Oud Geref. Gem. laten twee studenten toe

adri

Bericht door adri »

Als OGGiN-jongere wil ik wat zeggen.

Allereerst ben ik heel blij dat er 2 studenten zijn toegelaten, want eind vorig jaar zag het er heel somber uit. Door het overlijden van ds. Monster, juli 2006, overlijden ds. A. vd Meer, en kwestie A.P. vd. Meer.

Nu dus grote dankbaarheid en alle dank aan God, Die hiermee toch wat wil zeggen.

Over de opleiding/proponentie: Zoals Dhr. Zwartbol, hij heeft 10 gestreden tegen het predikantschap. Aan het begin van die 10 jr. was er nl. een bijbeltekst waardoor hij voelde dat hij predikant moest worden. Hij wilde niet. toch heeft hij zich 2-3 jr. geleden aangemeld. Hij kreeg nl. deze woorden in zijn hart: En ik leg Mijn woorden in uw mond, en bedek u onder de schaduw Mijner hand; om den Hemel te planten, ... (Jesaja 51:16a)

Voel je? God Zelf zorgt ervoor dat er wordt gepreekt zoals Hij dat wil.
Overigens: De bijbelkennis in het algemeen van de 4 huidige predikanten is bepaald niet klein.

De basis is: Bekering. Je weet dus waar je over praat.

Eerlijk is eerlijk, ook ikzelf zie liever een opleiding, ook voor de 'presentatie'. Maar in de laatste jaren is er over de preek (inhoudelijk!) naar mijn idee weinig-geen kritiek gekomen dat het te .... is.
Natuur. Alles geschapen om God te loven.
Ik. Geschapen om God te loven. Ik?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

En bovendien hoefden zij de Bijbel niet in antieke talen te lezen.
Oh nee? Ze hadden toen alleen nog maar het Oude Testament hoor. En in welke taal was dat? En wat spraken ze te Berea?

Overigens: ik ben vóór een academische opleiding, maar dan wel een met een curatorium.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Oh nee? Ze hadden toen alleen nog maar het Oude Testament hoor. En in welke taal was dat? En wat spraken ze te Berea?

Overigens: ik ben vóór een academische opleiding, maar dan wel een met een curatorium.
Ik ben ook voorstander van een curatorium wat de harten toetst, als dat mogelijk zou zijn. Echter, als feilbare mensen kunnen wij dat niet.

Laten we het ook maar niet proberen. Moeten we wijzer zijn dan Paulus?

Fil 1:
15 Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid.
16 Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen;
17 Doch dezen uit liefde, dewijl zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben.
18 Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden.

Het gaat er in de eerste plaats om dat het Woord verkondigd wordt. Het is uiteindelijk het Woord, wat door de werking van de Geest, haar kracht doet, en niet de bevindelijke noot van de prediker. Ik wil hiermee niet zeggen dat de vroomheid van een prediker er niet toe doet, wél dat het uiteindelijk gaat om het Woord, en niet niet om degene die het woord brengt. Om het heel zwart-wit te zeggen: Liever een onbekeerde die het Woord recht predikt, dan een bekeerde die de Schrift niet laat spreken.
Laatst gewijzigd door memento op 22 jan 2008, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Erasmiaan schreef:
Mister schreef:Om deze keuzen te vermijden is in het verleden in ons land (o.m. 1618/1619) afgesproken dat een predikant een universitaire opleiding moet hebben. Niet dat dat een automatische garantie is voor een bevindelijk preek, maar je hebt wel een exegetisch 'goede' preek. De predikant heeft grondtalen geleerd en kan Schrift met Schrift vergelijken.
Daar heb je geen academische opleiding voor nodig. Dat konden ze in Berea ook al.
Dus kennis of hoog opgeleid zijn zegt niets??
Paulus, was zeer geleerd! Vergeet dat niet!
Hebben jullie je wel eens verdiept in de leden van de Synode van Dordrecht? Zeer vele Hoogleraren en Doctoren.
Die God heeft willen gebruiken.
Kennis kan in de weg staan, maar ware Godgeleerdheid niet.
God wil kennis terderge wel gebruiken dat blijkt uit de Synode.
En de daar uit voortkomende Dordtsche leerregels.

Maar predikanten moeten vooral de bijbelbestuderen en niet allerlei theorieen over hoe men wel of niet bekeerd wordt.
Nee, zoals ds. Jac. van Dijk eens zei tegen een bruidspaar, toen hij de huisbijbel gaf. Die bijbel moet je niet lezen!
Bruidspaar zal misschien wel gedacht hebben he?
Daarna zei ds. Jac. van Dijk die bijbel moet je onderzoeken!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:

De Septuaginta was al minimaal zo'n 100 jaar af. De septuaginta is de Griekse vertaling van het Hebreewse OT. Het is geschreven zo tussen 200 - 100 voor Christus. In eerste instantie was het bedoelt voor Griekse joden die in Egypte woonden en zich steeds minder met het Hebreuws konden redden. Septuagint betekent: 70. Zeventig geleerden zouden deze vertaling in Alexandrië gemaakt hebben en alle 70 met exact dezelfde uitkomst, zoals een legende ons wil leren.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:

De Septuaginta was al minimaal zo'n 100 jaar af. De septuaginta is de Griekse vertaling van het Hebreewse OT. Het is geschreven zo tussen 200 - 100 voor Christus. In eerste instantie was het bedoelt voor Griekse joden die in Egypte woonden en zich steeds minder met het Hebreuws konden redden. Septuagint betekent: 70. Zeventig geleerden zouden deze vertaling in Alexandrië gemaakt hebben en alle 70 met exact dezelfde uitkomst, zoals een legende ons wil leren.
Dat wist ik niet. Altijd gedacht dat in de tijd van de Heere Jezus men de Bijbel alleen in het Hebreeuws had. Maar goed, is even een zijspoortje in de discussie.

