Wat is er tegen op cultuur?

anne

Bericht door anne »

Eerst een vraag:
traditie met een kleine letter is, neem ik aan, het uiterlijk. Bv. een rokje, naar de kerk gaan, bidden voor je eten, enz.
Maar Traditie met een hoofdletter, hoe moet ik dat omschrijven?

Wie weet er nog literatuur over Tradities?
- kleding
- hoed
- feestdagen
- of misschien over iets anders?

Ik ben benieuwd. De meeste boeken zijn preken, daar heb ik qua inhoud niet zo veel aan, klinkt stom, maar het is qua kennisgebied niet genoeg.

Groeten Anne (iemand die wel van tradities houdt)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Anne,

Ik zal proberen uit te leggen wat ermee werd bedoeld tijdens de stafinstructiedag.

Met de Traditie wordt het geloof in Jezus Christus bedoeld.
Met traditie wordt alles bedoeld wat niet het geloof is maar wel belangrijk/gewoonte. Het staat dus onder de Traditie. Hierbij kunnen we dus denken aan rokje, enz.

Als men n.a.v. een broek bij vrouwen gaat denken dat ze onbekeerd is, dan zet je de traditie boven de Traditie. Dit geld natuurlijk ook voor een rok. Je geeft dan de rok meer waarde dan de Traditie en aan de traditie meet je het dan. Terwijl het alleen te meten is aan de Traditie
anne

Bericht door anne »

Om Traditie: het geloof in God te noemen, dat klinkt zo makkelijk. Net of het gewoon een traditie is, maar het is toch veel meer. Vandaar die vraag. Ik snapte wel wat er mee bedoeld werd, maar was benieuwd naar de omschrijving. Je houdt het simpel, maar het komt over of het was al over. Maar toch denk ik dat je een bekeerd iemand wel kunt herkennen aan daad, praat en gewaad...

Anne
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door anne
Om Traditie: het geloof in God te noemen, dat klinkt zo makkelijk. Net of het gewoon een traditie is, maar het is toch veel meer. Vandaar die vraag. Ik snapte wel wat er mee bedoeld werd, maar was benieuwd naar de omschrijving. Je houdt het simpel, maar het komt over of het was al over. Maar toch denk ik dat je een bekeerd iemand wel kunt herkennen aan daad, praat en gewaad...

Anne
Daar ben ik ook heilig van overtuigd. Maar je moet het niet bovenaan plaatsen en vanuit die positie gaan oordelen over iemand. Ten diepste gaat het om het innerlijke maar dat zal zich openbaren naar buiten.
Daarbij hangt het natuurlijk ook vanaf in welke cultuur je bent opgegroeid en gevormd. Als je in een cultuur leef en je draagt een broek en de rest niet. Dan lok je iets uit en zorg je voor commetaar.
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Ik heb trouwens niet zo lang geleden een hele mooie uitleg gehad over het dragen van rokken door vrouwen.

Men denkt vaak dat het wordt gedaan vanuit Deuteronium, maar dat is helemaal niet zo! Als men het zo uitlegt, dan weet men ten diepste niet waar het vandaan komt en ga je toch automatisch twijfelen aan de rok! :%
Lecram

Bericht door Lecram »

Origineel geplaatst door anne
Om Traditie: het geloof in God te noemen, dat klinkt zo makkelijk. Net of het gewoon een traditie is, maar het is toch veel meer. Vandaar die vraag. Ik snapte wel wat er mee bedoeld werd, maar was benieuwd naar de omschrijving. Je houdt het simpel, maar het komt over of het was al over. Maar toch denk ik dat je een bekeerd iemand wel kunt herkennen aan daad, praat en gewaad...

Anne
Het gevaar van het criterium praat daad en gewaad is dat je geneigd bent je eigen normen hierop los te laten. Als kind van God wil je je natuurlijk confirmeren aan Gods wil en dan zijn deze onderdelen van je onderwerping aan Gods Wet.
Dan kan je bepaalde eigenschappen erop loslaten:

Praat:
niet vloeken
geen schunnig taalgebruik
niet roddelen
ed.
daad:
goede werken
ijver
mededeelzaam
ed.
gewaad:
bedekkend, niet aanstootgevend
niet dusdanig dat dat de lusten opwekt
ed.
Dit zijn echter geen normen, maar gevolgen van het leven met God.

Altijd blijft: de mens ziet aan wat voor ogen is, God ziet het hart aan.

[Veranderd op 30/5/02 door Lecram]
de Paus

Bericht door de Paus »

Welke criteria heb je bij het doorbreken van een taboe? Of, om in termen van je voorbeeld te spreken: het taboe van niet aan het koord slingeren is goed, ook al weten de apen het niet. Geen van de 10 nieuwe apen heeft lijfelijk ondervonden wat de gevolgen zijn van het aan het koord slingeren. Toch is het nodig om eens te kijken wat er gebeurt als je het toch doet: dus opzettelijk het taboe doorbreken, want anders gaat de regel / het taboe een eigen leven leiden. Welke criteria heb je er voor nodig om tot die stap over te gaan?
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

The Critical Brother las hieronder:
"Daad, praat, gewaad...."
Ik heb 'm wel eens, door een dominee aangevuld gehoord, met: "Gelaat".
Oftewel, "de ernst moet van het gezicht van een kind van God af te lezen zijn........"
Dan vraag ik je.............

Om 'm mooi uit te laten komen moet je zo'n "slogan" ook nog een beetje mooi melancholiek vibrerend uitgalmen hè........heeft-ie meer impact...........

The Critical Brother (o.a. van standaard uitdrukkingen die 't 'em doen!)

[Veranderd op 31/5/02 door The Critical Brother]
Lecram

Bericht door Lecram »

Toch had die ds. wel gelijk, TCB.

Het geloof moet zeker van je gelaat te zien zijn.
Blijdschap, vrede, vreugde, als het goed is, kan je dat zien bij Gods kinderen!!
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Lecram
Toch had die ds. wel gelijk, TCB.

Het geloof moet zeker van je gelaat te zien zijn.
Blijdschap, vrede, vreugde, als het goed is, kan je dat zien bij Gods kinderen!!
Is de EO-jongerendag toch nog niet zo heel slecht...........:%
Plaats reactie