1. Dan kun je dus de situatie krijgen dat een NGK-predikant over wie alleen binnen de NGK tucht geoefend kan worden, in de CGK-vergaderingen voorstellen kan doen die de NGK-visie op de Schrift vertolken. Ik ben het daarin dan ook niet eens met prof. Selderhuis.MidMid schreef: ↑Gisteren, 22:25Ad. 1 Dat kan binnen de huidige afspraken inderdaad niet. Maar kerkrechtdeskundigen zijn het er wel over eens dat dit kerkordelijk gezien niet klopt. Prof. Selderhuis was warm pleitbezorger van volwaardig kunnen deelnemen aan de meerdere vergaderingen van niet CGK bloedgroep ambtsdragers.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 20:151. Er zijn genoeg predikanten ter linkerzijde die prima de visie van samenwerkingsgemeenten kunnen vertegenwoordigen. Maar ik blijf erbij dat een niet-CGK-ambtsdrager niet naar een meerdere vergadering kan afgevaardigd worden.MidMid schreef: ↑Gisteren, 19:02Wanneer je terugleest had ik het over twee zaken.Evangelist schreef: ↑Gisteren, 17:34 Nee, van harte oneens. Je haalt nu twee dingen door elkaar. Uiteraard kunnen NGK- en GKV-ambtsdragers niet afgevaardigd worden naar meerdere vergaderingen. Het is toch logisch dat dat binnenkerkelijk moet blijven? Verder ging het volgens mij afvaardigingen en niet over meditaties. (Ik mis nog het argument van gesloten kansels.) Maar ik houd staande dat het gevolgen zijn, en geen oorzaken.
1. Niet afgevaardigd kunnen worden, wat verhoudingen bij met name predikanten scheeftrekt.
2. Niet mee mogen stemmen, wat per definitie de stemverhouding in een classis scheeftrekt voor alle afgevaardigden.
En hier is niet zoveel mening bij, maar betreft het feiten.
2. Dan moet men ambtsdragers zenden van CGK-huize. Alleen de bereidheid daartoe is echt een serieus probleem.
Ad. 2 Dan mag je dus art. 41 KO naast je neerleggen?
2. In art. 41 staat de mogelijkheid ('zijn gerechtigd') om een niet-CGK-ambtsdrager te zenden met adviserende stem. Er staat niet dat dit verplicht is. Als je het zo'n probleem vindt dat je niet kunt stemmen, moet je als kerkenraad een CGK-ambtsdrager zenden.