Als ik nu een God was, en ik was schepper van hemel en aarde en van tijd-ruimte, en van de biologie, en ik schiep Adam en Eva, en zij liepen in de val van mijn opposant, en al die nakomelingen waren getekend en verdoemd, dan had ik nog een troef, Jezus mijn eerstgeboren lievelingszoon, en dan zond ik Hem op pad, om een en ander recht te trekken, dan zou ik Hem niet laten opvoeden door een zondige vrouw, wat zou daar immers van kunnen komen. Ik koos toch wel iemand speciaal zeker, sterker nog, ik zorgde voor iemand-heel-speciaal, Myriam, met speciale ouders en zo, van goede komaf. Mijn zoon deed heel speciale dingen, maar zij, zij die overbleef zou de eerste spil van de kerk van mijn zoon worden, en ik zou er wel voor zorgen dat die apostelen bij haar terecht en te rade konden. Ik zou haar bovenal beminnen, en haar een hele speciale plaats geven.
Dit antropocentrisme is niet zaligmakend, dat geef ik toe, maar het misprijzen dat ik hier gelezen heb ik evenmin zaligmakend. Dit is geen verdediging van het misplaatst volksgeloof dat echt wel kan ontsporen, waar ik mij ook van afkeer. Toen ik jaren geleden een gebedsgroep startte, was het de essentie van mijn introductie : zo bid ik NIET met Haar, zo bid ik de "Ave Maria" niet, over my dead body, tien-op-een-rij-binnen-zoveel-minuten-en-er-nog-een-Onze-Vader-bovenop. Belachelijk, inderdaad, bespottelijk, verwerpelijk. Maar ik gooi het kind niet met het badwater weg. En u ? Gooien de forumleden tomaten naar mij omdat een verheidenend volk met een Mariabeeldje rondzeult en - schuld van de rk pastors en pastores - tot Haar bidt en Jezus vergeet ? Och arme, een volk met slechte voorgangers, een rk kerk in crisis, in verval, een kerk waarin ik zoveel vind en tegelijkertijd zo weinig, zoveel mystiek en zoveel onechtheid.
Bidt dan voor dat volk in plaats van het te misprijzen.
C., allereerst heb je niet zo erg goed gelezen. Ik heb steeds gezegd te handelen uit liefde. Liefde tot Christus, liefde tot mijn medemens op reis naar de eeuwigheid!
God zelf zegt dat er geen andere Weg is, alleen Christus. En ja, Christus is voor ons getsorven, zodat vergeving mogelijk is. En niet alleen dat, maar dat wij in Gods ogen rechtvaardig en zonder zonden zijn.
Maar we kunnen geen twee heren dienen. We dienen God, of we maken onze eigen god met onze regeltjes etc. Bijvoorbeeld het regeltje dat we niet alleen maar via Christus kunnen komen. Nee, dat vinden we te nauw en te moeilijk. We moeten ook via Maria kunnen komen, dat moet kunnen toch? Wij weten het veel beter als God. Hij heeft het helemaal verkeerd gedaan. Wie kiest er nu een arme jonge vrouw waar nog nooit iemand van gehoord heeft? Helemaal fout! Als God het nou maar gewoon aan ons overgelaten had!
En al die goeie dingen die ik doe! Ook daar is God weer verkeerd in, toch? Dat telt ook wel een beetje mee hoor! Christus hoeft het echt niet allemaal alleen te doen! Ik zal ook wel mee helpen. Ik was niet op tijd geboren om te helpen het kruis te dragen (nog zo'n vergissing!) maar ik kan in elk geval op deze manier een beetje meehelpen!
En dat God zegt dat er maar 1 middelaar is tussen God en de mensen, well, zo moeilijk moeten we het gewoon niet nemen, wij weten beter. We vragen gewoon anderen om voor ons voorspraak te doen! Wij zijn zo slim! Als God het hele zaligworden maar aan ons had overgelaten, dan was het allemaal veel beter geregeld!
Om eerlijk te zijn: Ik ben God voor eeuwig dankbaar dat het niet van mijn harde bidden af hing, en dat ik door Christus rechtvaardig ben voor God! En dat ik al mijn zorgen rechtstreeks bij Hem neer kan leggen! Een God die mijn elke gedachte kent, al mijn zorgen en noden! Die mij altijd ziet en hoort, en mij nooit zal verlaten, nog begeven! Die mij liefheeft met een eeuwige liefde, en dat uit zich zelf, en niet om iets in mij, waardoor deze liefde nooit kan ophouden!
