Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Henk J schreef: Gisteren, 22:19
Ambtenaar schreef: Gisteren, 21:18
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 20:43 Hoe kan met opnieuw instemmen met de vervloekingen van Trente, als ze verandert zijn??

Er zijn in de 20ste eeuw ook leringen bijgekomen zoals de Hemelvaart van Maria...en andere zaken...
In de GG worden ook dingen geleerd die niet Bijbels zijn. Dat lijkt je dan niet te deren.

Afgescheiden kerken hebben het nodig om zich tegen anderen af te zetten omdat anders hun bestaansrecht wegvalt. Zo zie ik ook dit drammen tegen de katholieken. Niemand dwingt je om een mis te bezoeken en niemand hier prijst de RK-kerk aan.
Nou, als mensen hier aangeven liever de Roomse kerk te bezoeken dan een rechtse GG dan zie ik dat wel als aanprijzen van de RK-kerk. En zorgwekkend. Weet men dan niet wat Rome leert rondom genade? Hoe de mens zelf moet zorgen voor zijn zaligheid? Of alle dwalingen rondom Maria? Nu komen deze dwalingen niet in elke Roomse parochie even sterk naar voren maar dan nog blijft het leerverschil met de Reformatie en onze gereformeerde belijdenisgeschriften groot. Dat sommigen daar zo overheen stappen kan ik niet begrijpen.
Het ging niet om 'een rechtse GG' maar om een specifieke dominee die mijns inziens geregeld onzin vertelt.

En hoewel dan 95 procent van de leer kan overeenkomen, is het tenenkrommend om naar geestelijke manipulatie te luisteren.

Terwijl iemand anders in theorie maar 80 procent overeenstemming heeft qua dogma's, maar niet geestelijk manipuleert en geen dingen zegt die mijns inziens dwaas zijn.

Dus ik denk dat jouw conclusies niet gedragen worden door de stellingen die anderen hier innamen.
Rido91

Bericht door Rido91 »

MGG schreef: Gisteren, 17:48
Rido91 schreef: Gisteren, 16:44
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 16:26
Rido91 schreef: Gisteren, 16:10 Zoveel verschil zit er niet meer in een Rooms Katholieke Kerk en sommige gemeenten ter rechterzijde.

In sommige van die laatstgenoemde gemeenten wordt misschien nog met de mond beleden dat je alleen door genade zalig kan worden maar in de praktijk moet men aan allerlei uiterlijkheden en eisen voldoen wil het door 'Gods ware volk worden overgenomen. Dat 'ware volk' , inclusief ambtsdragers en predikanten wordt vaak zo op een voetstuk geplaatst dat je ook daar gerust van een protestantse heiligenverering kan spreken. Zelfs zo dat hun woorden zwaarder wegen dan het Woord.
Dit is heel makkelijk, maar ik heb nu verschillende onderbouwingen gegeven,
DL, NGB, HC...
Concilie van Trente/Vervloekingen

Maar ik zie nog geen enkele weerlegging.
Ik ben het ook wel met je eens op de punten die je benoemde maar ik zie niet veel minder gevaar in bepaalde uitwassen ter rechterzijde van de protestante hoek. Ik vind het gevaar eigenlijk nog groter om de mensen in theorie voor te houden dat ze alleen door het geloof behouden kunnen worden maar in de praktijk allerlei schema's, eisen, mitsen en maren erbij te formuleren, dan ronduit zeggen dat er meer nodig is dan dat zoals Rome doet. In dat opzicht ben ik het dus met GG-Links eens dat ik nog liever naar de Rooms Katholieke Kerk zou gaan dan naar de Ger Gem in Kootwijkerbroek.
Het laat wat mij betreft goed zien waar jullie staan. Blijkbaar dichterbij de kerk die onze voorvaderen in grote getalen afgeslacht heeft, massaal kinderen misbruikte en zowel op papier als in de praktijk grote dwalingen hebben.
Ik zou naar beide kerken niet snel gaan maar als ik echt moet kiezen liever naar een Rooms Katholieke Kerk dan naar GG Kootwijkerbroek of een andere soort gelijke rechtse gemeente. Er worden sowieso nu geen christenen meer afgeslacht door Roomsen, ook in refohoek zijn er helaas kinderen misbruikt en zijn er zowel op papier als in praktijk grote dwalingen
pierre27

