraven, voor 18.00 uur: (een gedeelte van) dag 1.
Vrijdagavond 18.00 - 24.00 uur: nacht 1.
Zaterdag 00.00 - 06.00 uur: nacht 2
Zaterdag 06.00 - 18.00 uur: dag 2
Zaterdag 18.00 - 24.00 uur: nacht 2 (2e gedeelte, zie onder)
Zondag 00.00 - 06.00 uur: nacht 3
Zondag 06.00 - opstanding (gedeelte van) dag 3.

Of de tijdstippen 18.00 en 06.00 uur kloppen, is mij onbekend, maar diverse verklaarders geven aan dat de nachten in die tijdsrekening (destijds) niet berekend worden zoals bij ons, maar dat de nacht in twee gedeelten uiteenvalt, de eerste te rekenen vanaf 00.00 uur, en de tweede vanaf 's avonds tot middernacht.
De Heere Jezus is niet 3 volle nachten en 3 volle dagen in het graf geweest, maar zo wel óp 3 dagen en in 3 nachten.
Erg triest dat mensen zoals u de door de katholieken ingestelde feestdagen, door mensen ingesteld,dus, durven projecteren op de waarheid.
Als Jezus zegt, 3 dagen en 3 nachten dan is dat ook zo.
de Bijbel is onfeilbaar.
niet traditie, maar de Schrift.
Leer dat nu eens!!
Reageer je hier wel op de juiste posting?
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

backtobasic schreef:
Genade door recht schreef:Een eenvoudige verklaring voor de drie dagen en nachten is als volgt:

Of de tijdstippen 18.00 en 06.00 uur kloppen, is mij onbekend, maar diverse verklaarders geven aan dat de nachten in die tijdsrekening (destijds) niet berekend worden zoals bij ons, maar dat de nacht in twee gedeelten uiteenvalt, de eerste te rekenen vanaf 00.00 uur, en de tweede vanaf 's avonds tot middernacht.
De Heere Jezus is niet 3 volle nachten en 3 volle dagen in het graf geweest, maar zo wel óp 3 dagen en in 3 nachten.
Erg triest dat mensen zoals u de door de katholieken ingestelde feestdagen, door mensen ingesteld,dus, durven projecteren op de waarheid.
de Bijbel is onfeilbaar.
Leer dat nu eens!!

Backtobasic, misschien snap ik je niet helemaal maar ik probeer juist aan te geven dat hetgeen de Heere Jezus zei, ook daadwerkelijk zo is. In ieder geval heb ik niet beoogd de onfeilbaarheid van de Bijbel te loochenen. Alleen zegt de Heere Jezus mijns inziens niet dat Hij 72 uur in het graf zou zijn. Hij zei: 3 dagen en 3 nachten. Is het triest te veronderstellen dat Hij dat gezegd heeft volgens de toen en daar geldende tijdsrekening? Volgens de toen geldende tijdsrekening is dat ook gewoon gebeurd, ook in de traditionele gedachtegang daat e.e.a. is gebeurd van vrijdag tot en met zondag.

Zie ook dit artikel: http://www.ibmagazine.nl/page/260
backtobasic
Contacteer:

Bericht door backtobasic »

Genade door recht schreef:
backtobasic schreef:

de Bijbel is onfeilbaar.
Leer dat nu eens!!

Backtobasic, misschien snap ik je niet helemaal maar ik probeer juist aan te geven dat hetgeen de Heere Jezus zei, ook daadwerkelijk zo is. In ieder geval heb ik niet beoogd de onfeilbaarheid van de Bijbel te loochenen. Alleen zegt de Heere Jezus mijns inziens niet dat Hij 72 uur in het graf zou zijn. Hij zei: 3 dagen en 3 nachten. Is het triest te veronderstellen dat Hij dat gezegd heeft volgens de toen en daar geldende tijdsrekening? Volgens de toen geldende tijdsrekening is dat ook gewoon gebeurd, ook in de traditionele gedachtegang daat e.e.a. is gebeurd van vrijdag tot en met zondag.

