Magnificat (nou snap ik het ff niet meer???

Bart-rk

Magnificat (nou snap ik het ff niet meer???

Bericht door Bart-rk »

En ik begreep van jullie altijd dat jullie Maria anders dan de Katholieken zagen en nou vond ik dit...
Ook de protestanten kennen het Magnificat,kijk in Dienstboek Nederlandse Hervormde Kerk,het SOW Dienstboek,Liedboek voor de Kerken gezang 66.
Sorry maar kan iemand me iets meer vertellen want hoe ik ook me best doe jullie kijk op Maria te begrijpen met hetgeen ik vond zie ik door de bomen het bos niet meer

Groetjes
Bart
Barak

Bericht door Barak »

Hé Bart ik ben wel benieuwd naar de tekst van dat lied. Kan je het hier plaatsen?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Barak bij deze het Magnificat
Hoog verheft nu mijn ziel de Heer,
verrukt is mijn geest om God, mijn Verlosser,
Zijn keus viel op zijn eenvoudige dienstmaagd,
van nu af prijst ieder geslacht mij zalig.
Wonderbaar is het wat Hij mij deed,
de Machtige, groot is Zijn Naam!
Barmhartig is Hij tot in lengte van dagen
voor ieder die Hem erkent.
Hij doet zich gelden met krachtige arm,
vermetelen drijft hij uiteen,
machtigen haalt Hij omlaag van hun troon,
eenvoudigen brengt Hij tot aanzien;
Behoeftigen schenkt Hij overvloed,
maar rijken gaan heen met lege handen.
Hij trekt zich Zijn dienaar Israël aan,
Zijn milde erbarming indachtig;
zoals Hij de vaderen heeft beloofd,
voor Abraham en zijn geslacht voor altijd.
En in het latijn
Magnificat
Magnificat anima mea Dominum
Et exultavit spiritus meus in Deo salutari meo
Quia respexit humilitatem ancillae suae
Ecce enim ex hoc beatam mei dicent omnes generationes
Quia fecit mihi magna qui potens est: Et sanctum nomen eius
Et misericordia eius a progenie in progenies timentibus eum
Fecit potentiam in brachio suo
Dispersit superbos mente cordis sui
Deposuit potentes de sede et exaltavit humiles
esurientes implevit bonis: et divites dimisit inanes
Suscepit Israel puerum suum
recordatus misericordiae suae
sicut locutus est ad patres nostros
Abraham et semini eius in saecula.
refo

Bericht door refo »

Wat is je probleem, Bart?
england

Bericht door england »

Bart, wij erkennen Maria, en ja, ze was begenadigt boven alle vrouwen...Maar niet zonder zonden! Ze noemt Christus haar zaligmaker, wat inhoudt dat ze zalig gemaakt moest worden!
Ook is de Bijbel duidelijk dat Maria beslist niet zonder zonden was!

Maria's lied is ook het lied van de Christen (met Christen bedoel ik zoals de Bijbel het bedoeld), en dus wordt het gezongen.
Ik moet zeggen dat ik de tekst zoals jij hier neerzette niet zo erg geslaagd vind, maar goed, dat vindt jij misschien ook wel?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Bart,

Kun je iets duidelijker zijn?

Let wel, wat jij aanhaalt is een gezang. Het is Gods Woord niet.

Ik heb trouwens nog nooit gehoord van een "Magnificat". Leg eens uit als je wilt?

Groeten,

MAtthijs
Liever Turks dan Paaps
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

England
Ik moet zeggen dat ik de tekst zoals jij hier neerzette niet zo erg geslaagd vind, maar goed, dat vindt jij misschien ook wel?
nou...nee

Refo

Ik heb geen probleem maar ik begreep dat jullie Maria wel erkennen maar meer ook niet de katholieken kennen Maria gebeden en Maria gezangen en doen voorspraak op Maria. Dus toen ik hoorde dat jullie ook het magnificat zongen stond ik even verbaasd snap je.

Kijk ik ben wel eens (2x) in een niet RK kerk geweest en ik verwacht dan ook absoluut geen avé Maria te horen maar het magnificat zou dus wel kunnen en wat me dan opvalt dat wanneer ik de volgende bijbel tekst wel eens aanhaalde men het er niet altijd mee eens was maar in het magnificat staat ie ook
van nu af prijst ieder geslacht mij zalig
Mathijs als je er nooit van gehoord hebt tja...je bent geen RK en ja leg eens wat meer uit vraag je me Het magnificat is een lofzang van Maria wat kan ik er meer over vertellen (kzal eens zoeken)

groeten
bart
england

Bericht door england »

Matthijs,
magnificat is het eerste woord in de Bijbel in het latijn waar de lofzang van Maria mee begint. Vandaar de naam. De Lofzang van Simeon heet bijvoorbeeld Nunc Dimitus.

