Ik ken de kerkcultuur van de de Gereformeerde Gemeente op de Veluwe van binnenuit. Ik was er belijdenid lid in KWB.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 15:37In behoudende gemeenten is het vaak stil voor de kerkdienst en staat de heiligheid van God meer centraal.merel schreef: ↑Vandaag, 15:15 Ik zie de dwalingen, maar ook de positieve punten. En een van de positieve punten vind ik de heiligheid van God die voelbaar is tijdens de diensten. Dat laatste mis ik in veel protestantse kerken. Daar is het bij binnenkomst vaak een theekransje met geklets en gepraat.
Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik meer zoek naar hetgeen ons bind in het geloof dan affakkelen wat anders is of in onze ogen een dwaling. Veel protestantse kerken dwalen namelijk ook in bepaalde opzichten.
Bij jou kan er echt veel door, ik zal maar geen dingen meer noemen maar dat blijkt steeds weer.
Ik zoek wat bind, maar Gods woord is leidend en veel zaken die jij best vindt daar geeft Gods heilig woord en dus ook die o zo heilige God geen ruimte voor.
Voor de dienst moest je stil zijn.
Als je belijdenis had gedaan en aan het avondmaal ging werd er dubbel op je gelet.
Hoed-grootte, kleur van kleren onder de jas, kleren door de week, praten voor de dienst, wel of niet meezingen van een psalm, ontroerde zijn of niet etc.
Wie praatte voor de dienst, kon als oneerbiedig of zelfs onbekeerd worden gezien.
Want dat doe je niet als je een echt kind van God bent.
Ik ken de gewoonte van stilte vóór de dienst dus heel goed
Ze kan mooi zijn als persoonlijke voorbereiding.
Ik ervoer het niet als sfeer van heiligheid
Later ontdekte ik dat een kerkelijke gewoonte, geen maatstaf is voor eerbied of voor Gods heiligheid.