Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe

caprice

Bericht door caprice »

Mister schreef:
Bert Mulder schreef:
Mister schreef:Juist. Maar is de situatie heden ten dage in de OGG dan als een noodsituatie te betitelen?
Dat menen zij wel (ik niet)
Ok, maar op grond van welk argument zou er dan sprake kunnen zijn van een noodsituatie? Het enige wat ik bedenken is het geringe aantal predikanten.
De noodsituatie is, dat men buiten de Hervormde Kerk, de moederkerk verkeert.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:
Bert Mulder schreef:
Mister schreef:Juist. Maar is de situatie heden ten dage in de OGG dan als een noodsituatie te betitelen?
Dat menen zij wel (ik niet)
Ok, maar op grond van welk argument zou er dan sprake kunnen zijn van een noodsituatie? Het enige wat ik bedenken is het geringe aantal predikanten.
Dat is inderdaad een noodsituatie, die vraagt om een algehele benadering, niet een half werk door een paar mensen aan te stellen.

Daarnaast, mijns insziens, zouden ze onmiddelijk een theologische school moeten beginnen, en alle kerken aanmanen studenten te sturen (liefst jonge!) die ten eerste een gelovig leven leiden en ook de aanleg, de natuurlijke giften, hebben voor de prediking,

En het zou ook beslist wenselijk zijn, mijns insziens, om degenen die men meen ik in de OGG 'lerende ouderlingen' noemt, dan ook, in aansluiting daarop, te ordineren. Want een lerend ouderling, volgens de DKO, is een predikant.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

memento schreef:De visie dat God het zonder gedegen opleiding is puur dopers. De Reformatie heeft dit ten strengste bestreden. Zie bv de Dordtse Synode (dezelfde van de Dordtse Leerregels!) die een universitaire opleiding verplicht stelde. Wie zo'n opleiding overbodig vindt, gaat hiermee dus lijnrecht tegen de leer onzer vaderen in!
De synode kan daar wel op aangedrongen hebben. Mij staat voor de geest dat er in die tijd wegens het gebrek een keur aan schoolmeesters en andere soortgelijke lieden, alleen door het doen van een proponentsexamen voor de classis, zijn toegelaten tot het ambt van dominee.

De praktijk was dus weerbarstiger dan het ideaal.
memento

Bericht door memento »

Daarom is een gedegen opleiding natuurlijk van groot belang, maar ik heb moeite met de gedachte dat predikers, (waar ook ter wereld) zonder universitaire opleiding, dopers, zoniet "onwettig" zouden zijn.
Dat wil ik ook niet zeggen. Ik zeg alleen dat de gedachte dat de Geest wel voor woorden zal zorgen, en dat daarom een gedegen opleiding overbodig is, dopers is. Dat het soms niet anders kan is wat anders, maar ik denk dat ons uitgangspunt moet zijn dat we de middelen maximaal gebruiken, tot stichting en opbouw der gemeenten.
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Toch ben ik van mening dat universitaire scholing voor alle predikanten van groot belang is. Elke opleiding die daar niet aan voldoet (GG, OGG, GGiN) is onder de maat.
Dat heeft niets te maken met het feit dat God geen zegen heeft gegeven binnen de afgescheiden kerken. Zo lang dit ideaal niet is bereikt, verkeren we in een noodsituatie. En inderdaad, dat zou kunnen inhouden dat bepaalde mensen niet in aanmerking komen voor het ambt van predikant. Anderzijds zie je binnen de CGK en de HHK ook wel mensen die op latere leeftijd via MAVO, HAVO, VWO, een universitaire opleiding beginnen.
Bevindelijke prediking is namelijk geen 'gepreekte bevinding', maar moet opkomen uit grondige Schriftstudie, m.b.v. de grondtalen, de regels van de exegese, het lezen van de kerkvaders, etc. Dat moet je gewoon ook leren.
Laten we het eenvoudig en feitelijk houden!
accoord

Bericht door accoord »

Woorden moeten door Gods Geest in de mond gelegd worden. Wordt de Geest gemist, dan gaat het niet. Dat is zo'n beetje de redenering in de OGG geloof ik.

Ik ben ook blij met de twee nieuwe oefenaars, waren er maar meer van die eenvoudige mensen die Gods grote werken moesten gaan verkondigen, al voelen ze daartoe wellicht onbekwaam en onwillig.

Anderzijds verontrust het me wel eens dat in de nauw verwante kerkverbanden aan de OGG vrijwel alleen goed opgeleide mensen worden aangenomen die in het maatschappelijke leven een niet onbelangrijke functie bekleedden.

