Ik heb de video gezien en gelijk een snelle samenvatting gemaakt.Typerend vond ik wat Paul Washer in zijn inleiding zei: ouderen hebben geen idee wat er gebeurt onder jongeren. In dit topic heb ik ook oordelen over 'de jongeren van tegenwoordig' gelezen, oordelen van mensen die idd geen idee hebben waar christelijke jongeren zich tegenwoordig mee bezig houden. Ik zou zeggen: weet waar je over spreekt.
Dan nu de samenvatting:
- Ontkenning van de invloed van de bijbel. Is de bijbel toereikend of hebben we meer nodig? Psychologie/antropologie/sociologie hebben te veel invloed in de kerk. De bijbel is genoeg!
Alle activiteiten in de kerk moeten gebaseerd zijn op Gods woord.
- Onwetendheid van God. Men houdt van een God die men zelf heeft gemaakt. Men protesteert tegen het verkondigen van de gerechtigheid/wraak/soevereiniteit van God. Mensen hebben allerlei hulpmiddelen nodig om goed te leven, omdat ze God niet kennen. God kennen, dat is waar het om gaat! Het eeuwige leven is Hem kennen. Weg met alle boeken over God! Bestudeer Het Boek. Op zondagmorgen aanbidden de meeste kerken een God die hen ingegeven is door hun eigen vlees. Er is geen vreze des Heeren omdat we God niet kennen.
- Falen om de mens aan te spreken op zijn tekortkomingen. Mensen moeten kennis van zichzelf hebben voor dat ze zichzelf aan God kunnen overgeven. Wanneer we te makkelijk omgaan met zonde, zondigen we tegen de Heilige Geest. De Heilige Geest overtuigt de wereld van zonde. ‘Vrede, vrede, geen gevaar. Maar er is geen vrede.’ We hebben tegenwoordig meer eigenwaan dan eerbied voor God. Als je weigert te spreken over de slechtheid van mensen, weiger je God te glorie te geven die Hij verdient (sterren worden pas zichtbaar als het donker is). Het kruis van Jezus is het meest zichtbaar in onze verdorvenheid. Mensen kunnen God nooit liefhebben als hen niet over hun zonde wordt verteld.
Volgens mij hebben de rechtse kerken in Nederland een hele andere boodschap nodig, in ieder geval níet de oproep om meer over zonde te preken. Deze aanklachten van Washer zijn meer op de evangelicale kerken uit zijn land gericht.
Tien aanklachten tegen de kerk.
Re: Tien aanklachten tegen de kerk.
Toch zat er genoeg stof tot nadenken in, ook voor mij!
Ik wil het graag ter harte nemen en doe daarom niet meer aan een discussie over deze uitzending mee.
Ik wil het graag ter harte nemen en doe daarom niet meer aan een discussie over deze uitzending mee.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Mee eens.Ariene schreef:Toch zat er genoeg stof tot nadenken in, ook voor mij!
Ik weet niet of ik dit mag zeggen, maar Paul Washer doet me af en toe aan Paulus denken.
beide predikers van het Evangelie.. dus dat is juist ja..Hummel schreef:Ariene schreef:Toch zat er genoeg stof tot nadenken in, ook voor mij!
Ik weet niet of ik dit mag zeggen, maar Paul Washer doet me af en toe aan Paulus denken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat vraag ik me af. In hoeveel kerken worden de zonden nog concreet benoemd en wordt de doodstaat nog serieus genomen? Ik heb het niet over het (veelvuldig) noemen van deze dingen. Want dat gebeurt inderdaad wel. Maar als je dan doorpraat blijken maar weinig onbekeerden te beseffen wat het inhoud dat ze op dit moment geestelijk dood zijn (al is dat nog niet zo verwonderlijk). En dat alle pogingen om nog wat van hun leven te maken bij voorbaat zijn gedoemd te mislukken. Ik lees momenteel wat preken van Spurgeon, de 'prins der predikers', maar heb het zelf nog nooit zo scherp horen benoemen als daarin. Wie preekt er nog zoals Jonathan Edwards (opwekkingsprediker) dat deed, bijv. in zijn meest bekende preek? (http://www.webkey.nl/hc7/images2/artike ... %20God.pdf) Onlangs werd er bij ons een preek van Mc'Cheyne gelezen over de hel. Dan merk je hoe weinig scherp de meeste preken ècht zijn.Hummel schreef:Volgens mij hebben de rechtse kerken in Nederland een hele andere boodschap nodig, in ieder geval níet de oproep om meer over zonde te preken. Deze aanklachten van Washer zijn meer op de evangelicale kerken uit zijn land gericht.
Ik kan me zeker vinden in de boodschap van Washer, óók voor de rechtse kerken in Nederland. Iedere opwekking in de geschiedenis ging gepaard met een zeer sterk zondebesef en een verlangen naar grote heiligheid. Het gaat alleen om de manier waarop wet en evangelie worden gepreekt.
Ps. Dit waren alleen de eerste 3 aanklachten.
Er is een verschil tussen over de zonde speken, en daarbij de huilende belijdenis voegen dat we ook allen zondaar zijn, en zo slecht en zo verdorven en al wat daar bij komt kijken. Maar blijft de prediking daarbij, dan is de prediking van de zonde van zijn kracht ontdaan. De zonde is namelijk opstand tegen God, en daarom kan de zondaar alleen rekenen op het oordeel!
Bij iemand als Ryle vind je dit ook.Jongere schreef: Ik lees momenteel wat preken van Spurgeon, de 'prins der predikers', maar heb het zelf nog nooit zo scherp horen benoemen als daarin. Wie preekt er nog zoals Jonathan Edwards (opwekkingsprediker) dat deed, bijv. in zijn meest bekende preek? (http://www.webkey.nl/hc7/images2/artike ... %20God.pdf) Onlangs werd er bij ons een preek van Mc'Cheyne gelezen over de hel. Dan merk je hoe weinig scherp de meeste preken ècht zijn.