Refojeugd luistert massaal naar pop

judith

Re: Refojeugd luistert massaal naar pop

Bericht door judith »

Luther schreef:
Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
Met je kinderen in gesprek gaan, jouw visie toelichten en hen verder vrijlaten. Je kunt (oudere) kinderen toch niet dwingen bepaalde muziek niet te beluisteren.
Veel te vrijblijvend.
Je kunt je kinderen toch niet zomaar verloren laten gaan?
Ik ben geen volwassene, maar ik denk dat je de kinderen niet zomaar verloren mag laten gaan.
Sowieso bidden, en er over blijven praten...
Genade: niet goedkoop maar wel gratis.
memento

Bericht door memento »

Ik zou zeggen: Leg de nood aan God voor. Door bijvoorbeeld in het tafelgebed eerlijk jouw tekortkomingen in het voorleven (als ouders) te belijden voor God, te belijden dat jij mede schuldig bent aan het oppervlakkige gedrag van je kinderen. Met de smeekbede of God jou en hen vergeven wil, en door Zijn genade een nieuw begin wil geven.

Ook een predikant kan in de voorbede dit doen, en ik denk dat wanneer de juiste toon gevonden wordt, dit zeker indruk maakt op de jeugd. Laat ze maar merken dat hun zaligheid je echt aan het hart gaat. Dat werkt beter dan verbieden...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Veel te vrijblijvend.
Het luisteren naar muziek heeft niet als consequentie dat je verloren gaat. M.a.w. mijn kinderen weten hoe ik over muziek denk, niet geheel afwijzend overigens, en het is aan hen om een keuze te maken.
En geef je hen die vrijheid ook bij het gaan naar de kerk?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:Ik zou zeggen: Leg de nood aan God voor. Door bijvoorbeeld in het tafelgebed eerlijk jouw tekortkomingen in het voorleven (als ouders) te belijden voor God, te belijden dat jij mede schuldig bent aan het oppervlakkige gedrag van je kinderen. Met de smeekbede of God jou en hen vergeven wil, en door Zijn genade een nieuw begin wil geven.

Ook een predikant kan in de voorbede dit doen, en ik denk dat wanneer de juiste toon gevonden wordt, dit zeker indruk maakt op de jeugd. Laat ze maar merken dat hun zaligheid je echt aan het hart gaat. Dat werkt beter dan verbieden...
Helemaal mee eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Luther schreef:
parsifal schreef:Laat er nu op de tekst van "The rivers of babylon" weinig aan te merken zijn. Het is een combinatie van psalm 137 en 139.

Ik denk dat inderdaad veel mensen te kritiekloos popmuziek luisteren, hoewel ik het vrij geruststellend vind dat veel jongeren Nederlandstalige muziek draaien, ze weten dan wat ze luisteren (qua smaakniveau vind ik het weer een ander verhaal).
Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt problemen hebben met een lied als “de speeltuin” van Marco Borsato of de intentie achter dit lied. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor “Anne” van Herman van Veen. “Hier vertrok de trein” van Stef Bos is misschien wat meer omstreden, maar de verwijzing naar hemel en hel in de lied is misschien niet helemaal misplaatst.

In het Engels heb je zo ook genoeg muziek die best goed is. Alison Krauss is een Christin en dat merk je in de teksten en ook de teksten van U2 is weinig op aan te merken. Ik zie geen grotere bezwaren tegen het luisteren van hun muziek dan tegen het luisteren van muziek van Mozart, Prokoviev of Chopin. Ik luister zelf ook graag naar bijvoorbeeld Alison Krauss, Simon and Garfunkel, Cat Stevens, Leonard Cohen of sommige muziek van Billy Joel. Je moet bij dit soort muziek er wel rekening meehouden dat de teksten vaak te serieus zijn om als muzikaal behang te gebruiken.