Wat was het mijns inziens toch een goede tijd toen er nog eenvoudige dienstknechten Gods waren met een eenvoudige of zelfs géén opleiding, die dankzij de bagage die zij middels hun theologische opleiding meegekregen hadden, toch een waardevolle, deftige leerrede konden uitspreken!
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

accoord schreef:Woorden moeten door Gods Geest in de mond gelegd worden. Wordt de Geest gemist, dan gaat het niet. Dat is zo'n beetje de redenering in de OGG geloof ik.

Ik ben ook blij met de twee nieuwe oefenaars, waren er maar meer van die eenvoudige mensen die Gods grote werken moesten gaan verkondigen, al voelen ze daartoe wellicht onbekwaam en onwillig.

Anderzijds verontrust het me wel eens dat in de nauw verwante kerkverbanden aan de OGG vrijwel alleen goed opgeleide mensen worden aangenomen die in het maatschappelijke leven een niet onbelangrijke functie bekleedden.

Wat was het mijns inziens toch een goede tijd toen er nog eenvoudige dienstknechten Gods waren met een eenvoudige of zelfs géén opleiding, die dankzij de bagage die zij middels hun theologische opleiding meegekregen hadden, toch een waardevolle, deftige leerrede konden uitspreken!
We moeten alleen niet uit het oog verliezen accoord alsof de eenvoudige mensen geen baat hebben bij een opleiding.
Ook met een opleiding kun je eenvoudig en "echt jezelf" zijn en blijven.
Door op te leiden voorkom je inlegkunde, verkeerd tekstgebruik e.d.
Mag als vb. onze eigen geliefde predikant noemen. Ds. Geuze.
Hij heeft best wel een redelijke opleiding , maar is altijd eenvoudig, oprecht, en zichzelf.
albion

Bericht door albion »

astroguy schreef:
memento schreef: Neemt niet weg dat ik blij ben voor de OGG dat ze weer wat predikanten erbij krijgen, het is hard nodig...
Als we naar de 60 jarige geschiedenis kijken van de OGGN (zij ontstonden in 1948 na samenvoeging van de gemeenten van ds. Boone en de Federatie van OGG van ds. De Jonge), dan hebben ze nog nooit zo weinig predikanten gehad als nu, nl. 4. In 1948 begonnen ze met 8, terwijl er toen minder gemeenten waren dan nu en in 1978 hadden ze zelfs een jaar lang 13. Zelfs nadat er in de jaren 1979-1982 6 predikanten overleden waren er nog steeds 9 omdat er in die jaren ook weer 2 bijkwamen. Het is de laatste jaren snel minder geworden, en weinigen kwamen de gelederen versterken. Ik denk dat we dan blij mogen zijn dat dhr. Zwartbol en de twee nieuwe studenten deze en volgende jaren er bij mogen komen.
Hoe werd dan de gemeenten van ds. Boone genoemd? Ik dacht dat dat de Oud Ger. Gemeente was. Het waren er toch meer dan 1 waar hij preekte of vergis ik me nu? Mijn ouders waren al oud ger toen ze trouwden in 1935 en ik heb nooit anders gehoord dan dat hun ouders ook oud ger. waren? Hoe zit dat??? Ik ken mijn kerkgeschiedenis niet zeker :oops:
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

albion schreef:
astroguy schreef:
memento schreef: Neemt niet weg dat ik blij ben voor de OGG dat ze weer wat predikanten erbij krijgen, het is hard nodig...
Als we naar de 60 jarige geschiedenis kijken van de OGGN (zij ontstonden in 1948 na samenvoeging van de gemeenten van ds. Boone en de Federatie van OGG van ds. De Jonge), dan hebben ze nog nooit zo weinig predikanten gehad als nu, nl. 4. In 1948 begonnen ze met 8, terwijl er toen minder gemeenten waren dan nu en in 1978 hadden ze zelfs een jaar lang 13. Zelfs nadat er in de jaren 1979-1982 6 predikanten overleden waren er nog steeds 9 omdat er in die jaren ook weer 2 bijkwamen. Het is de laatste jaren snel minder geworden, en weinigen kwamen de gelederen versterken. Ik denk dat we dan blij mogen zijn dat dhr. Zwartbol en de twee nieuwe studenten deze en volgende jaren er bij mogen komen.
Hoe werd dan de gemeenten van ds. Boone genoemd? Ik dacht dat dat de Oud Ger. Gemeente was. Het waren er toch meer dan 1 waar hij preekte of vergis ik me nu? Mijn ouders waren al oud ger toen ze trouwden in 1935 en ik heb nooit anders gehoord dan dat hun ouders ook oud ger. waren? Hoe zit dat??? Ik ken mijn kerkgeschiedenis niet zeker :oops:
De gemeenten van ds. Boone hadden de toevoeging in Nederland niet.
adri

Bericht door adri »

