Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

MarthaMartha

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door MarthaMartha »

Wilhelm schreef:
MarthaMartha schreef:
Wilhelm schreef:
Dat is ook mijn vraag, ik vind het een wat overtrokken stukje.
Als de Meester roept, dan moet je, nee dan mag je, en wil je niets anders, wat mensen er ook over zeggen of over denken.
En de verwondering is er dan niet minder om. In welke gemeente het dan ook is.
nooit mensenvrees gehad?
Je nooit afgevraagd wat jij daar moest tussen al die mensen die zoveel beter zijn als jij?
nooit gedacht: als de mensen wisten wie ik was... wat zouden ze denken?

niet omdat het er iets toe doet...
maar gewoon, omdat je je zo onwaardig voelt?
Daar gaat het in het eerste stukje niet over, het gaat over het "niet overnemen", de afkeurende blikken. Dat is een ander uitgangspunt als persoonlijke onwaardigheid, want dan kun je de mensen ten diepste alleen maar gelijk geven. Maar dan weet je ook dat het de Meester is die roept om Zijn dood te verkondigen en dan kan geen mens je meer tegenhouden.
afkeuring kun je lezen terwijl ze niet te lezen is, zoals je ogen kunt voelen prikken die niet naar je kijken....
alles ingegeven door het gevoel van je eigen onwaardigheid.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
helma

Bericht door helma »

ik herinner me nog goed de eerste keer
de mensenvrees...
naast mij zat een vrouw die steevast in de nabetrachtingsdienst tegen mij zei: hoe durven ze toch allemaal zomaar aan te gaan
Tegenwoordig vliegen ze allemaal aan
en soortgelijke uitspraken....

ik was bang voor haar die zondag. ik dacht: straks houdt ze me tegen. De angst vloog me in de dienst gewoon naar de keel
Ik wist: Bij de Heere is een plaats voor mij. maar de mensen!!

Ik wist dat ik genodigd werd door de Grote Gastheer
Hij had in de voorbereidngsweek gezegd: Deze ontvangt de zondaars en eet met hen

dat was die zondag ook de tekst van de preek.
En de dominee zei zoiets van:
Zacheus begreep er niets van
Wilde Jezus met hém eten?
En de mensen die het zagen begrepen het ook niet.
Wilde Jezus met zó'n zondige man eten?
Ook de discipelen begrepen het niet.
Zacheus begreep wel dat ze dat dachten. hij begreep er zelf ook helemaal niets van
Tóch wilde de Heere Jezus met hem eten....met hem omgaan.
Want daartoe was Hij gekomen
"Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering"
De Heere nam toen de mensenvrees weg, ook de angst voor die vrouw naast me. Als ze tegen me zou zeggen: Ik begrijp het niet, zou ik zeggen: ik begrijp het ook niet...

De uitspraak van de mensen rond Zacheus was er een van verontwaardiging. Het werd voor Zacheus een uitspraak waarover hij zich eeuwig zou verwonderen
Deze ontvangt de zondaars en eet met hen!

Het is waar dat
als de Meester roept je moet gaan, ongeacht wat mensen er van zeggen
Maar het kan wel ontzettend veel strijd geven. En ik denk dat de satan op dat moment die mensen ook gebruikt om te proberen je af te houden..
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:ik herinner me nog goed de eerste keer
de mensenvrees...
naast mij zat een vrouw die steevast in de nabetrachtingsdienst tegen mij zei: hoe durven ze toch allemaal zomaar aan te gaan
Tegenwoordig vliegen ze allemaal aan
en soortgelijke uitspraken....

ik was bang voor haar die zondag. ik dacht: straks houdt ze me tegen. De angst vloog me in de dienst gewoon naar de keel
Ik wist: Bij de Heere is een plaats voor mij. maar de mensen!!

Ik wist dat ik genodigd werd door de Grote Gastheer
Hij had in de voorbereidngsweek gezegd: Deze ontvangt de zondaars en eet met hen

dat was die zondag ook de tekst van de preek.
En de dominee zei zoiets van:
Zacheus begreep er niets van
Wilde Jezus met hém eten?
En de mensen die het zagen begrepen het ook niet.
Wilde Jezus met zó'n zondige man eten?
Ook de discipelen begrepen het niet.
Zacheus begreep wel dat ze dat dachten. hij begreep er zelf ook helemaal niets van
Tóch wilde de Heere Jezus met hem eten....met hem omgaan.
Want daartoe was Hij gekomen
"Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering"
De Heere nam toen de mensenvrees weg, ook de angst voor die vrouw naast me. Als ze tegen me zou zeggen: Ik begrijp het niet, zou ik zeggen: ik begrijp het ook niet...

De uitspraak van de mensen rond Zacheus was er een van verontwaardiging. Het werd voor Zacheus een uitspraak waarover hij zich eeuwig zou verwonderen
Deze ontvangt de zondaars en eet met hen!

Het is waar dat
als de Meester roept je moet gaan, ongeacht wat mensen er van zeggen
Maar het kan wel ontzettend veel strijd geven. En ik denk dat de satan op dat moment die mensen ook gebruikt om te proberen je af te houden..
Helma,

Ik denk dat velen dit wel zullen herkennen. Tegelijkertijd: de Heere breekt daar ook weer dwars doorheen en zal leiden en de mensenvrees wegnemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Neem me niet kwalijk, maar wat een walgelijk mens, die (voormalige?) buurvrouw van Helma: zelf niet aangaan en anderen ook nog verhinderen door haar lasterpraatjes.