Ik ben het met England eens,(ben ik meestal wel, omdat we zo ongeveer hetzelfde denken!)dat Maria niet bezig is om voor ons te bidden, zij was net als wij een zondige vrouw en is nu bezig met God groot te maken in de hemel. Denk je nu echt dat ze naast Christus zit of zo om naar de gebeden van de mensen te luisteren? En dan ook nog voor ons moet voorbidden om via Christus de Vader te bidden voor ons?
Ik denk dat dus, ja, en ik ben er zelf heel gerust in en tevreden mee, ik voel mij geenszins zondig of schuldig, eerder het tegendeel, mijn geweten zingt en ik na 47 jaar leven vind ik dat al heel wat, want voor die diepe rust heb ik heel veel gemediteerd, gebeden gezocht en gevonden. Niet dat als argument voor jou zou kunnen tellen, maar voor mij wel. Ik zal je missen, ik in de hel en jij in de hemel, maar Maria komt mij daar troosten, en dat lijkt mij al heel wat.
28 En de engel tot haar ingekomen zijnde, zeide: Wees gegroet, gij begenadigde; de Heere [is] met u; gij [zijt] gezegend onder de vrouwen.
29 En als zij [hem] zag, werd zij zeer ontroerd over dit zijn woord, en overlegde, hoedanig deze groetenis mocht zijn.
30 En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
Een engel wordt gezonden en dan zegt die ook nog : de Heere is met U, gij zijt gezegend, gij hebt genade gevonden bij God.
Weten jullie wel degelijk wat hier staat ?! Hoe kijk ik uit naar het bezoek van een engel, boodschapper van God zelf. En om zoiets te horen, over genade en zo, dat is een hemelsche schat die meer waard is dan alle 100% aandelen van microsoft! Asjemenou, als een engel zo spreekt tegen Maria, wie zijn de bewoners aan de rechterzijde van de Rijn dan wel om daartegen te protesteren en zich te reformeren, re-formeren tegen Maria ? Er is al een mede-forumbetreder neergekogeld, nu is het aan mij. Maar gaan jullie Lucas ook elimineren ? Sorry voor het chargeren, hier heb ik eventjes 24 uur en een nachtelijk gebed moeten over nadenken, maar ik ben jullie wel dankbaar : nu is mijn gebed mét Maria nog inniger en mijn relatie mét Jezus nog beter, zie. En dat kan niemand mij afpakken, laat staan verwijten.
Een engel nog Maria kan je zalig maken! Zelfs het zijn met Jezus niet. Denk bijvoorbeeld aan Judas! Duivelen uitgeworpen in Jezus' naam, zieken genezen, drie jaremn lang bij Jezus geweest...En toch...als je leest hoe Christus over hem spreekt...
Het gaat er niet om wat en hoe je voelt, het gaat erom wat God geopenbaard heeft. Alleen in Christus is er zaligheid en rust en vrede te vinden! En dat wens ik je van harte toe! Want de rust die je nu hebt, die raak je binnenkort kwijt! En ik gun je de rust die eeuwig duurt! En de liefde Gods die alle verstand te boven gaat!
En dan gaat het er niet om of we iemand afkraken, dat is in deze discussie nog geen enkele keer gebeurt! Maar het gaat erom wat waarheid is! En er is er Een die gezegd heeft: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven, niemand komt tot de Vader dan door Mij! Dus ook niet via Maria, of andere heiligen. Is het je trouwens al opgevallen dat nergens in de Bijbel een voorval staat waar Christus het advies van Zijn moeder opvolgde? Raar he?
Niet om aan te vallen, maar gewoon omdat ik bang ben dat jullie misschien gaan overhangen naar een andere kant van het bootje.
Maria is gezegend onder de vrouwen. De geslachten zullen haar zalig heten, laten we haar als een heilige blijven zien (en wel als een heilige in de Bijbelse zin van het woord.) Hebben jullie ook inhoudelijke problemen met het stuk wat op nu.nl stond?
Vaya con Dios,
parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
oeps in mijn enthousiasme verwijs ik naar de verkeerde site, ik doel natuurlijk op het stukje op oneway.nl (het is al laat)
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."