www.cip.nl schreef: In deze videoboodschap heeft Paul Washer het over "Ten Indictments". Hij legt in deze lezing de vinger bij de zere plek van de tegenwoordige kerk. Door sommige mensen wordt deze lezing "historisch genoemd." Niet alleen omdat het een boodschap betreft die het hart van de mens en de gemeente raakt, maar vooral vanwege de ernst die deze boodschap uitdraagt. Dit deel behandelt de eerste drie aanklachten.
- Een praktische ontkenning van de toereikendheid van Bijbel.
- Een onwetendheid van God.
- Het falen om de kwaal van de mens aan te spreken.
De videoboodschap is hier te bekijken
Tien aanklachten tegen de kerk.
Tien aanklachten tegen de kerk.
Indrukwekkend !!
Re: Tien aanklachten tegen de kerk.
Moeiteloos uit te breiden tot 100 aanklachten tegen de kerk met een kleine "k".Wilhelm schreef:Indrukwekkend !!
www.cip.nl schreef: In deze videoboodschap heeft Paul Washer het over "Ten Indictments". Hij legt in deze lezing de vinger bij de zere plek van de tegenwoordige kerk. Door sommige mensen wordt deze lezing "historisch genoemd." Niet alleen omdat het een boodschap betreft die het hart van de mens en de gemeente raakt, maar vooral vanwege de ernst die deze boodschap uitdraagt. Dit deel behandelt de eerste drie aanklachten.
Wat heeft het voor zin om altijd maar weer de kerken aan te klagen.
We weten toch allemaal wel waar het "onze" kerken aan mankeert?
Door steeds maar te hakken en religieus correct te zijn, dienen we het Evangelie echt niet.
En laat ons zeker diegenen die het allemaal zo goed kunnen verwoorden niet prijzen.
In een seculiere variant gezegd: Verbeter de kerk en begin met uzelf.
jvdg schreef:Moeiteloos uit te breiden tot 100 aanklachten tegen de kerk met een kleine "k".Wilhelm schreef:Indrukwekkend !!
Wat heeft het voor zin om altijd maar weer de kerken aan te klagen.
We weten toch allemaal wel waar het "onze" kerken aan mankeert?
Door steeds maar te hakken en religieus correct te zijn, dienen we het Evangelie echt niet.
En laat ons zeker diegenen die het allemaal zo goed kunnen verwoorden niet prijzen.
In een seculiere variant gezegd: Verbeter de kerk en begin met uzelf.
jvdg bekijk de boodschap nu eerst eens voordat je onwetend reageert !
Nee.Wilhelm schreef:jvdg bekijk de boodschap nu eerst eens voordat je onwetend reageert !
Jouw inleiding riep weerstand op.
Zou deze predikant het zoveel beter weten dan de honderden die in ons landje preken.
En hoe weet je dat ik onwetend reageer?
Waar ik al bang voor was, schrijf je niet teveel eer toe aan deze prediker boven de predikanten die de Heere ons heeft toegeschikt?
Mijn inleiding was niet meer dan één woord ! :jvdg schreef:Nee.Wilhelm schreef:jvdg bekijk de boodschap nu eerst eens voordat je onwetend reageert !
Jouw inleiding riep weerstand op.
Zou deze predikant het zoveel beter weten dan de honderden die in ons landje preken.
En hoe weet je dat ik onwetend reageer?
Waar ik al bang voor was, schrijf je niet teveel eer toe aan deze prediker boven de predikanten die de Heere ons heeft toegeschikt?
Wilhelm schreef:Indrukwekkend !!
Verder ga ik er niet op in, ik hoop dat je deze boodschap gaat bekijken.www.cip.nl schreef: In deze videoboodschap heeft Paul Washer het over "Ten Indictments". Hij legt in deze lezing de vinger bij de zere plek van de tegenwoordige kerk. Door sommige mensen wordt deze lezing "historisch genoemd." Niet alleen omdat het een boodschap betreft die het hart van de mens en de gemeente raakt, maar vooral vanwege de ernst die deze boodschap uitdraagt. Dit deel behandelt de eerste drie aanklachten.
Waarschijnlijk had Dhr Post, deze preek gezien voordat hij zijn column van afgelopen zaterdag schreef ..
jvdg, bekijk nu eerst eens wat er precies wordt gezegd. En beoordeel dan of die man iets nieuws te vertellen heeft. En als het niets nieuws is (waarom willen wij altijd iets nieuws horen eigenlijk?), beoordeel dan of het Bijbels is wat hij zegt. Wat mij betreft gaat dat laatste trouwens altijd voorop hoor, maar blijkbaar is het tegenwoordig belangrijk of mensen iets toe te voegen hebben aan onze eigen dominees.
Ik kan Wilhelms oproep alleen maar onderstrepen om deze boodschap een keer te beluisteren. En nu niet meteen met kritiek op die man komen. Gewoon, alleen maar inhoudelijk luisteren.
Ik kan Wilhelms oproep alleen maar onderstrepen om deze boodschap een keer te beluisteren. En nu niet meteen met kritiek op die man komen. Gewoon, alleen maar inhoudelijk luisteren.
-
Bekijk eerst deze video....... de toespraak is uitzonderlijk.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Ik ben en blijf zwart/wit.Jongere schreef:jvdg, bekijk nu eerst eens wat er precies wordt gezegd. En beoordeel dan of die man iets nieuws te vertellen heeft. En als het niets nieuws is (waarom willen wij altijd iets nieuws horen eigenlijk?), beoordeel dan of het Bijbels is wat hij zegt. Wat mij betreft gaat dat laatste trouwens altijd voorop hoor, maar blijkbaar is het tegenwoordig belangrijk of mensen iets toe te voegen hebben aan onze eigen dominees.
Kan wie dan ook iets toevoegen aan wat ons in de bijbel wordt gezegd.
Gods Woord hoop ik als kompas te gebruiken op mijn levenszee.
Waarom speciaal ons te richten op deze prediker?
Komen we soms tekort in de veelkleurige prediking die in ons land te horen is?
Ik heb al geen tijd om al onze eigen predikanten te beluisteren, waarom zou ik dan voorrang moeten geven aan predikanten die hun eigen zendingsterrein buiten Nederland hebben.
En kom me nou niet tegemoet met Paulus; hij sprak daar waar niets van de Verlosser der wereld bekend was.
Wees gerust jvdg, ik heb hem niet over de hhk gehoord 

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Wat is nu zo bijzonder aan zijn preek? Omdat hij de feiten opnoemt?
Het is zoals jvdg zegt: we weten toch wat er aan schort?
Wat die man zegt weet ik vanuit mijn opvoeding ook. Mijn moeder legde ook de vinger op de zwakke/zere plek en het werd door de
'godsdienst' / eigen kerkmensen niet in dank afgenomen. Vooral omdat zij 'practised what she preached'.
Tegenwoordig noemt men dat : te wettisch. Maar zij vond dat : rekening houden met God en Zijn geboden.
En ik moet eerlijk zeggen, als kind konden we het niet zo waarderen, want je bent toch 'een eenling', ook bij je eigen soortgenoten.
Ondanks alles, gingen we ontzettend graag met haar mee, want de discussies waren altijd waardevol en boeiend.
Paul W. kan het duidelijk verwoorden.
Het is zoals jvdg zegt: we weten toch wat er aan schort?
Wat die man zegt weet ik vanuit mijn opvoeding ook. Mijn moeder legde ook de vinger op de zwakke/zere plek en het werd door de
'godsdienst' / eigen kerkmensen niet in dank afgenomen. Vooral omdat zij 'practised what she preached'.
Tegenwoordig noemt men dat : te wettisch. Maar zij vond dat : rekening houden met God en Zijn geboden.
En ik moet eerlijk zeggen, als kind konden we het niet zo waarderen, want je bent toch 'een eenling', ook bij je eigen soortgenoten.
Ondanks alles, gingen we ontzettend graag met haar mee, want de discussies waren altijd waardevol en boeiend.
Paul W. kan het duidelijk verwoorden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Beste Jvdg, je kunt wel zeggen dat het hier gaat om zwart/wit, maar dat is de kern niet !jvdg schreef: Ik ben en blijf zwart/wit.
Kan wie dan ook iets toevoegen aan wat ons in de bijbel wordt gezegd.
Gods Woord hoop ik als kompas te gebruiken op mijn levenszee.
Waarom speciaal ons te richten op deze prediker?
Komen we soms tekort in de veelkleurige prediking die in ons land te horen is?
Ik heb al geen tijd om al onze eigen predikanten te beluisteren, waarom zou ik dan voorrang moeten geven aan predikanten die hun eigen zendingsterrein buiten Nederland hebben.
En kom me nou niet tegemoet met Paulus; hij sprak daar waar niets van de Verlosser der wereld bekend was.
Je eerste reactie was niet meer dan een schot in de lucht zonder dat het voor je duidelijk was waar het om gaat . Dat is het punt.
Nu probeer je met alle kronkels er een ander inhoud aan te geven, maar het gaat om de aanklachten tegen de kerk, die je niet over wil nemen. Prima, maar dan graag beargumenteerd weerleggen.
En ik richt me niet speciaal op deze prediker, maar het gaat om een boodschap , die helder is, en die ook zo toegepast kan worden op de situatie in Nederland.
Ook bij ons vinden we allerlei gevoelschristendom, waar gezwegen wordt over de zonden , de doodsstaat van de mens, over Gods deugden , waar zoveel schijn gevonden wordt, waar mensen volgegoten worden met een Godsbeeld wat niet Bijbels is, en op basis van een gevoel afreizen naar de eeuwigheid en daar tot hun schrik zullen zien dat het niet anders dan een zandgrond is waar ze hun geestelijk huis op gebouwd hebben (wie zou niet vrezen?) enz, enz.
Als je die boodschap aanvalt, jvdg , dan kan ik dat niet begrijpen.
Het gaat niet om de prediker, ik had je trouwens ook niet gehoord over de column van Dhr Post, maar het gaat hier om de inhoud, en ik hoop dat je me begrijpt.
