Gods werk in je hart is nodig. Zonder genade zitten we nog steeds zelf op de troon, en hebben we simpelweg ook niets te zoeken aan de Avondmaalstafel.caprice schreef:Ik zal de laatste zijn die hier aan afdoet. Maar een werk Gods in het hart is wel nodig. Dat kan en mag geen verstandelijk geredeneer of geconcludeer zijn. Het geldt altijd, maar zeker de eerste keer, dat je ook weten moet hoe dat de HEERE je daar gebracht hebt. Want die vertrouwen op hun benen, wil Hij geen hulp verlenen. Maar om nou aangedragen te mogen worden als een Mefiboseth. Dan doet de Heere dat. Die brengt in de nood, en Hij geeft uitkomst. Hij brengt daar ongedacht en onverwacht.memento schreef: Precies. Mensen die niets meer hebben dan schuld worden genodigd. En daarom is het blijven zitten (met of zonder genade in het hart) zo'n groot kwaad: Je belijdt ermee dat je Gods genade niet nodig hebt.
Maar veel ernstiger is dat er zoveel mee doorkan. Men kan niet aan de tafel van de Koning der koningen verkeren, terwijl men ondertussen in de zonde wandelt, of dat men meent een geloof te hebben, maar dat men doorgebroken is op valse gronden.
Verder merk ik wel eens bij mensen die er over spreken, dat het Heilig Avondmaal voor hen een doel lijkt, en geen middel.
Waarom wordt ook die heilige instelling, dat sacrament van de Heere Jezus Christus botweg 'avondmaal' genoemd? Het is toch meer dan dat? Het is een HEILIG Avondmaal. Daar is een heilige tafel. Daar kunnen we toch ook niet zo maar platvloers over spreken of schrijven?
Verder begrijp ik niet goed wat je bedoeld met het H.A. als doel.
Je spreekt er hier weer voor anderen over alsof het het hoogst haalbare is.
Er is niemand zo diep gezakt als een Avondmaalsganger.
Als laatste over het woordje Heilig.
Je vindt het platvloers om over Avondmaal te spreken.
Mag ik je erop wijzen dat Jezus dat zelf in de bijbel ook zegt.