Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe
21-01-2008 21:18 | Kerkredactie
BARNEVELD - De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland heeft twee personen toegelaten tot de studie voor predikant. Het zijn J. A. van Houdt uit Poortvliet en P. van Veen uit Hazerswoude. De Commissie van Onderzoek was maandag bijeen in Barneveld.
J. A. van Houdt is gehuwd, 58 jaar, vader van vijf kinderen, lid van de oud gereformeerde gemeente te Sint Maartensdijk en van beroep agrariër.
Van Veen is 57 jaar, zelfstandig boomkweker, gehuwd en eveneens vader van vijf kinderen. Hij is ouderling van de oud gereformeerde gemeente te Benthuizen. Aan hem werd al eerder, in januari 2006, preekconsent verleend, maar hij kwam toen op zijn beslissing terug.
De preekbevoegdheid van Van Veen gaat volgende maand in na de vergadering van classis Oost. De ingangsdatum van de preekbevoegdheid van Van Houdt wordt nog vastgesteld. De predikanten ds. G. Gerritsen en ds. A. Kort zullen de begeleiding van de beide studenten ter hand nemen.
Op de komende classisvergaderingen in maart zal een beslissing genomen worden over de toelating tot de volle bediening van lerend ouderling Th. L. Zwartbol te Wekerom.
Het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland telt op dit moment vier predikanten en een lerend ouderling. Er zijn 59 gemeenten en drie afdelingen.
21-01-2008 21:18 | Kerkredactie
BARNEVELD - De Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland heeft twee personen toegelaten tot de studie voor predikant. Het zijn J. A. van Houdt uit Poortvliet en P. van Veen uit Hazerswoude. De Commissie van Onderzoek was maandag bijeen in Barneveld.
J. A. van Houdt is gehuwd, 58 jaar, vader van vijf kinderen, lid van de oud gereformeerde gemeente te Sint Maartensdijk en van beroep agrariër.
Van Veen is 57 jaar, zelfstandig boomkweker, gehuwd en eveneens vader van vijf kinderen. Hij is ouderling van de oud gereformeerde gemeente te Benthuizen. Aan hem werd al eerder, in januari 2006, preekconsent verleend, maar hij kwam toen op zijn beslissing terug.
De preekbevoegdheid van Van Veen gaat volgende maand in na de vergadering van classis Oost. De ingangsdatum van de preekbevoegdheid van Van Houdt wordt nog vastgesteld. De predikanten ds. G. Gerritsen en ds. A. Kort zullen de begeleiding van de beide studenten ter hand nemen.
Op de komende classisvergaderingen in maart zal een beslissing genomen worden over de toelating tot de volle bediening van lerend ouderling Th. L. Zwartbol te Wekerom.
Het kerkverband van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland telt op dit moment vier predikanten en een lerend ouderling. Er zijn 59 gemeenten en drie afdelingen.
- Wilma van den Berg
Ik heb me weleens laten vertellen dat in de OGG gezegd wordt dat een opleiding eigenlijk niet nodig is omdat je niet voor predikant kunt leren. Alles is geen theorie maar door God ingegeven (en voor een ingeving kun je toch niet leren?!)...je moet de door God ingegeven woorden aan de gemeente doorgeven en niet vanuit je studie doorgeven....henriët schreef:Nou, daar zullen de ogg ers wel blij mee zijn, lijkt me.
(lees ik het nou goed, dat er direkt al gepreekt wordt, zonder opleiding?)
...
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Sorry, God is een God van orde toch?Wilma van den Berg schreef:Ik heb me weleens laten vertellen dat in de OGG gezegd wordt dat een opleiding eigenlijk niet nodig is omdat je niet voor predikant kunt leren. Alles is geen theorie maar door God ingegeven (en voor een ingeving kun je toch niet leren?!)...je moet de door God ingegeven woorden aan de gemeente doorgeven en niet vanuit je studie doorgeven....henriët schreef:Nou, daar zullen de ogg ers wel blij mee zijn, lijkt me.
...
Dat weet ik ook niet precies, maar er is zeker een opleiding.Reformer schreef:Zou je mij kunnen uitleggen wat die opleiding dan inhoud?Klaas-Jan schreef:In de OGG kiest men voor: 'al doende, leert men'. Natuurlijk krijgt men wel een opleiding, maar ze mogen toch ook meteen proponeren...
In de GG is die opleiding 4 jaar (Volgens Ds. Moerkerken hebben de studenten het niet makkelijk en moet er ontzettend hard gestudeerd worden)
In de GGiN is die opleiding 2 jaar (aan huis van Ds. Mallan). Hoe deze opleiding precies vorm wordt gegeven, weet ik niet.