Verder is er nu echt een principieel verschil tussen het luisteren naar Carmen van Bizet of het luisteren naar een simpel liefdesliedje over negen miljoen fietsen in Peking?
Nee, dat principiële verschil is er niet, denk ik.
Elk lied moet getoetst worden aan Gods Woord: Als het tot eer van God is, dan kan het; zo niet dan is het tot eer van de satan. Volgens mij is er geen tussenweg.
Jouw stelling volgende zijn de volgende leidjes tot eer van satan:
-Ik zag twee beren broodjes smeren
-Slaap kindje slaap
-Altijd is kortjakje ziek
-Schipper mag ik overvaren
-....
The Groom's still waiting at the altar
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Luther schreef: Elk lied moet getoetst worden aan Gods Woord: Als het tot eer van God is, dan kan het; zo niet dan is het tot eer van de satan. Volgens mij is er geen tussenweg.
Er zijn mensen die wel nuance willen aanbrengen. Laat elkaar daar dan vrij in.
Bureaucraat

memento schreef:Ik zou zeggen: Leg de nood aan God voor. Door bijvoorbeeld in het tafelgebed eerlijk jouw tekortkomingen in het voorleven (als ouders) te belijden voor God, te belijden dat jij mede schuldig bent aan het oppervlakkige gedrag van je kinderen. Met de smeekbede of God jou en hen vergeven wil, en door Zijn genade een nieuw begin wil geven.
Wat is er oppervlakkig aan het feit dat kinderen weleens muziek luisteren?
Verbieden werkt niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bonny schreef:
Luther schreef:
parsifal schreef:Laat er nu op de tekst van "The rivers of babylon" weinig aan te merken zijn. Het is een combinatie van psalm 137 en 139.

Ik denk dat inderdaad veel mensen te kritiekloos popmuziek luisteren, hoewel ik het vrij geruststellend vind dat veel jongeren Nederlandstalige muziek draaien, ze weten dan wat ze luisteren (qua smaakniveau vind ik het weer een ander verhaal).
Ik denk dat er weinig mensen zijn die echt problemen hebben met een lied als “de speeltuin” van Marco Borsato of de intentie achter dit lied. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor “Anne” van Herman van Veen. “Hier vertrok de trein” van Stef Bos is misschien wat meer omstreden, maar de verwijzing naar hemel en hel in de lied is misschien niet helemaal misplaatst.

In het Engels heb je zo ook genoeg muziek die best goed is. Alison Krauss is een Christin en dat merk je in de teksten en ook de teksten van U2 is weinig op aan te merken. Ik zie geen grotere bezwaren tegen het luisteren van hun muziek dan tegen het luisteren van muziek van Mozart, Prokoviev of Chopin. Ik luister zelf ook graag naar bijvoorbeeld Alison Krauss, Simon and Garfunkel, Cat Stevens, Leonard Cohen of sommige muziek van Billy Joel. Je moet bij dit soort muziek er wel rekening meehouden dat de teksten vaak te serieus zijn om als muzikaal behang te gebruiken.

Verder is er nu echt een principieel verschil tussen het luisteren naar Carmen van Bizet of het luisteren naar een simpel liefdesliedje over negen miljoen fietsen in Peking?
Nee, dat principiële verschil is er niet, denk ik.
Elk lied moet getoetst worden aan Gods Woord: Als het tot eer van God is, dan kan het; zo niet dan is het tot eer van de satan. Volgens mij is er geen tussenweg.
-Slaap kindje slaap
-....
Dat zou kunnen. Je moet ook niet alle zogenaamde "onschuldige liedjes" zo maar voor zoete koek slikken. Van deze zou ik inderdaad 1 en 3 niet willen zingen. De andere twee zijn toch niet tot oneer van God?
Bureaucraat

Luther schreef: En geef je hen die vrijheid ook bij het gaan naar de kerk?
Nu nog niet, maar als ze 16 zijn geworden wel.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Elk lied moet getoetst worden aan Gods Woord: Als het tot eer van God is, dan kan het; zo niet dan is het tot eer van de satan. Volgens mij is er geen tussenweg.
En hoe zie jij die nuance dan. Ik lees in mijn Bijbel: Hetzij dat gij eet, hetzij dat drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
rekcor

Bericht door rekcor »

Bonny schreef:
Luther schreef:Nee, dat principiële verschil is er niet, denk ik.
-Slaap kindje slaap
-....
Een paar factoren wegen m.i. mee:

- De muziek van een mooi muziekstuk is m.i. altijd tot eer van God, net zoals het gesnater van vogeltjes dat is.
- De tekst van een seculier lied kan ook tot eer van God zijn, mits het goede maar goed, en het kwade maar kwaad genoemd wordt (bijv. een lied waarin de pijn na overspel bezongen wordt is goed, een lied waarin overspel als iets goeds/spannends wordt voorgesteld fout)
- De intentie van de muzikant. Wilde hij God eren, mooie kunst maken, een thema aan de kaak stellen, alleen maar geld verdienen? Dit is natuurlijk lastig te meten, maar blijkt vaak ook uit de tekst.
- De intentie van de luisteraar: wil hij meer over de wereld leren, vermaakt worden, de stilte verbreken?
- De vatbaarheid van de luisteraar voor bepaalde zonden. Gaat het lied over veel geld verdienen en ben jij vatbaar voor materialisme? Luister het dan niet.

Hoewel onze zoon nog wat klein is voor deze problematiek (luistert alleen nog maar Elly & Rikkert babymuziek :)), zou ik hem geen muziek verbieden. Wel zou ik met hem in gesprek blijven, en laten zien hoeveel mooier christelijke muziek is, omdat daarin God de eer krijgt die Hij verdient.
Bureaucraat

Luther schreef: En hoe zie jij die nuance dan. Ik lees in mijn Bijbel: Hetzij dat gij eet, hetzij dat drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Dat je bepaalde teksten hoort wilt niet zeggen dat je er mee instemt. Men geniet gewoon van de muziek, die een resultaat is van God ontvangen talenten.

Natuurlijk kun je je afvragen of die talenten wel juist worden benut, maar daar gaat het hier niet om.
David J

Bericht door David J »

Luther schreef:
Bureaucraat schreef:
En hoe zie jij die nuance dan. Ik lees in mijn Bijbel: Hetzij dat gij eet, hetzij dat drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Zeker, maar daaruit volgt nog niet dat je bepaald eten wel en ander eten niet zou mogen eten. Paulus' betoog is juist dat je (voorheen) onrein voedsel kunt eten tot eer van God, als je tenminste in je eigen geweten ervan verzekerd ben dát je dat kunt doen.

Met muziek ligt het natuurlijk iets ingewikkelder, omdat de meeste muziek een boodschap heeft, terwijl dat bij eten niet zo is. Ik weet echter niet of alle muziek een boodschap heeft. De voorbeelden van kinderliedjes zijn duidelijk: wat is de boodschap van ''k Zag twee beren...'? Veel popliedjes zouden ook best eens in die categorie kunnen vallen.

Voor de rest ben ik erg eens met Rekcors post, waarbij het punt van de intentie van de muzikant praktisch m.i. niet bruikbaar is, omdat je die intentie vaak niet kent, en, meer principieel, omdat de manier waarop de auteur een kunstwerk zag of bedoelde, los kan staan van de manier waarop de kijker of luisteraar ermee omgaat. Ook al zou Bach z'n cantates alleen uit geld- of eerzucht gemaakt hebben ('t was tenslotte óók zijn broodwinning) dan nog blijft het prachtige muziek. Maar ik ben het met Rekcor eens dat het feit dat het zulke diep-christelijke muziek is, er op wijst dat het Bach ook om iets anders te doen was: Gods eer.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Luther schreef: En hoe zie jij die nuance dan. Ik lees in mijn Bijbel: Hetzij dat gij eet, hetzij dat drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.
Dat je bepaalde teksten hoort wilt niet zeggen dat je er mee instemt. Men geniet gewoon van de muziek, die een resultaat is van God ontvangen talenten.
Pardon????
Als je dit doortrekt, zeg je toch feitelijk dat de tekst er niet toe doet, als de muziek welluidend is?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Helaas, helaas, helaas, klopt dit helemaal met mijn waarneming op school. Mijn grootste vraag is: Krijgen we dit ooit nog omgebogen? En ja, wat moeten wij dan doen? (Opvoeders.)
Met je kinderen in gesprek gaan, jouw visie toelichten en hen verder vrijlaten. Je kunt (oudere) kinderen toch niet dwingen bepaalde muziek niet te beluisteren.
Veel te vrijblijvend.
Hier moet ik Bureaucraat gelijk geven: verbieden van bepaalde muziek werkt gewoon niet. Zeker voor oudere kinderen (pubers, zeg maar) niet. Het is zelfs de vraag of je dat moet willen.
Plaats reactie