Anti-quoq schreef:Toch ben ik van mening dat universitaire scholing voor alle predikanten van groot belang is. Elke opleiding die daar niet aan voldoet (GG, OGG, GGiN) is onder de maat.
Dat heeft niets te maken met het feit dat God geen zegen heeft gegeven binnen de afgescheiden kerken
. Zo lang dit ideaal niet is bereikt, verkeren we in een noodsituatie. En inderdaad, dat zou kunnen inhouden dat bepaalde mensen niet in aanmerking komen voor het ambt van predikant. Anderzijds zie je binnen de CGK en de HHK ook wel mensen die op latere leeftijd via MAVO, HAVO, VWO, een universitaire opleiding beginnen.
Bevindelijke prediking is namelijk geen 'gepreekte bevinding', maar moet opkomen uit grondige Schriftstudie, m.b.v. de grondtalen, de regels van de exegese, het lezen van de kerkvaders, etc. Dat moet je gewoon ook leren.
Let op je woorden. Daar kan jij geen uitspraak over doen. Gevaarlijk.
Natuur. Alles geschapen om God te loven.
Ik. Geschapen om God te loven. Ik?
astroguy

Bericht door astroguy »

albion schreef:
astroguy schreef:
Die werden Oud Gereformeerde Gemeenten genoemd, gewoonlijk hadden deze gemeenten (in de jaren 1940 hadden ze zo' 20 gemeenten) door een predikant bediend, eerst ds. Boone, later ds. Blaak. Pas in de jaren 1940 kwamen er meer predikanten, bijv. ds. Mieras en ds. Van de Gruiter. Mijn opmerking was bedoeld om de vereniging van 1948 toen de gemeenten van ds. Blaak samen gingen met die van de Federatie van Oud Gereformeerde Gemeenten als beginpunt te nemen, zonder om de voorgeschiedenis van de OGGN van 1907-1948 te verontachtzamen. Wel moeten we nog toevoegen dat het in de genoemde kerkverbanden van voor 1948 het een komen en gaan van gemeenten was en dat ook predikanten voorgingen zonder dat zij officieel lid waren van zo'n kerkverband.
Atze
freek

Bericht door freek »

adri schreef:
Anti-quoq schreef:Toch ben ik van mening dat universitaire scholing voor alle predikanten van groot belang is. Elke opleiding die daar niet aan voldoet (GG, OGG, GGiN) is onder de maat.
Dat heeft niets te maken met het feit dat God geen zegen heeft gegeven binnen de afgescheiden kerken
. Zo lang dit ideaal niet is bereikt, verkeren we in een noodsituatie. En inderdaad, dat zou kunnen inhouden dat bepaalde mensen niet in aanmerking komen voor het ambt van predikant. Anderzijds zie je binnen de CGK en de HHK ook wel mensen die op latere leeftijd via MAVO, HAVO, VWO, een universitaire opleiding beginnen.

Volgens mij begrijp jij Antiquoq verkeerd.
Laatst gewijzigd door freek op 23 jan 2008, 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

freek schreef:
adri schreef:
Volgens mij begrijp jij Antiquoq verkeerd.

Ik hoop (en vermoed) dat Anti-Quoq bedoelt: dat wil niet zeggen dat God geen zegen heeft gegeven binnen de afgescheiden kerken.
Matthey

Bericht door Matthey »

Hier ben ik het absoluut niet mee eens! Als je ziet hoeveel predikanten ik ken die geen universitaire opleiding gehad hebben gehad en die vele gaven hebben! En er zijn vele boeren die inmiddels predikant zijn met vele gaven, dan hadden hun nooit predikant kunnen worden! Dat kan je dat echt nooit zeggen daar moet je echt heel voorzichtig in zijn!
freek

Bericht door freek »

Matthey schreef:
Hier ben ik het absoluut niet mee eens! Als je ziet hoeveel predikanten ik ken die geen universitaire opleiding gehad hebben gehad en die vele gaven hebben! En er zijn vele boeren die inmiddels predikant zijn met vele gaven, dan hadden hun nooit predikant kunnen worden! Dat kan je dat echt nooit zeggen daar moet je echt heel voorzichtig in zijn!
Ik ben het wel eens met AQ. We halen er in alle discussies - te pas en te onpas - de gereformeerde vaderen bij. Laten we dan ook eens luisteren naar hetgeen zij ons te zeggen hebben over de opleiding van predikanten.
En het feit dat jij veel predikanten kent met vele gaven, is natuurlijk geen argument. Misschien hebben ze veel gaven op retorisch gebied, maar exegese moet je gewoon leren, punt uit. Het is niet voor niks dat een gemiddelde OGG-preek verstoken is van exegese: daar heeft men niet voor geleerd.
Gesloten