Mijn insteek was en is nog steeds om zoveel als mogelijk onzekere variabelen uit te schakelen.Zosinus schreef:Dat je niet te krap moet zitten en de wereld veranderlijk staat buiten kijf.jvdg schreef:Kortom Zosinus, je vindt beide adviezen vreemd.Zosinus schreef:Ik blijf dit een vreemd advies vinden, zoals ik eerder al aangaf en waar je niet op bent in gegaan. Ik vraag me af of jouw opvatting niet vooral is ingegeven door sentiment of door hoe het 20 jaar geleden was en minder door een objectieve analyse van het hedendaagse hypotheekmarkt.jvdg schreef:.Ook daarom blijf ik bij mijn advies: In het algemeen:Aflossen
Dat biedt de meeste zekerheid: schuld daalt, en de (netto) last eveneens (mits een lange vaste rente).
Toch blijf ik het een vreemd advies vinden. Met een spaarhypotheek heb je zowel het voordeel dat je eigen bezit opbouwt en je profiteert maximaal van de hypotheekrenteaftrek. Bovendien kun je altijd aflossen (ik meen 10 procent per jaar van het totale hypotheekbedrag), dus waarom zou je je daar op vastleggen. Natuurlijk moet je wel een spaarhypotheek nemen die veel je niet vastpint bij verhuizingen e.d., maar de meeste kennen die voorwaarden niet.
Mijn advies is niet ingegeven door sentiment van de 80-er jaren, maar het was wel voor velen een heel goede les, om niet te krap in het jasje te gaan zitten, en zoveel als mogelijk risico's en aannames uit te sluiten.
En wat is er fout aan dalende lasten?
Overigens geeft een analyse van de huidige hypotheekmarkt niet zoveel toegevoegde waarde. Denk in dit verband ook maar aan de analyse van de effectenmarkten, goederentermijnmarkten, analyse olieprijzen, $-koersen etc..
Wat vandaag winst is, is morgen verlies.
Jij geeft steeds een advies wat volkomen tegen het huidige gebruik ingaat, namelijk aflossen. Bijna niemand heeft meer een hypotheek waarin afgelost wordt, omdat het fiscaal wat ongunstig geworden is (zeg maar duur). Daarvoor in de plaats is een spaarhypotheek gangbaar geworden. Bij een 100 procent spaarhypotheek is het resultaat natuurlijk hetzelfde, maar er wordt formeel niet afgelost.
Ik vind dat je goede redenen hebben om zo'n ongebruikelijk advies moreel te verantwoorden. Ik krijg nu een beetje het klok-klepel gevoel bij wat je schrijft.
Het fiscale voordeel waar door sommigen aan wordt gerefereerd is m.i. ook zo'n variabele, en ik wil dit argument dus niet gebruiken.