Als er dan gereageerd wordt in algemeenheden , en de inhoud wordt overgeslagen, dan wekt dat bij mij een stuk onbegrip op.
Je hoeft deze prediker niet te beluisteren, er is idd genoeg te beluisteren in ons eigen land.
Maar wees dan ook terughoudend in je ongefundeerde commentaar.
Vind je niet dat we dan maar eerst moeten beginnen in de gezinnen? Dat hoort toch ook bij de opvoeding. De kinderen onderwijzen hierin.Wilhelm schreef:
Ook bij ons vinden we allerlei gevoelschristendom, waar gezwegen wordt over de zonden , de doodsstaat van de mens, over Gods deugden , waar zoveel schijn gevonden wordt, waar mensen volgegoten worden met een Godsbeeld wat niet Bijbels is, en op basis van een gevoel afreizen naar de eeuwigheid en daar tot hun schrik zullen zien dat het niet anders dan een zandgrond is waar ze hun geestelijk huis op gebouwd hebben (wie zou niet vrezen?) enz, enz.
Waarschuwen tegen de zonde (wat is zonde (?) hier denkt men o zo verschillend over, maar wat zegt Gods Woord ervan?) De doodsstaat van de mens (wie gelooft daar nog in? We hebben onze goede werken, we kunnen zelf nog wel wat, we moeten tenslotte bij ons zelf beginnen.... Tegenwoordig moeten we vooral iets goeds zien in de mens), Gods deugden... wanneer wordt die benoemd in het gezin?
Goed voorbeeld doet goed volgen. Het is wel zoals P.W. zegt: er is geen kennis. Wie leest er nog van de huidige generatie? En wat wordt er dan gelezen? Schrijvers die het ook maar beredeneren naar hun eigen goeddunken.
Laatst gewijzigd door albion op 29 dec 2008, 08:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Ds. Washer preekt hier drie aanklachten tegen zijn denominatie. Hij wijst vooral de zwakheden aan die in evangelische kerken veel voorkomen. De link staat daarom op het verkeerde forum. Als ds. Washer preekt dat er te weinig zondenbesef is, dan is het hier heel populair om meteen te roepen: "Wat indrukwekkend!" - want we zijn het hier allemaal er heel erg over eens dat je je zonden en ellende moet kennen om God vergeving te vragen. Maar let wel op: In het gedeelte waarin hij over de zonden spreekt, haalt hij ook het voorbeeld van de sterren aan: de sterren zie je pas in het donker.
Je kunt niet tien aanklachten tegen de kerk van een buitenlandse predikant zonder meer toepassen op een kerkverband in Nederland. Zeker niet op de kerkverbanden die op dit forum vertegenwoordigd zijn. Doe je dat, dan mis je juist die dingen die in je eigen kerkverband voor verbetering vatbaar zijn. Je gaat dan heel fijn zitten beamen dat het allemaal belangrijk is wat hij zegt (over Godskennis, zondenbesef, en de oudvaders die hij in zijn preken aanhaalt), omdat dat punten zijn die in de meeste bevindelijk-reformatorische kerken juist wel zijn blijven staan. Wil je echt geconfronteerd worden met je eigen kerkgenootschap, lees dan een boekje van Blaauwendraad (en dan niet: "Eindige-elementenmethode voor staafconstructies") als je GerGem bent, of van ds. De Marie als je GKv bent
..
En probeer dán eens onbevooroordeeld te lezen. Daar heb je meer aan dan aan commentaar van een buitenlandse predikant op een buitenlandse kerk.
Wat overigens niet wegneemt dat ds. Washer een interessante prediker is, die Gods Woord op een inspirerende manier brengt; een gave die niet alle predikanten in deze mate hebben.
Je kunt niet tien aanklachten tegen de kerk van een buitenlandse predikant zonder meer toepassen op een kerkverband in Nederland. Zeker niet op de kerkverbanden die op dit forum vertegenwoordigd zijn. Doe je dat, dan mis je juist die dingen die in je eigen kerkverband voor verbetering vatbaar zijn. Je gaat dan heel fijn zitten beamen dat het allemaal belangrijk is wat hij zegt (over Godskennis, zondenbesef, en de oudvaders die hij in zijn preken aanhaalt), omdat dat punten zijn die in de meeste bevindelijk-reformatorische kerken juist wel zijn blijven staan. Wil je echt geconfronteerd worden met je eigen kerkgenootschap, lees dan een boekje van Blaauwendraad (en dan niet: "Eindige-elementenmethode voor staafconstructies") als je GerGem bent, of van ds. De Marie als je GKv bent

En probeer dán eens onbevooroordeeld te lezen. Daar heb je meer aan dan aan commentaar van een buitenlandse predikant op een buitenlandse kerk.
Wat overigens niet wegneemt dat ds. Washer een interessante prediker is, die Gods Woord op een inspirerende manier brengt; een gave die niet alle predikanten in deze mate hebben.
Albion je qoute het tekstgedeelte van Wilhelm, wat wil je zeggen?
Bedankt Lassie, ik heb het veranderd.Lassie schreef:Albion je qoute het tekstgedeelte van Wilhelm, wat wil je zeggen?