Waarom zitten de avondmaalstafels dan niet vol? Als de rouwadvertenties in het RD zouden getuigen van de echte vroomheid die er in de families leeft, dan is er zeer veel echte vroomheid. En nochthans blijven de avondmaalstafels leeg.edele strijdster schreef:Ik denk dat juíst in de periode waarin je een persoon moet missen, dát je juist dan niet van onechte vroomheid kan en mag spreken.
Want juist dan, hebben de mensen die in 'rouwen' God heel hard nodig en bidden ze misschien wel oprechter dan ooit!
Ware vroomheid kan niet zonder bekering. Of, omgekeerd, zonder bekering is er geen ware vroomheid, hoogstens vroom gepraat en vroom gedoe. Waar ik erg bang voor ben is dat we de ernst die mensen soms hebben rondom de dood, verwarren met vroomheid. Maar zolang dit niet tot bekering leidt, dan is het allemaal lucht, leegte, ijdelheid. Hoe ernstig men ook is, en hoe goed men het ook meent. Ik zie een groot gevaar, namelijk dat men genoeg heeft aan de ernst, en de vrome woorden (zoals de Heere zegene deze roepstem aan het hart).
--------
PS> Ik zal niet ontkennen dat er enkelingen zijn, die vanuit de doorleefde noodzaak van bekering, na zelf bekeerd te zijn, zo'n zin in een rouw-advertentie zetten. Daar wil ik niets over zeggen.
Dan moet daar wel reden toe zijn. Want als de overledene niet bekeerd is, en dus (oh, welk een verschrikkelijke werkelijkheid, een werkelijkheid waarbij de ernst van de dood in het niet valt!) valt God alleen te loven omdat Hij Zijn rechtvaardigheid betoond door Zijn hateren te verdoemen en naar de hel te zenden.Bert Mulder schreef:lijkt mij een beter idee de gelegenheid te gebruiken om Zijn Naam te loven en prijzen.
En juist die keiharde boodschap, dat wie onbekeerd sterft onherroepelijk naar de hel gaat, weerhoud me er van om vrome zinnetjes als "de roepstem heiligen aan het hart" positief te waarderen. Er wordt een vroom, rechtzinnig sfeertje mee gecreëerd, met als resultaat dat velen een stiekum hoopje hebben dat het allemaal nog wel mee valt. We zijn immers niet zo slecht als de wereld. En als ik zie hoe vaak de vraag gesteld wordt door familieleden (waar zou vader/moeder nu zijn) terwijl men weet dat vader/moeder nooit bekeerd is geworden (althans, dat is nooit getuigt, of openbaar gekomen in de vruchten), en hoe vaak er op sterfbedden gezegd wordt "ik weet het niet, ik hoop maar dat het goedkomt" (of iets van die aard), dan is die vrees voor zo'n onbijbelse houding tov de verschrikkelijke oordeel tov de mens buiten God helaas zeer reëel, ook in onze kringen...