Luther schreef:Tiberius schreef:Geka schreef:Tiberius schreef:Ik zou haast zeggen: blijf met respect over kerkverbanden spreken.
@Geka: wat er hier over de CGK gezegd wordt, valt volkomen in het niet bij de laster over de GG.
En wat wil je met die opmerking duidelijk maken?
Dat er op dit forum vele malen meer over mijn kerkverband gelasterd wordt dan over het jouwe.
Dat ben ik met Tiberius eens!
Ik wilde alleen maar aangeven dat de vergelijking met tussen het CGK-curatorium en het GG-curatorium niet misplaatst is; men heeft een iets andere werkwijze, maar subjectivisme is bij beide niet te vermijden. En het valt daarom wel op dat het GG-curatorium altijd maar weer bakken met kritiek over zich heen krijgt, en het CGK-curatorium veel minder. En zeker dit jaar is dat opvallend:
CGK: 3 aangenomen; 18 afgewezen
GG: 4 aangenomen; 11 afgewezen
Ik vermoed dat die 'bakken met kritiek' voornamelijk komen door het feit dat het predikantentekort in de GG zoveel groter is dan in de CGK. Het is -even allen puur menselijk geredeneerd- het curatorium dat bepaalt hoeveel studenten er elk jaar worden toegelaten. Als dat er dan jaar in, jaar uit minder zijn dan er behoefte is, dan gaan mensen kijken hoe dat komt. En dan komen ze vanzelf in aanraking met alle vreemde en niet-helemaal-gereformeerde regelingen rond het curatorium die in deze en andere discussies aan de orde komen. En iets anders wat een rol speelt, is dat e.e.a onbediscussieerbaar is en vanuit de 'leiding' van de kerk alleen maar krampachtig verdedigd lijkt te kunnen worden. Dan krijgen mensen al snel het gevoel dat er iets niet deugt.
Zolang een organisatie doet wat er van haar verlangd wordt, kijkt niemand 'van buiten' al te nauwkeurig hoe e.e.a. 'van binnen' georganiseerd is. Maar als er iets fout gaat, komt er onderzoek. En wie dan geen openheid van zaken geeft, is bij voorbaat verdacht.
Zo werkt het, denk ik. Ik vermoed dat een gewone kerkrechtelijke omgang met het curatorium al heel wat frustratie weg zou nemen. En dan bedoel ik verantwoording van het curatorium aan de Synode, verkiezing van curatoriumleden zoals dat ook bij ander kerkelijke functies gebeurt en een maximale zittingsduur. Een gezonde en respectvolle discussie over toelatingscriteria zou helemaal mooi zijn.