Zie ook dit artikel: http://www.ibmagazine.nl/page/260
van vrjdag (middag)tot zondag zijn 2 nachten en 1 dag, dus eigenlijk maar de helft, net iets meer misschien, .
Maar ik wil er geen issue van maken.
De tijd zal zeker leren wat het werkelijk was.
Sola Scriptura
mayflower

Bericht door mayflower »

Zoals sommige van jullie weten ben ik een grote liefhebber van de puriteinen en oudvaders, maar waar ik me wel van wil distancieeren is hun visie op de zondag als NT sabbath. Hoe meer hoe ik hier over nadenk en lees, hoe meer ik dit echt als een dwaling zie. Niet de zondag als zodanig, namelijk als de gemeente/kerk samenkomt, maar het feit dat de zondag i.p zou zijn gekomen i.p.v. de zaterdag en dus een sabbath zou zijn is naar mijn inziens een onjuiste theologie, wat zijn wortels heeft in de RKK. Ik ben geen sabbatharian, maar een boek wat ik zeker wil aan bevelen is van Dr. Samuele Bacchiocchi : The Sabbath Under Crossfire: A Biblical Analysis of Recent Sabbath/Sunday Developments
http://www.amazon.com/Sabbath-Under-Cro ... 30&sr=1-10
Er is ook van Dr. Samuele Bacchiocchi in het nederlands een boek vertaald: Van Sjabbat naar zondag
http://www.beth-yeshua.nl/haor/index.php?productID=81
Ik verwerp zijn zevendaags adventisme, maar zijn uitleg dat de zondag niet de sabbath is, is naar mijn inziens erg overtuigend.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

backtobasic schreef:
Tiberius schreef:
backtobasic schreef:Het blijft me een raadsel dat er in het nieuwe testament geen aandacht wordt besteed aan de nieuwe rustdag, de zondag.
Hoezo geen aandacht?
Het boek Handelingen staat bij wijze van spreken vol van samenkomsten op de eerste dag van de week. En wat dacht je van Johannes in het boek Openbaring?
er word geschreven "opdat uw vlucht niet op de sabbat valle, "
waarom staat hier dan niet "op de eerste dag"?
Omdat dit in eerste instantie gaat over de verwoesting van Jeruzalem. De Joden, ook de christenjoden denk ik wel, hielden toen nog de sabbat. De bedeling van het oude verbond eindigde definitief met de verwoesting van Jeruzalem.
backtobasic
Contacteer:

In Openbaringen gaat het over de dag des Heeren, er staat niet bij dat het de eerste dag is.
En wat is de dag des Heeren?
Markus 2:28 is er duidelijk over,
DE SABBAT !de zaterdag dus.
Sola Scriptura
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

backtobasic schreef:In Openbaringen gaat het over de dag des Heeren, er staat niet bij dat het de eerste dag is.
En wat vindt gij dan van Hand 20:7 en 1 Kor. 16:2?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
backtobasic
Contacteer:

Bert Mulder schreef:
backtobasic schreef:In Openbaringen gaat het over de dag des Heeren, er staat niet bij dat het de eerste dag is.
Van Paulus lezen we ook dat hij naar de synagoge ging op de sabbat (Hand.13:14,42,44; 16:4; 17:2; 18:4).
Paulus had de vaste gewoonte, om ook ná zijn bekering op de sabbat de synagogendienst bij te wonen omdat de Heere Jezus nooit gezegd had, dat hij dat maar op zondag moest doen.
Integendeel.
Het boek Handelingen staat er vol van, dat de gelovigen, Joden zowel als niet-joden, op de sabbat samenkomsten hielden.
Ook op deze sabbat werden er vele heidenen bekeerd, zoveel als God er geordineerd.

Wat betreft 1Korinthe 16:2,
Het gaat hier inderdaad over de eerste dag van de week, dus de zondag, er wordt echter niet gesproken over een samenkomst, maar over het thuis opzij leggen van geld, iets wat nu eenmaal niet op de sabbatdag gedaan werd.
Sola Scriptura
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Met de dag des Heeren wordt de opstandingsdag bedoeld, lees de kanttekening bij openbaring 1:10 maar:
Dat is, den eersten dag der week, zo genoemd omdat Christus op dien dag is opgestaan van de doden, en omdat de dienst des Heeren reeds in dien tijd door de christenen, in plaats van den Sabbat, werd gepleegd, gelijk alle oude leraars getuigen, en ook volgt uit Hand. 20:7, en 1 Cor. 16:2. Op dien dag dan, die tot den godsdienst was geheiligd, is Johannes, met heilige overdenkingen bezig zijnde, omdat hij in een plaats was waar toen nog geen vergaderingen schijnen geweest te zijn, deze Openbaring geschied.

Markus 2 was nog voor de opstanding (in de tijd gezien).

Lees verder ook Handelingen 20:7.
mayflower

Bericht door mayflower »

backtobasic schreef:
Bert Mulder schreef:
Van Paulus lezen we ook dat hij naar de synagoge ging op de sabbat (Hand.13:14,42,44; 16:4; 17:2; 18:4).
Paulus had de vaste gewoonte, om ook ná zijn bekering op de sabbat de synagogendienst bij te wonen omdat de Heere Jezus nooit gezegd had, dat hij dat maar op zondag moest doen.
Integendeel.
Het boek Handelingen staat er vol van, dat de gelovigen, Joden zowel als niet-joden, op de sabbat samenkomsten hielden.
Ook op deze sabbat werden er vele heidenen bekeerd, zoveel als God er geordineerd.

