Het is heel gebruikelijk dat er in de ref. kerken uit de Catechismus wordt gepreekt. Na Zondag 52 begint men weer bij 1 en dat door sommige predikanten 30 jaar achter elkaar in dezelfde gemeente.
Héél soms waagt een predikant zich wel eens aan de andere 2 belijdenissen. Ik zou er zomaar 2 kunnen opnoemen:
Ds. C. Sonnevelt, GG Veenendaal, deed een serie over de Dordtse Leerregels.
Ds. W.C. Meeuse, NHK Bilthoven, begon in Wilnis aan de Ned. Geloofsbelijdenis, maar nam toen een beroep aan en vertrok halverwege.
Wordt of is er bij jullie wel eens over de DL of de NGB gepreekt? Waarom wel/niet?
[Aangepast op 24/1/04 door bjdendekker]
Andere belijdenisgeschirften in de prediking
Ds Silfhout deed het bij ons (doordeweeks in plaats van bijbellezing) over de DL of de NGB, dat weet ik eerlijk gezegd niet meer (tot mijn schande...)Oorspronkelijk gepost door kridje
Bij ons nog niet gebeurd maar ik weet wel dat ds. Karens uit Werkendam (GG) dit ook een keer heb gedaan. Dat vertelde hij openlijk op de CGO-cursus.
Er zijn natuurlijk verschillende calvinistische confessies die best wel eens aangehaald kunnen worden. Men heeft overigens twee keer (voor zover ik weet) geprobeerd de Westminster als belijdenisgeschrift in onze kerken in te voeren. Dat was door Koelman, om zijn gelijk aan te tonen in zijn afwijzing van kerkelijke feestdagen, en Kersten, die Westminster aan zijn kant vond in zijn strijd voor de tweeverbondenleer.Oorspronkelijk gepost door memento
Wat ik vooral jammer vind is dat de Westminster confession/catechismussen niet gebruikt worden icm Heidelberger bij de catechismusprediking. Deze behandelen ook wat onderwerpen die in de heidelberger niet aan de orde komt
Wat het laatste betreft zou je de Ger Gem eens op een idee kunnen brengen...