Ik ben in ieder geval blij voor de OGG dat er weer twee studenten bij gekomen zijn.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik zal er niet veel aan toe voegen.
Ik hoop en wens dat met deze 2 nieuwe studenten de OGG van God geleerde, bewogen en weloverwogen, schriftgetrouwe, zichzelf zijnde predikanten krijgt.

Ikzelf zou wensen dat ze over zouden stappen op een 3 jarig leertraject. Vnl. om te onderwijzen in exegese, presentatie en dogmatiek. Niet TEN KOSTE VAN de bevindelijke prediking, maar als grondslag voor de prediking!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:Ikzelf zou wensen dat ze over zouden stappen op een 3 jarig leertraject. Vnl. om te onderwijzen in exegese, presentatie en dogmatiek. Niet TEN KOSTE VAN de bevindelijke prediking, maar als grondslag voor de prediking!
Snap ik. Ik vraag me af wat de achterliggende gedachte van de OGG is om dit niet te doen?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mister schreef:
Oude Paden schreef:Ikzelf zou wensen dat ze over zouden stappen op een 3 jarig leertraject. Vnl. om te onderwijzen in exegese, presentatie en dogmatiek. Niet TEN KOSTE VAN de bevindelijke prediking, maar als grondslag voor de prediking!
Snap ik. Ik vraag me af wat de achterliggende gedachte van de OGG is om dit niet te doen?
Ze hebben geen zin in een opleiding?

Opzichzelf vind ik dat er predikers moeten mogen zijn die als ze de roeping voelen mogen preken en hun boodschap kwijt moeten kunnen in de kerk. Dus zonder een theologische vooropleiding, Misschien moeten we eens een onderschied maken tussen predikant (die preekt) en pastoor (die pastorale taken op zich neemt en dat is inclussief lesgeven en huisbezoek) of een mix van die twee zoals we die nu kennen als de klassieke dominee. Volgens mij is het niet onbijbels.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

"Geen zin hebben in" lijkt me niet echt de reden...
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:
Mister schreef:
Ze hebben geen zin in een opleiding?

Opzichzelf vind ik dat er predikers moeten mogen zijn die als ze de roeping voelen mogen preken en hun boodschap kwijt moeten kunnen in de kerk. Dus zonder een theologische vooropleiding, Misschien moeten we eens een onderschied maken tussen predikant (die preekt) en pastoor (die pastorale taken op zich neemt en dat is inclussief lesgeven en huisbezoek) of een mix van die twee zoals we die nu kennen als de klassieke dominee. Volgens mij is het niet onbijbels.
Blijkt dat dezen dus aangenomen zijn via artikel 8 van de DKO. Artikel 8 is ingesteld voor noodsituaties in de kerk, en waar degenen zijn met uitzonderlijke gaven. De gereformeerde kerk heeft altijd een geleerd predikambt voorgestaan. Lees hierover ook Ds. Kersten.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Juist. Maar is de situatie heden ten dage in de OGG dan als een noodsituatie te betitelen?
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mister schreef:Juist. Maar is de situatie heden ten dage in de OGG dan als een noodsituatie te betitelen?
Dat menen zij wel (ik niet)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

memento schreef:De visie dat God het zonder gedegen opleiding is puur dopers. De Reformatie heeft dit ten strengste bestreden. Zie bv de Dordtse Synode (dezelfde van de Dordtse Leerregels!) die een universitaire opleiding verplicht stelde. Wie zo'n opleiding overbodig vindt, gaat hiermee dus lijnrecht tegen de leer onzer vaderen in!
Interessant.
Is het werkelijk een synode besluit geweest dat een universitaire opleiding verplicht gesteld werd voor predikanten ?

Hoe moeten we dan in dit licht de predikers zien, na de Dortse synode, die geen academische opleiding hebben genoten ?
Zijn dit doperse dwalers of kunnen dit toch waar geroepen dienstknechten van God zijn ?
Het verschil met de profeten en apostelen, is dat zij openbaring van de Geest Gods kregen. Een prediker nu krijgt geen openbaringen meer, die moet het doen met het geschreven woord. De openbaring is immers voltooid, zo belijden wij. Het is dus zaak dat de prediker Gods woord goed kan uitleggen, waarvoor kennis over de tijd waarin het geschreven is, en de cultuur en gewoonten in die tijd, kennis vd grondtalen, exegetische kennis, homiletische kennis, filosofische kennis, dogmatische kennis, etc onmisbaar is..

Neemt niet weg dat ik blij ben voor de OGG dat ze weer wat predikanten erbij krijgen, het is hard nodig...
Het verschil zoals jij noemt is er uiteraard wel, maar geen doorslaggevend argument.
Ook nu nog kunnen Gods knechten door Gods Geest bijzonder verlicht worden in het verstaan van de Schriften , ook zonder opleiding.
Wel is het zo dat we ook hierin het bijzondere niet mogen bestempelen als het gewone.
Daarom is een gedegen opleiding natuurlijk van groot belang, maar ik heb moeite met de gedachte dat predikers, (waar ook ter wereld) zonder universitaire opleiding, dopers, zoniet "onwettig" zouden zijn.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert Mulder schreef:
Mister schreef:Juist. Maar is de situatie heden ten dage in de OGG dan als een noodsituatie te betitelen?
Dat menen zij wel (ik niet)
Ok, maar op grond van welk argument zou er dan sprake kunnen zijn van een noodsituatie? Het enige wat ik bedenken is het geringe aantal predikanten.
Gesloten