Denk dat dit wel een waarheid is. Kijk welke ruimte er nu in de PKN is, en voor de oprichting daarvan in de Hervormde Kerk en Gereformeerde Kerk. Of, zoals pas, een CGK-dominee die onbijbelse dingen over homo's zegt.Mister schreef:Verklaar u nader...Maar laten we ook zo eerlijk zijn om onder ogen te zien dat de uitkomsten in die kerkverbanden waar geen onderzoek plaats vind, ook menigmaal zeer zorgwekkend zijn.
Ik denk dat een zekere filter wel nodig is. De oplossing van de HHK is m.i. de beste, wél gesprekken, wél advisen, wél controle op leerstellige zaken, niet oordelen over het binneste. En dat niet één keer, maar meerdere keren tijdens de weg tot predikant. Maar uiteindelijk de beslissing laten bij de gemeente, die wél of niet kan beroepen.
Ik heb, naast de eerder genoemde bezwaren, 2 heel praktische bezwaren die m.i. een curatorium in huidige betekenis, tegen zitten:
1. Het is niet iedereen gegeven om zomaar even tegenover wildvreemden in heldere bewoordingen hun geestelijke geboorte en groei, en roeping en wat dies meer zij, te vertellen. Niet iedereen is tenslotte even extravert. Daarnaast acht ik het twijfelachtig, als iemand dat wél kan. Vaak is een vloeiend verhaal óf verzonnen, óf getuigd het van een ongezonde psychische staat als iemand zijn diepste gevoelens en beleving zo makkelijk vrijgeeft.
2. Helaas ben ik in mijn leven al enkele malen zwaar teleurgesteld in mensen. Mensen die je dacht te kunnen vertrouwen, die je dacht te kunnen begrijpen, en te kunnen waarderen etc. Ik denk dat iedereen in min of meerdere mate wel zulke ervaringen heeft. En dan gaat het om mensen die je al heel lang kent. Well dan, hoeveel onmogelijker is het om in een half uur tot drie kwartier te bemerken of het 'waarheid in het binnenste' is.