En voor de laatste keer, ik verdedig geen verbondsautomatisme ofzo. Het feit dat je dat blijft beweren zegt een hoop over je bevooroordeelde instelling

Dat zegt ook geen enkele gereformeerde. Dus als je dat leert, wijk je af van de gereformeerde leer.Marnix schreef:Tenzij ze jong sterven, dan is het opeens wel zaligmakend.
Leg me dan maar eens uit wat het verschil is tussen wat jij leert en verbondsautomatisme.Marnix schreef:En voor de laatste keer, ik verdedig geen verbondsautomatisme ofzo. Het feit dat je dat blijft beweren zegt een hoop over je bevooroordeelde instelling
In de DL zeggen gereformeerden dat we niet hoeven te twijfelen aan het behoud van pasgeboren kinderen van gelovige ouders. Ze zijn zalig gemaakt. Dat geldt voor alle kinderen van Godzalige ouders.Dat zegt ook geen enkele gereformeerde. Dus als je dat leert, wijk je af van de gereformeerde leer.
Marnix, kun je het verschil aangeven tussen de opvattingen van Kuyper en jouw opvattingen? Want ik zie eerlijk gezegd geen verschil als je je opvattingen zo formuleert.Marnix schreef:Het is niet zo dat als je gedoopt bent, je niet verloren kan gaan. Als je als kind van gelovige ouders gedoopt wordt word je een verbondskind, je bent dan in het verbond. Die beloften zijn er voor jou, niet pas als je je aan de eis hebt gehouden. Dat jonggestorven kinderen van gelovige ouders behouden zijn is daar het bewijs van. Echter, de doop kent ook een eis, als we opgroeien. Wie Hem de rug toekeert lapt de eis aan zijn laars en verbreekt het verbond en valt zodoende daar buiten. We hoeven van een gedoopt kind dus niet te zeggen: Dat is misschien een kind van God. Hij is een kind van God en sterft hij, dan zal hij ook behouden zijn. Zijn zonden zijn zeker afgewassen door het bloed van Christus, zoals de NGB ook leert. En de catechismus leert dat de kinderen net zo als de volwassenen in het verbond van God en in zijn gemeenten inbegrepen zijn en dat het niet minder dan de volwassenen verlossing van de zonden door Christus bloed wordt toegezegd.
Het is dus gereformeerd om geen onderscheid te maken in het verbond bij gedoopte kinderen t.o.v. bekeerde volwassenen.
In de DL zeggen gereformeerden dat we niet hoeven te twijfelen aan het behoud van pasgeboren kinderen van gelovige ouders. Ze zijn zalig gemaakt. Dat geldt voor alle kinderen van Godzalige ouders.Dat zegt ook geen enkele gereformeerde. Dus als je dat leert, wijk je af van de gereformeerde leer.
Ok, helder.Marnix schreef:Het is niet zo dat als je gedoopt bent, je niet verloren kan gaan. Als je als kind van gelovige ouders gedoopt wordt word je een verbondskind, je bent dan in het verbond. Die beloften zijn er voor jou, niet pas als je je aan de eis hebt gehouden. Dat jonggestorven kinderen van gelovige ouders behouden zijn is daar het bewijs van. Echter, de doop kent ook een eis, als we opgroeien. Wie Hem de rug toekeert lapt de eis aan zijn laars en verbreekt het verbond en valt zodoende daar buiten. We hoeven van een gedoopt kind dus niet te zeggen: Dat is misschien een kind van God. Hij is een kind van God en sterft hij, dan zal hij ook behouden zijn. Zijn zonden zijn zeker afgewassen door het bloed van Christus, zoals de NGB ook leert. En de catechismus leert dat de kinderen net zo als de volwassenen in het verbond van God en in zijn gemeenten inbegrepen zijn en dat het niet minder dan de volwassenen verlossing van de zonden door Christus bloed wordt toegezegd.
Het is dus gereformeerd om geen onderscheid te maken in het verbond bij gedoopte kinderen t.o.v. bekeerde volwassenen.
