Tiberius schreef:Zou kunnen, maar de prediking van dr. Steenblok en de vroegere preken van ds. Mallan zullen echt in geen enkele GG gewaardeerd worden.
Dat zegt dan meer over de Gereformeerde Gemeenten, dan van deze predikanten, want zij arbeidden onder het volk, ook voor de scheuring, en het was wat ds. Kersten van dr. Steenblok zei: het volk hoort hem graag. En daar sluit ik mij bij aan.
Tiberius schreef:Maar ik denk, dat boeken als "Om de oude waarheid" en "De bestaansgrond der gemeenten" van dr. Steenblok met heel wat minder instemming in de GG gelezen zal worden. Als de commissie van onderzoek die boeken onverkort wil steunen, zal het met een mogelijke fusie niets worden. Bijkomend probleem is dat deze boeken in veel GGiN gezinnen aanwezig zijn.
De bestaansgrond der gemeenten heb ik gelezen. Ik vond het een boeiend boek, om te lezen na 'om het behoud van een kerk' van ds. Golverdingen. Tegenstrijdigheden wat de historische gegevens betreft kunnen tussen deze boeken kunnen niet echt gevonden worden. Verder ben ik bezig in het boek 'verbond, roeping en doop', wat ook mooi is om te lezen.
De studie over het aanbod van genade, van dr. Rouwendal is overigens ook een lezenswaardig en evenwichtig boek, waarin hij beoogd heeft, om dr. Steenblok uit te laten spreken. Iets wat hij in zijn leven niet doen mocht. Het is verblijdend dat de Gereformeerde Gemeente gezegd heeft dat het afzetten van het docentschap onwettig was. Dr. Steenblok werd beschuldigd van eenzijdigheid in het lesgeven, en hij mocht ondanks herhaaldelijk verzoek niets inbrengen ter verdediging. Ik hoop dat de Gereformeerde Gemeenten dit verder zullen uitzoeken, mogelijk met de studie van dr. Rouwendal (of is dat al gebeurd?), hoe nu de werkelijke standpunten van dr. Steenblok waren, die overigens zeer belezen was in de reformatoren en andere oude schrijvers. Ik hoop dat hij nog eens gerehabiliteerd mag worden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck