Opwekking (Pinksterconferentie)

Johann Gottfried Walther

Re: Opwekking (Pinksterconferentie)

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ambtenaar schreef: 27 mei 2026, 18:41
Johann Gottfried Walther schreef: 27 mei 2026, 15:45 In sommige gemeenten wordt ook te gemakkelijk belijdenis afgelegd.
Ook zonder geloof. Dan krijg je dat mensen belijdenis afleggen en toch later van hun geloof lijken te vallen.
Kan hiervan niet een reden zijn dat in sommige kerken bij belijdenis niet zozeer het persoonlijke geloof van betrokkene centraal staat maar het theologische gedachtengoed van de kerk?

Of omdat er bepaalde verwachtingen zijn t.a.v. huwelijk en kinderdoop of de sociale omgeving een bepaalde druk uitoefent?
Hm dat eerste denk ik niet, maar het ervan uitgaan, dat er wel sprake zal zijn van geloof.

Er zijn zeker ook jongeren die belijdenis afleggen omdat ze een kind willen laten dopen of omdat ze willen gaan trouwen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Het is beide 'omdat de omgeving het verwacht'

(Over) dopen tijdens zo'n massale bijeenkomst: men verwacht respons en nodigt vrij enthousiast.

Belijdenis doen omdat je gaat trouwen of gewoon 'de leeftijd hebt'

Toch denk ik dat de kans op afval groter is na dopen tijdens zo'n bijeenkomst. Veel van deze jongeren hebben minder kerkelijke/christelijke contacten, de kans om in je oude patroon te vallen is groter dan bij hen die iedere zondag naar de kerk gaan, uit gewoonte. (Plus een druk van familie ervaren)

Daarnaast denk ik dat mensen die zich laten overdopen dit niet (altijd) uit een waar geloof doen maar uit emotie. Dat kun je lang volhouden maar een grote groep haakt vroeg of laat af.

Al met al zijn beide groepen betreurenswaardig en blijft er gebed over voor hen die afdwalen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 27 mei 2026, 11:14 Mijn dochter vond de tienerdiensten geen diepgang hebben en eenzijdig. Daarnaast vond ze het storend dat tijdens deze dienst opgeroepen werd om gezamenlijk het HA te vieren. Op dat moment is zij weggegaan.
Op 2e pinksterdag is zij naar een andere bijeenkomst (voor volwassenen) gegaan. Daar vond ze de boodschap evenwichtiger.
(...)
Mijn neef (19, Ger.Gem.) is dit jaar voor het eerst met vrienden heen geweest (een andere Ger.Gemmer, een HHK-er, een PKN-er en een niet-gelovige) maar is alleen bij de bijeenkomsten voor volwassenen geweest.
Ik sprak hem gisteren; hij had tot nu toe een beetje mixed feelings en kon het nog niet goed verwoorden omdat hij nog hard aan het reflecteren is. Ik vermoed sterk dat hij enorm worstelt tussen wat hij heeft gezien en gehoord en wat hij tot nu toe altijd gewend is geweest. Wel gaf hij aan dat hij werd geraakt door de vreugde, hoewel hij daar tegelijk ook kritisch op was. Ik ben benieuwd tot welke conclusie hij uiteindelijk komt.

@JGW, ik heb een vraag.
Je lijkt vrij vastbesloten om Opwekking te licht te bevinden, wat overigens je goed recht is. Maar kijk jij dan even kritisch naar reformatorische diensten?
Ik bedoel hier het volgende mee: mijn man maakte jaren geleden voor het eerst een reformatorische dienst in NL mee. Een middagdienst, een leespreek over de catechismus, in een kleine Ger.Gem. onder de rook van Rotterdam, waar wij een aantal familieleden van mij bezochten.
Hij was totaal verbouwereerd na afloop. Een sfeer van droefheid (zijn waarneming, niet de mijne maar dat komt wellicht ook omdat hij totaal geen 'refo'-diensten gewend was toen en ik wel), knikkebollende mensen, mensen die onderuit gezakt in de bank hingen, snoepende mensen. Hij vroeg na afloop: waar is de vreugde in God? Je hoeft niet te juichen of dansen, maar je mag in vrijheid naar Gods Woord komen luisteren, en van Zijn genade horen. Als er blijdschap in het hart is, waarom merk ik daar niets van? En waarom zijn er die slapen of zelfs eten?
Ik vond het zeer moeilijk hier op te antwoorden. Hij gaf aan liever niet nog eens naar zo'n dienst te gaan. Dat is overigens wel gebeurd, en hoewel hij de ernstige sfeer nu veel beter begrijpt, is hij nog steeds heel fel op slapende en snoepende mensen. (Dat laatste is overigens ook een zeer grote allergie van mijzelf.)

Kijk jij hier dan even kritisch naar? Dit is een open vraag, en geen aanval. Dat vind ik even heel belangrijk om te zeggen. Alvast bedankt voor je antwoord, en overigens ook namens mijn man, die dit hele draadje met grote interesse volgt.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als je goed let op mijn houding hier op het forum, kun je weten dat ik ook hier regelmatig kritisch op reformatorische diensten ben.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Dat is dan langs mij heen gegaan, waardoor mijn vraag overbodig blijkt. Mijn verontschuldigingen hiervoor.
Job

Bericht door Job »

Edelweiss schreef: Gisteren, 13:50 Dat is dan langs mij heen gegaan, waardoor mijn vraag overbodig blijkt. Mijn verontschuldigingen hiervoor.
Het is inderdaad een groot kwaad wat je aanstipt, terecht om daar evenzeer aandacht voor te hebben. Of in mijn geval méér aandacht, omdat het de eigen gemeente(n) betreft. Ingezonken onder het Woord zitten is op geen enkele manier goed te praten.

Edelweissman, sorry dat je daar getuige van bent geweest.
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: Gisteren, 10:53
Mijn neef (19, Ger.Gem.) is dit jaar voor het eerst met vrienden heen geweest (een andere Ger.Gemmer, een HHK-er, een PKN-er en een niet-gelovige) maar is alleen bij de bijeenkomsten voor volwassenen geweest.
Ik sprak hem gisteren; hij had tot nu toe een beetje mixed feelings en kon het nog niet goed verwoorden omdat hij nog hard aan het reflecteren is. Ik vermoed sterk dat hij enorm worstelt tussen wat hij heeft gezien en gehoord en wat hij tot nu toe altijd gewend is geweest. Wel gaf hij aan dat hij werd geraakt door de vreugde, hoewel hij daar tegelijk ook kritisch op was. Ik ben benieuwd tot welke conclusie hij uiteindelijk komt.

[/quote]

Daar heeft mijn dochter dan weer geen last van. Zij is een blijmoedig gelovige. Wij plagen altijd dat dat haar Rooms Katholieke genen zijn.
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 13:17 Als je goed let op mijn houding hier op het forum, kun je weten dat ik ook hier regelmatig kritisch op reformatorische diensten ben.
Dat is mij niet opgevallen. Wel de kritiek op de PKN, prof Huigen en Opwekking etc
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Gisteren, 16:48
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 13:17 Als je goed let op mijn houding hier op het forum, kun je weten dat ik ook hier regelmatig kritisch op reformatorische diensten ben.
Dat is mij niet opgevallen. Wel de kritiek op de PKN, prof Huigen en Opwekking etc
JGW heeft ook regelmatig kritiek geuit op prediking waar het aanbod van genade ontbreekt. Ik vind hem juist evenwichtig in kritiek naar allerlei kanten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

huisman schreef: Gisteren, 16:56
merel schreef: Gisteren, 16:48
JGW heeft ook regelmatig kritiek geuit op prediking waar het aanbod van genade ontbreekt. Ik vind hem juist evenwichtig in kritiek naar allerlei kanten.
Dan heb ik dat gemist. Ik volg de topics over de GG en HHK ook eigenlijk niet.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

Job schreef: Gisteren, 14:29
Edelweiss schreef: Gisteren, 13:50 Dat is dan langs mij heen gegaan, waardoor mijn vraag overbodig blijkt. Mijn verontschuldigingen hiervoor.
Het is inderdaad een groot kwaad wat je aanstipt, terecht om daar evenzeer aandacht voor te hebben. Of in mijn geval méér aandacht, omdat het de eigen gemeente(n) betreft. Ingezonken onder het Woord zitten is op geen enkele manier goed te praten.

Edelweissman, sorry dat je daar getuige van bent geweest.
Maar hoe kun je dit veranderen?
Dit ligt mijns inziens echt niet altijd aan de predikant.

Bepaald storend gedrag mag wat mij betreft benoemd worden tijdens huisbezoek. Maar wat als ze dan zeggen 'we blijven voortaan wel thuis' of zich nergens iets van aantrekken?

Daarnaast las ik vandaag:
Wie zichzelf verheft boven de ander (mijn godsdienst is beter dan de jouwe) bedroeft de Heilige Geest ernstig en houdt de doorbraak van de Pinkstergeest tegen.

Dat vond ik wel passend bij dit onderwerp
Plaats reactie