Het stuk is geciteerd uit deze studie van Geelhoed over mystiek:
http://www.solcon.nl/apgeelhoed/htmldoc/mystieka.htm
Hij gaat daar overigens ook in op Hooglied, al ben ik dat niet helemaal met hem eens.
Ik ben het met Geelhoed eens in zijn kritiek op dit lied, omdat gevoel vóór geloof geplaatst wordt. Hij zegt helemaal nergens dat je dit lied moet afkeuren omdat we wel eens geloofsdips zouden kunnen hebben. Hij benadrukt nu juist dat geloof vóór gevoel komt en dus niet afhankelijk moet en mag zijn van ons gevoel. Als er gevoel aanwezig is, dan mag dat in die zin niets met geloof te maken hebben - omdat het geloof altijd sterk moet zijn. Geloven is een vertrouwen op God buiten alle omstandigheden om. Geelhoed waarschuwt in deze studie heel terecht voor een vorm van godsdienst waarbij gevoel centraal komt te staan en geloven afhankelijk is van de mate van het gevoel. Vandaar dat hij deze tekst als onbijbels bestempelt:
Ik voel uw kracht en stijg op als een arend.
Dan zweef ik op de wind,
Gedragen door uw Geest en de kracht van uw liefde.
Ten eerste: ik voel uw kracht -"
en stijg je op als een arend,
dan zweef je op de wind". Dat is exact het tegenovergestelde van hoe de Bijbel spreekt over geloven:
Maar dien den HEERE verwachten, zullen de kracht vernieuwen; zij zullen opvaren met vleugelen, gelijk de arenden; zij zullen lopen, en niet moede worden; zij zullen wandelen, en niet mat worden. Wie varen er op met vleugelen gelijk de arenden? Niet zij die Gods kracht
voelen, maar die Hem
verwachten. Dit element is in alle psalmen heel nadrukkelijk aanwezig, het
nochtans verblijd zijn in God. Vergeet niet dat er heel wat bevinding en mystiek buiten het christendom om bestaat. Lees daarvoor die hele studie eens. Zie dit citaat van een mevrouw die tot bekering was gekomen maar aanvankelijk dwaalde op dit punt:
Ik herken dit zo goed omdat ik in het begin van mijn geloofsleven ook zelf behept was met de hang naar mystiek; het verlangen naar 'die eenheid met God'. Ook ik weet van het zalige gevoel, dat 't net lijkt alsof je in de hemel bent, dat je 'opgaat in Hem', of dat de 'Here in je zeer dichte nabijheid vertoeft'; een gevoel van 'onbeschrijfelijke liefde', zoals C. t. Boom het noemde, een extatisch gevoel van versmelting met God. Het leek echter ook op de gevoelens die ik tijdens mijn vroegere yogalessen had beleefd. …..Ik besefte dat ik op die momenten niet werkelijk God zocht, maar religieus genot….. Toen zag ik pas in dat ik deze mystieke gevoelens zelf had opgeroepen d.m.v. bepaalde handelingen, onder andere door het in gedachten voorstellen van de Here Jezus, zoals een evangelische voorganger het ons aanraadde. Zo waren er nog meer manieren die dit onbeschrijfelijke gevoel van liefde tevoorschijn brachten; in feite een mystieke overgave, tevoorschijn getoverd door diverse trucs. En ik maar denken dat het van God kwam.
Uit je woorden blijkt ook dat je Geelhoed niet hebt begrepen:
Marnix schreef:Ik lees daar zovaak dingen over gevoel in. U hebt mijn rouwklacht en geschrei, veranderd in een blijde rei. Ik wil zingen al mijn dagen: Halleluja prijst de Heer. En wat als je moeite hebt om dat te zingen? Wat als je in die periode van rouwklacht zit? Stort je dan neer omdat dat gevoel dat David daar heeft, er dan niet is? De Psalmen staan vol ups en downs. Moeten we die "ups" dan maar niet zingen omdat je dan in zo'n diep gat valt als je "down" bent? David zong soms van Gods liefde, van de liefde die hij voor God voelt... en soms schreeuwt hij het uit naar God: Waarom. Hoe kan je dan oproepen om maar geen liederen waarin je Gods liefde bezingt en je gevoel benoemt en uit te zingen om dat we ook wel eens geloofsdips hebben?
Hij
zegt nu juist dat we ook in tijden van downs God moeten bezingen, zoals de psalmen dat ook doen. Lees psalm 42 daar eens over: in die hele psalm is geen ingrijpen van God, maar wel een sterk geloof. En dat is veel rijker dan dit lied. Dit lied maakt volgens mij deel uit van een tendens waarbij ook in de gezangen niet meer het werkzame geloof centraal staat. Dit lied is dan ook nooit te zingen voor iemand die een 'down' heeft en dat zijn de psalmen wel.