Wat is er tegen op cultuur?

Mirror

Wat is er tegen op cultuur?

Bericht door Mirror »

De titel van dit topic heeft misschien een beetje uitleg nodig. De aanleiding is namelijk our Critical Brother. ;)

Ik ben ook kritisch ingesteld, dus kan ik me best goed vinden in de kritische houding van TCB. Als ik me niet vergis is ons Broertje vooral kritisch op onze cultuur.

Een vraag aan mijzelf, TCB en de overige forummers: waarom zo kritisch op onze cultuur? We hoeven toch alleen kritisch te zijn als onze cultuur indruist tegen Gods geboden?

Zie Mattheus 15 vers 1-20.
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Mirror
De titel van dit topic heeft misschien een beetje uitleg nodig. De aanleiding is namelijk our Critical Brother. ;)
Poeh poeh.......is dat even schrikken....
Dat ik, The Critical Brother de eenvoud zelve, aanleiding ben voor een "cultuurtopic"......
Dank u, dank u, driemaal dank u beleefd!

Maaruh......to the point......The Critical Brother is een héél nieuwsgierige The Critical Brother en probeert in alles opbouwend kritisch te zijn, dus ook in "refocultuur", want dat is waar jij op doelt, veronderstel ik?
Dus niet "vooral" kritisch, maar "óók hierin" kritisch zou ik willen corrigeren als je het niet erg vindt.

The Critical Brother is nooit tevreden met antwoorden als: 'dat hoort zo' of 'zo hebben we jou niet opgevoed'. Daar pas ik voor.

The Critical Brother (nooit van het evangelie hoor!)
Mirror

Bericht door Mirror »

Geen dank, het was een kleine moeite. :P

TCB: misschien kun je het inderdaad beter refo-cultuur noemen. (helaas trouwens, het zegt iets over het ref./christ. van onze huidige cultuur)

Ik hoop dat je mijn kleine inspanning nog wel beloond door antwoorden op mijn vragen te geven... ;)

Mirror is nooit tevreden met motivaties als "het staat niet in Bijbel, dus..".
sochrio

Bericht door sochrio »

Cultuur kan gaan verworden tot vastgeroeste gewoontes die zelfs het evangelie kunnen tegenwerken.
Op zich is cultuur iets moois. Het geeft iets herkenbaars en biedt daardoor veiligheid. Door gebruik te maken van de cultuur kan je een mooie ingang vinden bij mensen. (denk aan Paulus bij die preek op de Areopagus over die onbekende God). Hun eigen cultuur, dat begrijpen mensen. Daarom moet je altijd proberen om van die cultuur gebruik te maken als je getuigt.
Lecram

Bericht door Lecram »

Door de cultuur kun je mensen nog aanspreken op hun gedrag. Zo is Nederland nog een beetje leefbaar doordat men van dezelfde cultuur uitgaat. Wanneer je vreemde culturen met de nederlandse gaat vermengen kunnen best wel afstemmingsproblemen ontstaan.

Ik bedoel: wanneer het in een cultuur de gewoonte is om iemand in elkaar te rammen omdat de ander iets heeft gedaan wat niet naar je zin was, dan kan je dat niet zomaar vermengen met de nederlandse (misschien verkeerd voorbeeld, maar het gaat om het idee)
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Zolang de traditie niet boven de Traditie staat is er niks verkeerds! Als de traditie wel boven de Traditie staat, dan bouw op iets verkeerds!
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door kridje
Zolang de traditie niet boven de Traditie staat is er niks verkeerds! Als de traditie wel boven de Traditie staat, dan bouw op iets verkeerds!
Leuk geciteerd antwoord van ds. W. Pieters Krid, uit de rubriek "u vraagt" op de osw-site onder het kopje "traditie"!

