merel schreef: ↑27 mei 2026, 11:14
Mijn dochter vond de tienerdiensten geen diepgang hebben en eenzijdig. Daarnaast vond ze het storend dat tijdens deze dienst opgeroepen werd om gezamenlijk het HA te vieren. Op dat moment is zij weggegaan.
Op 2e pinksterdag is zij naar een andere bijeenkomst (voor volwassenen) gegaan. Daar vond ze de boodschap evenwichtiger.
(...)
Mijn neef (19, Ger.Gem.) is dit jaar voor het eerst met vrienden heen geweest (een andere Ger.Gemmer, een HHK-er, een PKN-er en een niet-gelovige) maar is alleen bij de bijeenkomsten voor volwassenen geweest.
Ik sprak hem gisteren; hij had tot nu toe een beetje mixed feelings en kon het nog niet goed verwoorden omdat hij nog hard aan het reflecteren is. Ik vermoed sterk dat hij enorm worstelt tussen wat hij heeft gezien en gehoord en wat hij tot nu toe altijd gewend is geweest. Wel gaf hij aan dat hij werd geraakt door de vreugde, hoewel hij daar tegelijk ook kritisch op was. Ik ben benieuwd tot welke conclusie hij uiteindelijk komt.
@JGW, ik heb een vraag.
Je lijkt vrij vastbesloten om Opwekking te licht te bevinden, wat overigens je goed recht is. Maar kijk jij dan even kritisch naar reformatorische diensten?
Ik bedoel hier het volgende mee: mijn man maakte jaren geleden voor het eerst een reformatorische dienst in NL mee. Een middagdienst, een leespreek over de catechismus, in een kleine Ger.Gem. onder de rook van Rotterdam, waar wij een aantal familieleden van mij bezochten.
Hij was totaal verbouwereerd na afloop. Een sfeer van droefheid (zijn waarneming, niet de mijne maar dat komt wellicht ook omdat hij totaal geen 'refo'-diensten gewend was toen en ik wel), knikkebollende mensen, mensen die onderuit gezakt in de bank hingen, snoepende mensen. Hij vroeg na afloop: waar is de vreugde in God? Je hoeft niet te juichen of dansen, maar je mag in vrijheid naar Gods Woord komen luisteren, en van Zijn genade horen. Als er blijdschap in het hart is, waarom merk ik daar niets van? En waarom zijn er die slapen of zelfs eten?
Ik vond het zeer moeilijk hier op te antwoorden. Hij gaf aan liever niet nog eens naar zo'n dienst te gaan. Dat is overigens wel gebeurd, en hoewel hij de ernstige sfeer nu veel beter begrijpt, is hij nog steeds heel fel op slapende en snoepende mensen. (Dat laatste is overigens ook een zeer grote allergie van mijzelf.)
Kijk jij hier dan even kritisch naar? Dit is een open vraag, en geen aanval. Dat vind ik even heel belangrijk om te zeggen. Alvast bedankt voor je antwoord, en overigens ook namens mijn man, die dit hele draadje met grote interesse volgt.