Bart, dat ene zinnetje dat jij aanhaald, dat houdt niet in dat ze zalig is, of zalig wordt verklaard, en ze dus daarom naar de hemel gaat. Het betkend:begenadigde over de vrouwen, om de simpele reden dat zij de moeder van Christus werd. Maar daar kwam ze NOOIT mee de hemel in! Er is geen mens zonder zonden, en is niemand die goed doet, ook niet een, is wat de Bijbel ons leert. Dus Maria werd alleen zalig uit genade, geschonken van God!
strik

Bericht door strik »

Bart,

De protestantse kerken kennen een aantal lofzangen:
Maria
Zacharias
Simeon
etc.
Dus daar is verder geen discussie over.

Ook in de protestantse kerken is Maria de Moeder van God [tenminste, dat mag ik hopen *)], alleen de status van Theotokos is -sorry England- niet conform de leer van Calvijn.

Ik geef eerlijk toe dat ik de Constituties (zo heten ze toch?) niet persoonlijk heb gelezen, maar ik heb voldoende mensen gesproken die dat wel hebben gedaan, en die zeggen dat de protestanten, Calvinisten, Theotokos een aanmerkelijk lagere plek toedichten, dan Calvijn doet. Het is zelfs zo dat Calvijn Theotokos dezelfde status toekent als in de Oosters-Orthodoxe traditie. En die is hoog!

Anders dan in de traditie van Rome. Daar is minder sprake van Theotokos, Moeder van God, maar meer van een 'losstaande' vrouw. Bij ons wordt Maria altijd verbonden aan Christus, in gebeden en op ikonen. Rooms-katholieken kunnen Christus totaal vergeten, en zich alleen maar richten op Maria (zie de vele Maria-kapellen).

En Maria zou niet zonder zonde zijn England? Toch wel!

*) Ik heb het dan niet over ketters als Van der Linden cs.

[Aangepast op 24/11/03 door strik]
england

Bericht door england »

Strik,
op het moment is Maria zonder zonden, omdat ze bij Christus is. En in de hemel is geen zonden. Maar op aarde heeft ze wel degelijk zonden gedaan! Dat ontkent Maria zelf niet! Het is alleen in Christus dat zij zalig is. Als je denkt dat het niet zo is maak je God daarmee tot leugenaar, omdat de Bijbel zegt dat alleen door het geloof in Christus Jezus is er verlossing en vergeving van zonden.

Het maakt mij niet uit wat Calvijn leerde of wie dan ook. Het gaat er om wat God zelf zegt. Dus je hoeft geen sorry te zeggen, Calvijn was een mens net als wij, een mens die kon falen en met zonden belast was! Een mens die Christus nodig heeft om tot God te kunnen komen!
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

strik
Rooms-katholieken kunnen Christus totaal vergeten, en zich alleen maar richten op Maria (zie de vele Maria-kapellen).
Niet waar een Katholiek kan en zal nooit Christus vergeten dit is totale onzin

groetjes
Bart
england

Bericht door england »

Ik ben blij dat jij anders bent, Bart, want ik ben bang dat voor velen Strik gelijk heeft!
Harry

Bericht door Harry »

Dat is onjuist. Hoe belangrijk ook voor veel Roomsen de figuur Maria is, de Roomsen die ik ken belijden allemaal zalig te worden door het bloed van Christus. Volgens mij moeten we oppassen dat we van Rome geen karikatuur schetsen.

[Aangepast op 25/11/03 door Harry]
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door Harry
Dat is onjuist. Hoe belangrijk ook voor veel Roomsen de figuur Maria is, de Roomsen die ik ken belijden allemaal zalig te worden door het bloed van Christus.
Als ze maar genoeg tot Maria bidden en veel goede werken doen.
Liever Turks dan Paaps
Harry

Bericht door Harry »

Deed ik maar net zoveel goede werken als veel van mijn vrienden, ik kan daar wel eens goed jaloers op zijn.
Volgens mij ken jij de RK-kerk meer vanuit de boekjes dan dat je er in de praktijk mee te maken hebt, anders zou je niet zo eenzijdig en zwartgallig je mening te berde brengen.
Plaats reactie