Wat betreft 1Korinthe 16:2,
Het gaat hier inderdaad over de eerste dag van de week, dus de zondag, er wordt echter niet gesproken over een samenkomst, maar over het thuis opzij leggen van geld, iets wat nu eenmaal niet op de sabbatdag gedaan werd.
Precies, vaak probeert men meer uit een tekst te halen dan er staat zoals theologische leerstelling te maken zoals de zondag een sabbath zou zijn en dus in de plaats zou zijn gekomen. Ik wil de boeken van Dr. Samuele Bacchiocchi hierover van harte aanbevelen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

mayflower schreef:Ik wil de boeken van Dr. Samuele Bacchiocchi hierover van harte aanbevelen.
En ik het boek van dr. Bruce Ray.
mayflower

Bericht door mayflower »

Sorry, het is alleen in het engels:

The Chronology of Christ's Crucifixion and Resurrection

Tuesday: Jesus Christ ate an early-evening Passover meal with His disciples (at the beginning of Nisan 14, Jewish reckoning) and instituted the New Covenant symbols (Matthew 26:26-28). Jesus was then betrayed by Judas, arrested and during the night brought before the high priest.

Wednesday: Jesus was crucified and died around 3 p.m. (Matthew 27:46-50). This was the preparation day for the annual, not weekly, Sabbath, which began that evening (Mark 15:42; Luke 23:54; John 19:31). Jesus' body was placed in the tomb at twilight (Matthew 27:57-60).

Thursday: This was the high-day Sabbath, the first day of Unleavened Bread (John 19:31; Leviticus 23:4-7). It is described as the day after the Day of Preparation (Matthew 27:62).

Friday: The high-day Sabbath now past, the women bought and prepared spices for anointing Jesus' body before resting on the weekly Sabbath day, which began at sunset (Mark 16:1; Luke 23:56).

Saturday: The women rested on the weekly Sabbath, according to the Fourth Commandment (Luke 23:56; Exodus 20:8-11). Jesus rose around sunset, exactly three days and three nights (72 hours) after burial, fulfilling the sign of Jonah and authenticating Jesus' Messiahship.

Sunday: The women brought the prepared spices early in the morning while it was still dark (Luke 24:1; John 20:1). Jesus had already risen (Matthew 28:1-6; Mark 16:2-6; Luke 24:2-3; John 20:1). He did not rise on Sunday morning, but at sunset the day before.
Dirk91

Bericht door Dirk91 »

Interessant topic! :super
Mooi dat er hier voor- en tegenstanders zijn, dan zie je het van de beschouwende kant. ;)

Maar mijn vraag: maakt het uit op welke dag er rustdag gehouden wordt? Ja, op de zevende dag zul je zeggen. Maar dat is in wezen een relatieve omschrijving. Als je steeds zes dagen werkt en daarna een dag rust, dan rust je toch steeds op de zevende dag? Mij lijkt dat dat het enige is dat gevraagd wordt in het gebod.

Belangrijk blijft dan alleen nog dat je het met zijn alles op één dag doet. Als de helft het op zondag doet en de andere helft op zaterdag, heb je geen echte rustdag meer.

Mijn mening samengevat: laat het lekker op zondag. Al zou het niet meer kloppen in vergelijking met de tijdrekeningen, dan maakt het toch niet uit. Het gaat er immers om dat je zes dagen werkt en daarna een dag rust houdt.

(Ik ben praktisch ingesteld :p)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dirk91 schreef:Interessant topic! :super
Mooi dat er hier voor- en tegenstanders zijn, dan zie je het van de beschouwende kant. ;)

Maar mijn vraag: maakt het uit op welke dag er rustdag gehouden wordt? Ja, op de zevende dag zul je zeggen. Maar dat is in wezen een relatieve omschrijving. Als je steeds zes dagen werkt en daarna een dag rust, dan rust je toch steeds op de zevende dag? Mij lijkt dat dat het enige is dat gevraagd wordt in het gebod.

Belangrijk blijft dan alleen nog dat je het met zijn alles op één dag doet. Als de helft het op zondag doet en de andere helft op zaterdag, heb je geen echte rustdag meer.

Mijn mening samengevat: laat het lekker op zondag. Al zou het niet meer kloppen in vergelijking met de tijdrekeningen, dan maakt het toch niet uit. Het gaat er immers om dat je zes dagen werkt en daarna een dag rust houdt.

(Ik ben praktisch ingesteld :p)
Bovendien geloof ik niet dat God de kerk tweeduizend jaar heeft laten dwalen op dit punt. Ook heel praktisch gedacht, maar ja.
Plaats reactie