In de OGG duurt die opleiding 1 jaar en moeten ze vervolgens nog vrij lang proponeren totdat ze 'goed genoeg' zijn en dat worden ze toegelaten tot de volle evangeliebediening.
- Oude-Waarheid
Ja volkomen mee eens!henriët schreef:Sorry, God is een God van orde toch?Wilma van den Berg schreef:Ik heb me weleens laten vertellen dat in de OGG gezegd wordt dat een opleiding eigenlijk niet nodig is omdat je niet voor predikant kunt leren. Alles is geen theorie maar door God ingegeven (en voor een ingeving kun je toch niet leren?!)...je moet de door God ingegeven woorden aan de gemeente doorgeven en niet vanuit je studie doorgeven....henriët schreef:Nou, daar zullen de ogg ers wel blij mee zijn, lijkt me.
...
De Heere geeft het zijn knechten in de opening van hun mond.
Daarom is studie nooit weg natuurlijk :!:
HEERE wat wilt Gij wat ik doen zal, en in biddend opzicht tot Hem
zal een predieker nooit met lege (handen) staan
In welke zin bedoel je dat precies?henriët schreef:Sorry, God is een God van orde toch?Wilma van den Berg schreef:Ik heb me weleens laten vertellen dat in de OGG gezegd wordt dat een opleiding eigenlijk niet nodig is omdat je niet voor predikant kunt leren. Alles is geen theorie maar door God ingegeven (en voor een ingeving kun je toch niet leren?!)...je moet de door God ingegeven woorden aan de gemeente doorgeven en niet vanuit je studie doorgeven....henriët schreef:Nou, daar zullen de ogg ers wel blij mee zijn, lijkt me.
...
- Reformer
In principe 1 jaar proponent en 2 jaar 'lerend ouderling', maar de opleiding is met name het zoveel mogelijk voorgaan op de zondag en en doordeweeks. Ds. Kort en Ds. Gerritsen gaan de 'opleiding' verzorgen, maar deze mensen hebben al geen tijd!?!?!Klaas-Jan schreef:Dat weet ik ook niet precies, maar er is zeker een opleiding.Reformer schreef:Zou je mij kunnen uitleggen wat die opleiding dan inhoud?Klaas-Jan schreef:In de OGG kiest men voor: 'al doende, leert men'. Natuurlijk krijgt men wel een opleiding, maar ze mogen toch ook meteen proponeren...
In de GG is die opleiding 4 jaar (Volgens Ds. Moerkerken hebben de studenten het niet makkelijk en moet er ontzettend hard gestudeerd worden)
In de GGiN is die opleiding 2 jaar (aan huis van Ds. Mallan). Hoe deze opleiding precies vorm wordt gegeven, weet ik niet.
In de OGG duurt die opleiding 1 jaar en moeten ze vervolgens nog vrij lang proponeren totdat ze 'goed genoeg' zijn en dat worden ze toegelaten tot de volle evangeliebediening.
beetje kort door de bocht, hoormemento schreef:De Heere geeft Zijn knechten nooit iets in de mond, wat ook niet al in hun hoofd zit. Een studie is er voor om te zorgen dat er genoeg in het hoofd zit, zodat de Heere wat heeft om te gebruiken...De Heere geeft het zijn knechten in de opening van hun mond.
- Reformer
Dat zou zeker een goede zaak zijn als ze mogen preken in de lijn van de oudvaders. Maar die oudvaders hebben ook allen een theologische opleiding doorlopen voordat ze het Woord verkondigden. Dus mijn vraag, hoe moeten (menselijker wijs gesproken) deze mensen die lijn verkondigen zonder zo'n zelfde opleiding?Wilhelm schreef:Fijn voor de OGG !
Zeker na alle ontwikkelingen van verleden jaar.
Wat zou het groot zijn als de nieuwe studenten in de lijn mogen preken van de oudvaders die nog veel in de OGG gelezen worden.
Niet te veel kritiek, Reformer! Ik heb groot respect voor predikanten in de OGG! Ze preken soms beter dan anderen, die een enorme opleiding achter de rug hebben.Reformer schreef:Dat zou zeker een goede zaak zijn als ze mogen preken in de lijn van de oudvaders. Maar die oudvaders hebben ook allen een theologische opleiding doorlopen voordat ze het Woord verkondigden. Dus mijn vraag, hoe moeten (menselijker wijs gesproken) deze mensen die lijn verkondigen zonder zo'n zelfde opleiding?Wilhelm schreef:Fijn voor de OGG !
Zeker na alle ontwikkelingen van verleden jaar.
Wat zou het groot zijn als de nieuwe studenten in de lijn mogen preken van de oudvaders die nog veel in de OGG gelezen worden.
Ik ben zeker voor een goede opleiding, maar laat het nu daar niet van afhangen!