Genade door recht schreef:Zolang er gemeenten zijn die het niet eens kunnen zijn met de prediking van een aantal predikanten, lijkt mij een gehele terugkeer onmogelijk, ook al is er liefde. Ik denk dat te dezen (bijv.) willemkok ook verkeerd wordt begrepen hier. Die wil heus wel terug, maar kan zich gewoon niet verenigen met de leer en ligging van bepaalde predikanten. Dat is met liefde niet op te lossen. Soms verschil je zozeer dat je niet samen op weg kunt, ook al mag je elkaar nog zo graag.
Het valt echter te vrezen dat willemkok het ook niet eens kan zijn met de ligging van Paulus en van Petrus, ja misschien ook - en ik bedoel dat niet oneerbiedig, maar wel scherp - met de ligging van de Heere Jezus.
En is dat niet juist het punt waar het om draait. Is de eenvoud van Christus' spreken niet tot een niveau verdraait, waarin zeer diepe en vele lagen gevonden worden?
Ik kom in deze bijdragen zo vaak tegen: Ik vind... en: ik kan mij niet vinden in... Daar gaat het helemaal niet om. Waar hoor ik: De Heere vindt in Zijn Woord....
Eén ding zeker: (hoorde ik pas van ds. G.M. de Leeuw) Hoe moet dat in de hemel? Is daar een GG-afdeling en een PKN-stukje, en een uitgetreden-poort? Nee toch! Hoe kan dat nu, als je hier elkaar verbijt en vereet om accentverschillen en je moet dan straks eeuwig God gaan groot maken met elkaar?
En nog een andere vraag: Waar blijft de blijdschap van Paulus uit Filippenzen 1: 27. Hier werd Christus onder een deksel gepredikt en ergens anders in der waarheid (zonder deksel dus), maar in beide verblijdde hij zich. Waarom? Omdat hij wist dat de Heere door de dwaasheid van de prediking werkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)