Bericht door pierre27 »

Rido91 schreef: Gisteren, 23:39
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 16:26

Dit is heel makkelijk, maar ik heb nu verschillende onderbouwingen gegeven,
DL, NGB, HC...
Concilie van Trente/Vervloekingen

Maar ik zie nog geen enkele weerlegging.
Ik ben het ook wel met je eens op de punten die je benoemde maar ik zie niet veel minder gevaar in bepaalde uitwassen ter rechterzijde van de protestante hoek. Ik vind het gevaar eigenlijk nog groter om de mensen in theorie voor te houden dat ze alleen door het geloof behouden kunnen worden maar in de praktijk allerlei schema's, eisen, mitsen en maren erbij te formuleren, dan ronduit zeggen dat er meer nodig is dan dat zoals Rome doet. In dat opzicht ben ik het dus met GG-Links eens dat ik nog liever naar de Rooms Katholieke Kerk zou gaan dan naar de Ger Gem in Kootwijkerbroek.
Het laat wat mij betreft goed zien waar jullie staan. Blijkbaar dichterbij de kerk die onze voorvaderen in grote getalen afgeslacht heeft, massaal kinderen misbruikte en zowel op papier als in de praktijk grote dwalingen hebben.
Ik zou naar beide kerken niet snel gaan maar als ik echt moet kiezen liever naar een Rooms Katholieke Kerk dan naar GG Kootwijkerbroek of een andere soort gelijke rechtse gemeente. Er worden sowieso nu geen christenen meer afgeslacht door Roomsen, ook in refohoek zijn er helaas kinderen misbruikt en zijn er zowel op papier als in praktijk grote dwalingen
Een bevestiging op de woorden van MGG...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Rido91

Bericht door Rido91 »

pierre27 schreef: Vandaag, 00:28

Maar MGG (en jij ook denk ik?) sluit zijn ogen ervoor dat de misstanden die hij opnoemde ook in refokerken voorkwamen/voorkomen.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Rido91 schreef: Vandaag, 00:57

Maar MGG (en jij ook denk ik?) sluit zijn ogen ervoor dat de misstanden die hij opnoemde ook in refokerken voorkwamen/voorkomen.
Ik zou niet weten waaruit jij kunt opmaken dat hij en ik onze ogen daarvoor sluiten. Het gaat mij om de gestoorde vergelijking die ook jij maakt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Vind je het echt een gestoorde vergelijking, Pierre? Waar bestaat dat 'gestoorde' uit?
Rido91

Bericht door Rido91 »

pierre27 schreef: Vandaag, 05:50

Ik zou niet weten waaruit jij kunt opmaken dat hij en ik onze ogen daarvoor sluiten. Het gaat mij om de gestoorde vergelijking die ook jij maakt.
Dat heb ik al uitgelegd. Als iemand de RK dingen verwijt die ook in de eigen refokring voor komen heeft diegene toch wel een enorm bord voor zijn hoofd. Kom dan met betere argumenten zou ik zeggen
BSH

Bericht door BSH »

Niet naar de RK luisteren: dat zijn dwalingen, dus niet naar luisteren.

Dat argument wordt breder gebruikt in de GG. Niet naar die of die dominee luisteren. Hij dwaalt op sommige punten, dus beter helemaal niet naar luisteren.

En dat punt komt als een boemerang terug. Want als iemand een hekel aan zijn eigen predikant heeft: zoek een foutje een schrijf hem ineens helemaal af.

Dirk de Wachter, Diettrich Bonhoeffer en anderen zullen best hun fouten hebben, maar laat mij leren van hun positieve dingen. En leer je gemeenteleden luisteren vanuit een Bijbelse bedding. Dat heeft wel één risico. Dat je mogelijk van tijd tot tijd zelf aangesproken wordt.
MGG

Bericht door MGG »

Dit is totale onzin. Geen idee waarom jij mij dit onjuiste verwijt in de schoenen schuift. Je neemt een bizarre stelling in en bevestigt die. Het is nergens voor nodig om andere te frame.
Laatst gewijzigd door MGG op 04 aug 2026, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J

Bericht door Henk J »