The Critical Brother (niet van een éigen mening hoor!)
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Mirror
Een vraag aan mijzelf, TCB en de overige forummers: waarom zo kritisch op onze cultuur? We hoeven toch alleen kritisch te zijn als onze cultuur indruist tegen Gods geboden?
Zie Mattheus 15 vers 1-20.
Beste Mirror,

Wat een schitterend bijbelgedeelte!
Het is me uit het hart gegrepen!
Wat trekt de Here Jezus fel van leer tegen mensen die menselijke wetten en regeltjes belangrijker achten dan Gods wet!
Dit is voor The Critical Brother weer een hart onder de riem en een bemoediging om vooral critical te zijn en te blijven op (o.a.) subcultuurtjes in refoland.
The Critical Brother ziet het om zich heen gebeuren dat zelfgemaakte reforegeltjes tot maatstaf worden verheven en dat de kern van het geloof op de achtergrond raakt.
Om met een knipoog :% naar prof. dr. Graafland's boek af te sluiten,

The Critical Brother ("Bijbels en daarom in bijzaken kritisch")



[Veranderd op 30/5/02 door The Critical Brother]

[Veranderd op 30/5/02 door The Critical Brother]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Goed,
Wat is er tegen op de refocultuur? En over het citeren van anderen: "Er is niets nieuws onder de zon "(om maar wat te citeren uit Prediker).
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Refojongere
Goed,
Wat is er tegen op de refocultuur? En over het citeren van anderen: "Er is niets nieuws onder de zon "(om maar wat te citeren uit Prediker).
Jij hebt het over "tegen zijn". Dat zijn gelukkig jouw woorden. The Critical Brother heeft het over "kritisch" te staan tegenover het feit dat bijzaken de kern soms dreigen te overwoekeren.


The Critical Brother (o.a. van mensen die slecht lezen!):mad2:
Mirror

Bericht door Mirror »

TCB,

Het is inderdaad een mooi gedeelte, ik leer hier en uit het leven van Jezus twee dingen.

Zoals Kridje schrijft (of citeert;)) kunnen we er uit leren dat de cultuur en traditie ondergeschikt is aan Gods Woord. De Heere Jezus is heel concreet; dit menselijk gebod gaat in tegen dit gebod van God.

We mogen ons met overtuiging aan cultuur en traditie houden. Zoals hieronder door Lecram mooi is verwoord geeft het structuur, samenbinding en zekerheid.
De Heere Jezus hield zich vaak aan de wetten die door de Farizeeën verzonnen(!) waren, de sabbatsreis was bijvoorbeeld een praktische invulling van de heiliging van Gods dag. Genezen en aren plukken, als noodzakelijke voeding, keurde Jezus niet af, i.t.t. de Farizeeën. (Ook nu geeft de Heere Jezus heel concreet aan waarom het onjuiste menselijk geboden zijn)

Alles heeft zijn voor- en nadelen, ook cultuur/traditie heeft dat. De refo-cultuur ligt de laatste tijd behoorlijk onder vuur, dat vind ik jammer en onterecht. Veel kritiek is een eenzijdige opsomming van nadelen, zonder de Bijbelse onderbouwing die de Heere Jezus gaf.

De refo-cultuur is niet heilig, wel waarde(n)vol.

Mirror ("Bijbels; 'k maak me daarom om bijzaken niet zo druk")
de Paus

Bericht door de Paus »

waarom zo kritisch op onze cultuur? We hoeven toch alleen kritisch te zijn als onze cultuur indruist tegen Gods geboden?
1) We leven in een geseculariseerde samenleving. We zijn vol door de verlichting heen gegaan. Een onderwerpen aan God is er in deze samenleving niet meer bij.
2) De maatschappij houdt zich niet aan Gods geboden. Ze denken zelf een betere (ethische) basis te hebben bedacht.
3) Je moet kritisch zijn naar iedere cultuur. Voor de verlichting was er niet zo iets als religie en cultuur, maar was een culturele religie, of religieuze cultuur.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Ik hoorde een schitterend voorbeeld over een aan dit onderwerp gelieerde lezing over christelijke vrijheid. Dat was althans de insteek. Uiteindelijk kwam er een voorbeeld wat ik denk wel hier te kunnen gebruiken.