Klopt. Maar jouw standpunt valt niet samen met dat van de GKv.Marnix schreef:Opmerkelijk, als er ergens flink tegen Kuyper is geageerd is het wel in de GKv
Die verbondvisie kom je wel eens tegen, ja. Overigens vaker als karikatuur dan als werkelijk standpunt.refo schreef:De GG heeft een heel aparte verbondsvisie. Daar is het eerlijk gezegd altijd geknoei met water. Want de veronderstelling is dat de kinderen onwedergeboren zijn. En ook niet van het verbond.
Wat ik niet bedoel is dat je door het teken, door de besprenkeling, een verbondskind wordt. Ik zie dat ik het hier wat ongelukkig heb uitgedrukt. Ik bedoel het niet als oorzaak gevolg, alsof de bediening van het sacrament zelf je tot verbondskind zou maken. De doop is een teken van wat je bent en niet de oorzaak van wat je bent. Zou ik dat stellen, dan zou dat inderdaad Rooms zijn.Tiberius schreef:Ok, helder.Marnix schreef:Het is niet zo dat als je gedoopt bent, je niet verloren kan gaan. Als je als kind van gelovige ouders gedoopt wordt word je een verbondskind, je bent dan in het verbond. Die beloften zijn er voor jou, niet pas als je je aan de eis hebt gehouden. Dat jonggestorven kinderen van gelovige ouders behouden zijn is daar het bewijs van. Echter, de doop kent ook een eis, als we opgroeien. Wie Hem de rug toekeert lapt de eis aan zijn laars en verbreekt het verbond en valt zodoende daar buiten. We hoeven van een gedoopt kind dus niet te zeggen: Dat is misschien een kind van God. Hij is een kind van God en sterft hij, dan zal hij ook behouden zijn. Zijn zonden zijn zeker afgewassen door het bloed van Christus, zoals de NGB ook leert. En de catechismus leert dat de kinderen net zo als de volwassenen in het verbond van God en in zijn gemeenten inbegrepen zijn en dat het niet minder dan de volwassenen verlossing van de zonden door Christus bloed wordt toegezegd.
Je bent inderdaad geen 100% Kuyperiaan.![]()
Het verschil zit hem in de tweede regel:
"Als je als kind van gelovige ouders gedoopt wordt word je een verbondskind".
Dat leerde Kuyper niet; geen enkele gereformeerde trouwens. Voor deze visie moet je echt terug naar de roomse kerk.
Klopt. Maar jouw standpunt valt niet samen met dat van de GKv.[/quote]Marnix schreef:Opmerkelijk, als er ergens flink tegen Kuyper is geageerd is het wel in de GKv
Ik leer niet de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper, integendeel. En ik ken ook een plaats toe aan de wedergeboorte. Dat heb ik in het meest recente topic uitgelegd. Ik blijf een hoop foute veronderstellingen over mij en wat ik geloof in je posts zien...Tiberius schreef:Ik dacht dat de GKv toch nog wel een plaats toekennen aan de wedergeboorte. Of is dat ook niet meer zo?
Zij hadden zich toch gedistantieerd van de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper?
Terwijl jij dat wel leert.
Marnix, wat bedoel je dan hiermee? In mijn optiek is dat toch echt de veronderstelde wedergeboorte.Marnix schreef:Ik leer niet de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper, integendeel. En ik ken ook een plaats toe aan de wedergeboorte. Dat heb ik in het meest recente topic uitgelegd. Ik blijf een hoop foute veronderstellingen over mij en wat ik geloof in je posts zien...Tiberius schreef:Ik dacht dat de GKv toch nog wel een plaats toekennen aan de wedergeboorte. Of is dat ook niet meer zo?
Zij hadden zich toch gedistantieerd van de veronderstelde wedergeboorte van Kuyper?
Terwijl jij dat wel leert.
Marnix schreef:Als je als kind van gelovige ouders gedoopt wordt word je een verbondskind, je bent dan in het verbond. Die beloften zijn er voor jou, niet pas als je je aan de eis hebt gehouden. Dat jonggestorven kinderen van gelovige ouders behouden zijn is daar het bewijs van.
(...)
We hoeven van een gedoopt kind dus niet te zeggen: Dat is misschien een kind van God. Hij is een kind van God en sterft hij, dan zal hij ook behouden zijn. Zijn zonden zijn zeker afgewassen door het bloed van Christus, ....