Rido91 schreef: Gisteren, 23:39 Ik zou naar beide kerken niet snel gaan maar als ik echt moet kiezen liever naar een Rooms Katholieke Kerk dan naar GG Kootwijkerbroek of een andere soort gelijke rechtse gemeente. Er worden sowieso nu geen christenen meer afgeslacht door Roomsen, ook in refohoek zijn er helaas kinderen misbruikt en zijn er zowel op papier als in praktijk grote dwalingen
Ik kan dit echt niet begrijpen. Nogmaals maar eens een aantal bezwaren tegen de RK-kerk op een rij;
-De leer dat de mens meewerkt aan zijn zaligheid, God stelt de mens in staat om zalig te worden maar de mens moet het doen.
-Sinds Vaticanum II neigt een groot gedeelte van van de RK-kerk naar alverzoening, denk aan paus Franciscus die zei dat een jood, een christen en een moslim dezelfde God aanbidden.
-De Mariaverering en het bidden tot Maria als medeverlosseres.
-De leer van de Heilige Doop waarbij de genade al 'ingegoten' wordt, geheel anders dan hoe het Doopformulier het verwoordt.
-De leer van het Heilig Avondmaal, men leze de Heidelberger er maar weer op na.
-De kerkregering waarbij de paus fungeert als plaatsvervanger van Christus.
Als ik er weer een studie van maak is er nog wel meer te vinden maar dit zijn zo wat eerste gedachten. Volgens mij begeef je je aardig buiten de gereformeerde belijdenissen als je stelt liever naar een RK-kerk te gaan dan naar een kerk gebaseerd op de gereformeerde belijdenissen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Sommige lijken te willen zeggen, de RRK deugt, al deugt die niet,
want de GG en andere keren hebben ook hun tekortkomingen...

Alleen al het feit dat de RRK buiten de grondslag van dit forum valt, en ik heb aangetoond hoe de HC, DL en NGB, de Roomse kerk bestrijden...
maar nee je mag niet eens meer de 3 Formulieren van Enigheid naspreken
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 08:32 Sommige lijken te willen zeggen, de RRK deugt, al deugt die niet,
want de GG en andere keren hebben ook hun tekortkomingen...

Alleen al het feit dat de RRK buiten de grondslag van dit forum valt, en ik heb aangetoond hoe de HC, DL en NGB, de Roomse kerk bestrijden...
maar nee je mag niet eens meer de 3 Formulieren van Enigheid naspreken
Natuurlijk mag dat wel. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om domheid en geestelijke manipulatie.
MGG

Bericht door MGG »

Groepscirkel schreef: Gisteren, 22:34
MGG schreef: Gisteren, 21:41
Konijntje schreef: Gisteren, 20:36Dan vergeet je erbij te vermelden dat de Roomse kerk toch echt de moederkerk is en wortelt in de vroegchristelijke gemeente. Verder vergeet je er bij te vermelden dat deze kerk ten opzichte van de Reformatie forse veranderingen heeft ondergaan. Tot slot vergeet je te vermelden dat ook onder de Gereformeerde vlag er genoeg misstanden zijn geweest.

Overigens beweer ik niet dat ik dichter bij de Roomse kerk sta dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Ik geef enkel aan dat ik mij meer kan vervoegen bij enkele personen in de Roomse kerk dan bij enkele personen van de Gereformeerde Gemeenten. Goed, het is niet mijn bedoeling hier bepaalde dominees in een kwaad daglicht te zetten. Laat ik het er op houden dat ik grote moeite heb met predikanten die medechristenen wegzetten bij het grofvuil vanwege bijvoorbeeld een Bijbelvertaling. Ik mis mildheid en zachtmoedigheid bij bepaalde leidslieden binnen de Gereformeerde gezindte.
Dat de RK de moederkerk is en net als bijvoorbeeld de Oosters-Orthodoxe Kerk wortelt in de vroegchristelijke kerk is een feit wat waarschijnlijk bij alle lezers bekend is. Ik zie begrijp niet waarom ik dat vergeet te vermelden. Hetzelfde telt voor misstanden over gereformeerde vlag.

