(Ouderlijk) gezag/ambtelijk gezag

Bourdon16

Re: (Ouderlijk) gezag/ambtelijk gezag

Bericht door Bourdon16 »

Overigens kregen wij als ouders de schuld van onze zoon.

Het lag aan onze gebrekkige opvoeding..

Tsja..
pierre27

Bericht door pierre27 »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 08:55
Groepscirkel schreef: Gisteren, 19:09
merel schreef: Gisteren, 19:03
MrNuwenspete schreef: Gisteren, 16:40 Wat ik als docent in het VO vooral merk is dat de leerlingen in gedrag erg achter lopen. Dat is sinds de Corona-tijd. Ze gedragen zich dus jonger als hun leeftijd. Verder veel 'vluchtgedrag,' dus: roken en drinken op jonge leeftijd. Vindt ze niet brutaler of anderszins.
Houd toch op. Degene die nu in VWO 6 zitten zaten in groep 8 tijdens corona. Daar zit het probleem niet. Denk dat het probleem meer zit in de verminderde zelfstandigheid van kinderen. Ouders volgen hun kind dag en nacht (digitaal).
Het is een gezagsprobleem. Maatschappijbreed, inclusief in de kerken. Ja, generaliserend gesproken.
En waar komt dat vandaan denk je?
Ik denk dat het probleem zich verhevigde in/na de Corona-periode. Het thuis zijn heeft toen veel schade op allerlei terreinen aangebracht. Dat sijpelt nog jaren lang door. Onze huidige 6V zat bij de uitbraak in klas 1, toen ik een 2V mentorklas in 2022 kreeg merkte ik toen al het effect van een onderbroken schoolgang. Iets soortgelijks zag je in de kerkgang in de periode 2020-2022, daar zijn ook mensen die na de Corona-periode definitief niet meer in de kerk kwamen. Dus het stellen dat er vooral sinds de Corona-periode iets in het gedrag van leerlingen is veranderd is absoluut geen onzin. Alleen is de aanzet ervan al van voor de Corona-periode.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bourdon16 schreef: Vandaag, 11:16 Overigens kregen wij als ouders de schuld van onze zoon.

Tsja..
Haha, heerlijk zo'n zoon, wees er maar trots op. Ik probeer echt de zaken zelf met leerlingen op school op te lossen maar indien nodig betrek ik ouders er wel bij. Maar 1e stap is, het gesprek met het kind zelf. Dan kom je er in 9 van de 10 gevallen prima uit.
DDD

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef: Vandaag, 11:16 Overigens kregen wij als ouders de schuld van onze zoon.

Tsja..
:D

Dan staat de norm in de klas in ieder geval niet ter discussie. Wat een vermakelijk standpunt.

Je zou met hem kunnen overleggen hoe hij beter opgevoed kan worden. Daar zou ik in zo'n geval ontzettend benieuwd naar zijn.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

Tsja..
Dat zit je op het goede spoor als ouders, denk ik :OO3
parsifal

Bericht door parsifal »

Mark Twain zei het al:
When I was a boy of 14, my father was so ignorant I could hardly stand to have the old man around. But when I got to be 21, I was astonished at how much the old man had learned in seven years.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Re: (ouderlijk) gezag/ ambtelijk gezag

Bericht door MGG »

De Rijssenaar schreef: Vandaag, 07:52
MGG schreef: Vandaag, 03:57
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 21:56
Terri schreef: Gisteren, 14:48Waar ik wel heel treurig van wordt is een documentaire die ik pas zag over hoe onze politie en handhavers belaagd worden. Daar is wel iets grondig mis....
De politie mag in Nederland ook niks. Ze moeten niet discusseren maar direct optreden. Scheelt hoop kostbare tijd en levert extra arrestanten op..
In de VS mag de politie heel veel en daar zijn de misdaadcijfers een stuk hoger. In Nederland zitten de gevangenissen overvol. Waar wil je de extra arrestanten laten?
Ja, maar dat komt tot andere dingen denk ik. Ik denk extra gevangenissen bij bouwen. Je kunt ook werkstraffen of boetes uitdelen....

De politie in Nederland wordt altijd kritisch bekeken... laatst ook zo'n fimpje dat hij een moslima een trap verkocht.. Dat was een goede opvoedkundige actie als agent. Werk je niet mee, dan gebruiken we geweld.. Niet praten, maar met de knuppel er op.. De volgende keer passen ze wel op en worden de agenten met meer respect behandeld.. De agent moet altijd rustig blijven. Lijkt me juist niet de bedoeling. Een goeie agent laat niet met zich sollen
Ik snap het gevoel en wat mij betreft krijgt de politie meer bevoegdheden. Tegelijkertijd blijkt steeds dat zwaarder straffen niet effectief is.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Kijk naar verkeersovertredingen, pakkans vergroten is effectiever.
Zo is het in het klein op school ook, ik weet van een leerkracht die om de haverklap met 4 uur nablijven dreigde, maar dat werkte niet.
Maar als misdragen in de klas werkelijk consequenties heeft blijkt wel meer te werken.
Duidelijke regels, duidelijke afspraken, en als je je er niet aan houdt, duidelijke maatregel/straf.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
pierre27

Bericht door pierre27 »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 13:35 Kijk naar verkeersovertredingen, pakkans vergroten is effectiever.
Zo is het in het klein op school ook, ik weet van een leerkracht die om de haverklap met 4 uur nablijven dreigde, maar dat werkte niet.
Maar als misdragen in de klas werkelijk consequenties heeft blijkt wel meer te werken.
Duidelijke regels, duidelijke afspraken, en als je je er niet aan houdt, duidelijke maatregel/straf.
Eens met de conclusie. En dan gelijk de ouders ook opvoeden;)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 13:35 Kijk naar verkeersovertredingen, pakkans vergroten is effectiever.
Deels eens. Ik kreeg begin dit schooljaar een bericht dat mijn zoon een aantal keer uit de klas was gestuurd, maatregelen etc. Ik heb contact opgenomen met de school en het ging steeds over dezelfde les, waar 6 jongens eruit werden gestuurd, waar in andere lessen dit niet gebeurde. Het ligt niet altijd (alleen) aan de leerling. Dus er waren wel consequenties, maar soms zijn die niet zoals het in de algemene lijn hoort.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef: Vandaag, 15:28
Deels eens. Ik kreeg begin dit schooljaar een bericht dat mijn zoon een aantal keer uit de klas was gestuurd, maatregelen etc. Ik heb contact opgenomen met de school en het ging steeds over dezelfde les, waar 6 jongens eruit werden gestuurd, waar in andere lessen dit niet gebeurde. Het ligt niet altijd (alleen) aan de leerling. Dus er waren wel consequenties, maar soms zijn die niet zoals het in de algemene lijn hoort.
Ook dit komt voor. Goed dat je contact opgenomen hebt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef: Vandaag, 15:34
Zeeuw schreef: Vandaag, 15:28
Ook dit komt voor. Goed dat je contact opgenomen hebt.
Klopt. Ik ben behoorlijk betrokken bij de school, dus de lijntjes zijn kort. Overigens heb ik dat dan weer niet tegen mijn zoon gezegd. Die heb ik meer verteld 'als je niks doet, krijg je vast ook geen straf'.
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste vind ik in normale gevallen ook het beste. Uitgezonderd misschien als een docent leerlingen pest. Dan is het wel goed om als ouders achter je kind te staan.
Plaats reactie