Andere belijdenisgeschirften in de prediking

Plaats reactie
bjdendekker

Andere belijdenisgeschirften in de prediking

Bericht door bjdendekker »

Het is heel gebruikelijk dat er in de ref. kerken uit de Catechismus wordt gepreekt. Na Zondag 52 begint men weer bij 1 en dat door sommige predikanten 30 jaar achter elkaar in dezelfde gemeente.

Héél soms waagt een predikant zich wel eens aan de andere 2 belijdenissen. Ik zou er zomaar 2 kunnen opnoemen:

Ds. C. Sonnevelt, GG Veenendaal, deed een serie over de Dordtse Leerregels.

Ds. W.C. Meeuse, NHK Bilthoven, begon in Wilnis aan de Ned. Geloofsbelijdenis, maar nam toen een beroep aan en vertrok halverwege.

Wordt of is er bij jullie wel eens over de DL of de NGB gepreekt? Waarom wel/niet?

[Aangepast op 24/1/04 door bjdendekker]
kridje
Contacteer:

Bericht door kridje »

Bij ons nog niet gebeurd maar ik weet wel dat ds. Karens uit Werkendam (GG) dit ook een keer heb gedaan. Dat vertelde hij openlijk op de CGO-cursus.
memento

Bericht door memento »

Gebeurt idd niet vaak. Wat ik vooral jammer vind is dat de Westminster confession/catechismussen niet gebruikt worden icm Heidelberger bij de catechismusprediking. Deze behandelen ook wat onderwerpen die in de heidelberger niet aan de orde komt
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Bij ons nog niet gebeurd maar ik weet wel dat ds. Karens uit Werkendam (GG) dit ook een keer heb gedaan. Dat vertelde hij openlijk op de CGO-cursus.
Ds Silfhout deed het bij ons (doordeweeks in plaats van bijbellezing) over de DL of de NGB, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer (tot mijn schande...)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De Westminster is natuurlijk goed, maar toen ik die opmerking maakte, was het toch liever de DL. Waar dan ook bij ons een prekenserie over is gehouden. Nu gewoon weer de Catechismus.
bjdendekker

Oorspronkelijk gepost door kridje
Dat vertelde hij openlijk op de CGO-cursus.
Zóóóó, die durft! :D
bjdendekker

Oorspronkelijk gepost door memento
Wat ik vooral jammer vind is dat de Westminster confession/catechismussen niet gebruikt worden icm Heidelberger bij de catechismusprediking. Deze behandelen ook wat onderwerpen die in de heidelberger niet aan de orde komt
Er zijn natuurlijk verschillende calvinistische confessies die best wel eens aangehaald kunnen worden. Men heeft overigens twee keer (voor zover ik weet) geprobeerd de Westminster als belijdenisgeschrift in onze kerken in te voeren. Dat was door Koelman, om zijn gelijk aan te tonen in zijn afwijzing van kerkelijke feestdagen, en Kersten, die Westminster aan zijn kant vond in zijn strijd voor de tweeverbondenleer.

Wat het laatste betreft zou je de Ger Gem eens op een idee kunnen brengen...
Robert

Bericht door Robert »

Dominee Blenk heeft bij ons uit de belijdenis gepreekt. Toen die af was begon hij weer bij de catechismus.

edit: ik moet toch maar 's leren om catechismus goed te schrijven.

[Aangepast op 27-1-2004 door Robert]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Helaas, bij ons alleen maar HC en geen NGB of DL.

Wel zijn er doordeweeks een aantal lezingen geweest over enkele artikelen van de NGB.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Wij zijn in de Geref. Vrijgemaakte kerk ook nog niet afgeweken van de traditie om elke week uit de HC te lezen/preken.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Plaats reactie