Maar goed, het geeft wel het niveau van die afkeurende blikken aan. Niets van aantrekken dus.
MarthaMartha schreef:Je nooit afgevraagd wat jij daar moest tussen al die mensen die zoveel beter zijn als jij?
Denk je nu echt dat "al die mensen" zoveel beter zijn als jij?
MarthaMartha schreef:nooit gedacht: als de mensen wisten wie ik was... wat zouden ze denken?
Klopt, ja, was. Nu is het anders, wanneer je op goede gronden aan mag gaan.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Neem me niet kwalijk, maar wat een walgelijk mens, die (voormalige?) buurvrouw van Helma: zelf niet aangaan en anderen ook nog verhinderen door haar lasterpraatjes.

Maar goed, het geeft wel het niveau van die afkeurende blikken aan. Niets van aantrekken dus.
Ik ben bang dat er helaas veel van dergelijke buurvrouwen zijn.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:Helma,

Ik denk dat velen dit wel zullen herkennen. Tegelijkertijd: de Heere breekt daar ook weer dwars doorheen en zal leiden en de mensenvrees wegnemen.
Hij zal het wegnemen, ja, maar wel op Zijn tijd en dat wil zeggen dat dit dus niet direct is.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Stukje uit een preek die ik al enige tijd geleerd hoorde:

“…en zo heeft Christus, de helse smart geleden, die helse dorst geleden. Om ons daarvan te verlossen. Ja, want wij hebben de eeuwige dorst verdient. Ja dat streelt ons niet, dat we dat ook vanmorgen weer moeten horen. Ja maar het moet toch gezegd worden. Het vijfde kruiswoord, we zeiden het al, dat is het kortste in het Grieks maar 4 letters, maar het heeft ons zoveel te zeggen, want het duurt voor velen het langste. Want wie aan de Heere Jezus voorbij gaat, die zal eeuwig dorst moeten lijden. Ja, dat mag je vandaag de dag niet zomaar meer zeggen. Dat is heel opmerkelijk met je maar eens opletten, de gruwelijkste dingen in de wereld mogen wel gezegd worden mogen ook vertoond worden, ja zegt men dat heeft te maken met een vrije meningsuiting. Maar dat Gods woord, ons zegt, dat mensen voor eeuwig verloren gaan dat moet verzwegen worden, dat mag niet meer gezegd worden. Maar de Heere Jezus, heeft het Zelf wel gezegd, en we zeggen het Hem na. Dat wij vluchten naar het kruis, kijk dat wij de Heere dan erdoor uitwerken, Hij wil ons dorstig maken naar het levende water. “
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
vlinder

Bericht door vlinder »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:Je nooit afgevraagd wat jij daar moest tussen al die mensen die zoveel beter zijn als jij?
Denk je nu echt dat "al die mensen" zoveel beter zijn als jij?
Welnee, ik ben altijd net iets beter dan mijn buurvrouw. Zo slecht ben ik toch niet?
Toch?...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
aritha

Bericht door aritha »

Wij hadden ds Volk. Hij preekte over Stephanus met een link naar Mozes.
's-Avonds onze preekte onze eigen dominee uit de catechismus over het Heilig Avondmaal.
Jongere

Bericht door Jongere »

Ochtend: Cathechismus over de Heilige Doop.

Avond:
Een lied Hammaaloth. Uit de diepten roep ik tot U, o HEERE!
HEERE! hoor naar mijn stem; laat Uw oren opmerkende zijn op de stem mijner smekingen.
Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan?
Maar bij U is vergeving, opdat Gij gevreesd wordt.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

's Morgens over de bekering van Saulus. In de middag de HC-zondag over de Naam 'Christus'
Vooral 's morgens een bijzondere dienst.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

's morgens over Elia in de woestijn; 's avonds over zondag 20.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Het pakte zo uit dat beide preken over een visioen gingen.
's Morgens over Ez. 37, meestal omschreven als de vallei der dorre doodsbeenderen, maar hier belicht als de levendgemaakte beenderen.
's Avonds over Jes. 6, waarbij het thema was: de heiligheid van God (gastpredikant die in z'n eigen gemeente bezig was met een serie preken over eigenschappen van God, waarbij dus nu de heiligheid aan de orde van behandeling was). Goede preek, waarbij ik de indruk kreeg dat Peels terdege was geraadpleegd:
Afbeelding
Maar dat mag ook: een zeer aanbevelenswaardig boek!

Het zal beroepsdeformatie zijn, maar ik kan zo'n schriftlezing als Jes. 6 niet meer horen zonder dat in m'n hoofd Stainer klinkt...
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Lourens

Bericht door Lourens »

Bevestigingsdienst ambtsdragers.

Hand.18:1-17 en 24-28
Tekst was vs.5.

Thema: Samen in de naam van Jezus.
Paulus kon het niet alleen. Velen waren met hem om te helpen.
En dat gaf ook vrucht.
Werkte hij eerst alleen op de sabbat waar hij in de synagoge sprak.
Toen Silas en Timotheus kwamen veranderde wat: werd Paulus door den Geest gedrongen, betuigende den Joden, dat Jezus is de Christus.

Ook dat als gemeente de les. Predikanten kunnen het niet alleen, dat zou ook niet goed zijn. Daarom zijn de ambtsdragers met als hoofdtaak: betuigende dat Jezus is de Christus.
En ook de taak voor de gemeente: Samen in de Naam van Jezus.
Ontvang deze broeders. Gemeente zijn is niet alleen op de zondag. Maar alle dagen. Niet alleen bij huisbezoeken, maar ook in het lid zijn van één lichaam.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Afbeelding
Maar dat mag ook: een zeer aanbevelenswaardig boek!
Helemaal mee eens!
Plaats reactie