Een aantal wetenschappelijke onderzoekers hadden tien apen in een kooi gestopt. In het midden van de kooi hing een touw. Aap-eigen is de genegenheid van apen om zich in touwen te slingeren. Echter nog meer eigen aan apen is dat ze een verschrikkelijke hekel aan water hebben. De eerste keer dat een aap zich in het touw slingerde, was het voor hem de dag een trauma op te lopen. Slingeren aan het touw betekent namelijk dat er een douche in werking wordt gesteld. Sociale controle zorgde er vervolgens voor dat de bewuste aap een geduchte schrobbering van zijn soortgenoten opliep. Dit herhaalde zich nog een keer. En sindsdien slingerde zich geen enkele aap zich meer in het touw. Het was hen meer waard droog te blijven dan het genot van door een ruimte zweven te beproeven.
Zeer interessant. Ik hoef denk ik geen verklarende opmerkingen te maken over de vergelijking met ons menselijk gedrag.
Het verhaal gaat nog verder. Na verloop van tijd vonden de wetenschappers het noodzakelijk 1 aap te verwisselen voor een nieuwe. Reikhalzend keek deze onervaren (kn)aap naar het touw. Echter, de waakzaamheid van zijn gekooide gezellen deden hem verstild in een hoekje doen nederzitten. Hem werd goed duidelijk gemaakt niet aan het touw te trekken. Het zou hem op een flinke afstraffing komen te staan. Je begrijpt, de volgende negen apen werden ook verwisseld, zodat er na verloop van tijd tien apen in een kooi zaten die argwanend keken of hun soortgenoten zich niet in het touw zouden slingeren. Er was een gebodscultuur ontstaan van een tiental apen die nooit de lijfelijke ervaring hadden meegemaakt door het trekken aan touwen een nat pak cq natte pels op te lopen. Nochthans zou geen der apen ooit zijn poot opheffen in de richting van het touw.
Zo moet ook een deel van de cultuurbeschouing zijn. Er zijn dingen die je niet doet, ook al ligt de verklaring ergens van niet voorhanden. Taboedoorbrekend werken betekent ook dat je zonder directe bezinning op het complete verhaal cultuurhistoriche wortels uithakt en verbrand. (Te denken valt bijvoorbeeld aan de 'uithuilsessies van euthanasie uitvoerende artsen' die het ondanks onze 'moreel hoogstaande vrijhijdsideaal' -nou ja...,wat zeg ik eigenlijk- zich niet eigen hebben gemaakt andere mensen te doden.)

Zeer concreet gaan in mijn ogen daarom ook bij het 'gij geheel anders',\ uiterlijkheden en innerlijkheden samen die leiden tot een verval van beide. Wat er van die twee voorop gaat weet ik niet. Dat is ook een andere discussie. Het lijkt me veilig genoeg om te beweren dat ze in ieder geval wel samengaan.

Tot slot wil ik nog wijzen op de in de boekhandel verkrijgbare inaugurele rede van Dr. A. van de Beek 'ontmaskering van de cultuur'. Zonder het gelezen te hebben durf ik daarvoor wel mijn hand in het vuur te steken.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

goeie opmerking mirror!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Origineel geplaatst door The Critical Brother
Leuk geciteerd antwoord van ds. W. Pieters Krid, uit de rubriek "u vraagt" op de osw-site onder het kopje "traditie"!

The Critical Brother (niet van een éigen mening hoor!)
Nooit geweten dat ds. Pieters dit heb gezegd! Deze opmerking kwam naar voren in een stelling tijdens de stafinstructiedag van de Danielkampen. Daar heb ik deze opmerking dan ook vandaan.
Plaats reactie