Bonny schreef:Luther schreef:Nee, dat principiële verschil is er niet, denk ik.
Elk lied moet getoetst worden aan Gods Woord: Als het tot eer van God is, dan kan het; zo niet dan is het tot eer van de satan. Volgens mij is er geen tussenweg.
Jouw stelling volgende zijn de volgende leidjes tot eer van satan:
-Ik zag twee beren broodjes smeren
-Slaap kindje slaap
-Altijd is kortjakje ziek
-Schipper mag ik overvaren
-....
Een paar factoren wegen m.i. mee:
- De muziek van een mooi muziekstuk is m.i. altijd tot eer van God, net zoals het gesnater van vogeltjes dat is.
- De tekst van een seculier lied kan ook tot eer van God zijn, mits het goede maar goed, en het kwade maar kwaad genoemd wordt (bijv. een lied waarin de pijn na overspel bezongen wordt is goed, een lied waarin overspel als iets goeds/spannends wordt voorgesteld fout)
- De intentie van de muzikant. Wilde hij God eren, mooie kunst maken, een thema aan de kaak stellen, alleen maar geld verdienen? Dit is natuurlijk lastig te meten, maar blijkt vaak ook uit de tekst.
- De intentie van de luisteraar: wil hij meer over de wereld leren, vermaakt worden, de stilte verbreken?
- De vatbaarheid van de luisteraar voor bepaalde zonden. Gaat het lied over veel geld verdienen en ben jij vatbaar voor materialisme? Luister het dan niet.
Hoewel onze zoon nog wat klein is voor deze problematiek (luistert alleen nog maar Elly & Rikkert babymuziek

, zou ik hem geen muziek verbieden. Wel zou ik met hem
in gesprek blijven, en laten zien hoeveel mooier christelijke muziek is, omdat daarin God de eer krijgt die Hij verdient.