Wel forse veranderingen heeft de RK doorgaan? Welke veroordelingen van 'ketters' zijn herroepen? Vind je het tijd om de HC over de mis te herzien?
Waarom is de vroegchristelijke kerk dan niet de moederkerk, of beter: moedergemeenten? Dat is niet de RKK.
Moederkerk wordt gebruikt voor het overkoepelende instituut. Moedergemeente voor een lokale gemeente waaruit een andere gemeente is ontstaan. De vroegchristelijke kerk was beide. Maar voor onze huidige kerken is zij niet de moedergemeente, hooguit overgrootmoeder (x20 ;) ). De moederkerk is in West-Europa de RK en in Oost-Europa de OOK. Zij claimem beide de geldige voortzetting te zijn en hebben hier goede papieren voor. Wie de beste papieren heeft, is een gesprek appart. Bij de Akte van Afscheiding en Wederkeer werd een terugkeer beoogd naar de NHK. Deze kerk bestaat in die hoedanigheid niet meer en is nu juridisch de PKN. Zo zie ik de verhouding tussen de vroegchristelijke gemeente en de RK ook. De vroegchristelijke gemeenten zijn opgegaan in / gevormd tot een kerkverband dat gesplitst is in wat wij nu kennen als de OOK en de RK.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

MGG schreef: Vandaag, 08:52
Groepscirkel schreef: Gisteren, 22:34
MGG schreef: Gisteren, 21:41
Konijntje schreef: Gisteren, 20:36Dan vergeet je erbij te vermelden dat de Roomse kerk toch echt de moederkerk is en wortelt in de vroegchristelijke gemeente. Verder vergeet je er bij te vermelden dat deze kerk ten opzichte van de Reformatie forse veranderingen heeft ondergaan. Tot slot vergeet je te vermelden dat ook onder de Gereformeerde vlag er genoeg misstanden zijn geweest.

Overigens beweer ik niet dat ik dichter bij de Roomse kerk sta dan bij de Gereformeerde Gemeenten. Ik geef enkel aan dat ik mij meer kan vervoegen bij enkele personen in de Roomse kerk dan bij enkele personen van de Gereformeerde Gemeenten. Goed, het is niet mijn bedoeling hier bepaalde dominees in een kwaad daglicht te zetten. Laat ik het er op houden dat ik grote moeite heb met predikanten die medechristenen wegzetten bij het grofvuil vanwege bijvoorbeeld een Bijbelvertaling. Ik mis mildheid en zachtmoedigheid bij bepaalde leidslieden binnen de Gereformeerde gezindte.
Dat de RK de moederkerk is en net als bijvoorbeeld de Oosters-Orthodoxe Kerk wortelt in de vroegchristelijke kerk is een feit wat waarschijnlijk bij alle lezers bekend is. Ik zie begrijp niet waarom ik dat vergeet te vermelden. Hetzelfde telt voor misstanden over gereformeerde vlag.

Wel forse veranderingen heeft de RK doorgaan? Welke veroordelingen van 'ketters' zijn herroepen? Vind je het tijd om de HC over de mis te herzien?
Waarom is de vroegchristelijke kerk dan niet de moederkerk, of beter: moedergemeenten? Dat is niet de RKK.
Moederkerk wordt gebruikt voor het overkoepelende instituut. Moedergemeente voor een lokale gemeente waaruit een andere gemeente is ontstaan. De vroegchristelijke kerk was beide. Maar voor onze huidige kerken is zij niet de moedergemeente, hooguit overgrootmoeder (x20 ;) ).
In dat geval is voor veel afgescheiden kerken de RKK (overgroot)oma en geen moeder meer. ;)
De moederkerk is in West-Europa de RK en in Oost-Europa de OOK. Zij claimem beide de geldige voortzetting te zijn en hebben hier goede papieren voor. Wie de beste papieren heeft, is een gesprek appart. Bij de Akte van Afscheiding en Wederkeer werd een terugkeer beoogd naar de NHK. Deze kerk bestaat in die hoedanigheid niet meer en is nu juridisch de PKN. Zo zie ik de verhouding tussen de vroegchristelijke gemeente en de RK ook. De vroegchristelijke gemeenten zijn opgegaan in / gevormd tot een kerkverband dat gesplitst is in wat wij nu kennen als de OOK en de RK.
De RKK als moederkerk noemen is volgens mij meegaan in de rooms katholieke claim dat ze vanuit de apostelen de voortgaande lijn hebben. Dan is de vraag: wie heeft de christelijke gemeente(n) van Rome gesticht?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef: Vandaag, 07:49 Vind je het echt een gestoorde vergelijking, Pierre? Waar bestaat dat 'gestoorde' uit?
Dat je in 2026 als refo de keuze maakt tussen RKK en GG....onbegrijpelijk.
Plaats reactie