(Ouderlijk) gezag/ambtelijk gezag

Johann Gottfried Walther

(Ouderlijk) gezag/ambtelijk gezag

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Pas ging het in het RD over dat er ook op Reformatorische scholen steeds meer onrust is, en ongehoorzaamheid.
Aan de ene kant vinden sommige leerkrachten het blijkbaar lastiger om orde te houden, maar ook is er duidelijk iets veranderd bij de kinderen/jongeren.

Nou vraag ik mij af heeft dit tanende ouderlijk gezag en gezag van leerkrachten, te maken met het feit dat er steeds minder gezag is voor Gods woord en de ambten in de kerk?

Of door het postmoderne denken in het algemeen?

Ieder mens moet zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld.
Romeinen 13:1
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Posthoorn

Re: (ouderlijk) gezag/ ambtelijk gezag

Bericht door Posthoorn »

Titel met hoofdletter a.u.b. en spatie na schuine streep moet weg. :huhu
newton

Re: (Ouderlijk) gezag/ambtelijk gezag

Bericht door newton »

Posthoorn schreef:Titel met hoofdletter a.u.b. en spatie na schuine streep moet weg. :huhu
Zo beter?
Terri

Re: (ouderlijk) gezag/ ambtelijk gezag

Bericht door Terri »

"De jeugd van tegenwoordig houdt van luxe. Ze heeft slechte manieren, veracht alle gezag, toont geen respect voor ouderen en kletst liever dan dat ze werkt. Jongeren staan niet meer op wanneer ouderen de kamer binnenkomen. Ze spreken hun ouders tegen, kletsen in gezelschap, schrokken hun eten naar binnen en tiranniseren hun leraren"

Volgens bepaalde bronnen was dit een citaat van Plato of Socrates. Anderen zeggen weer dat het van een student is die dit verwerkt heeft in zijn proefschrift.
Aristoteles was ook al in de 4e eeuw voor Christus niet mals in zijn beoordeling over de jeugd.

Kortom, het is blijkbaar van alle tijden.

Wij hadden vroeger ook 'gedoe' op school, tot vechtpartijen met een leraar :sweat ( 35 jaar geleden)
Daarom twijfel ik of het nu heel anders is. Maar goed, ik heb het wel over een rustige, veelal christelijke omgeving, wellicht in de steden is er een heel andere sfeer.

Waar ik wel heel treurig van wordt is een documentaire die ik pas zag over hoe onze politie en handhavers belaagd worden. Daar is wel iets grondig mis....
Johann Gottfried Walther

Toch wordt nu aangegeven dat door het extra orde moeten houden, ze veel minder tijd hebben om echt les te geven...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Ik begreep op de lagere school wel van docenten dat zij op dit moment veel meer bezig zijn met de basisopvoeding dan eerder. Kinderen zijn veel minder zelfstandig dan pakweg 20 jaar geleden.
Johann Gottfried Walther

merel schreef: Gisteren, 15:03 Ik begreep op de lagere school wel van docenten dat zij op dit moment veel meer bezig zijn met de basisopvoeding dan eerder. Kinderen zijn veel minder zelfstandig dan pakweg 20 jaar geleden.
En daardoor luisteren ze ook minder goed?
MrNuwenspete

Bericht door MrNuwenspete »

Wat ik als docent in het VO vooral merk is dat de leerlingen in gedrag erg achter lopen. Dat is sinds de Corona-tijd. Ze gedragen zich dus jonger als hun leeftijd. Verder veel 'vluchtgedrag,' dus: roken en drinken op jonge leeftijd. Vindt ze niet brutaler of anderszins.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

newton schreef: Gisteren, 14:46
Posthoorn schreef:Titel met hoofdletter a.u.b. en spatie na schuine streep moet weg. :huhu
Zo beter?
:super
Johann Gottfried Walther

MrNuwenspete schreef: Gisteren, 16:40 Wat ik als docent in het VO vooral merk is dat de leerlingen in gedrag erg achter lopen. Dat is sinds de Corona-tijd. Ze gedragen zich dus jonger als hun leeftijd. Verder veel 'vluchtgedrag,' dus: roken en drinken op jonge leeftijd. Vindt ze niet brutaler of anderszins.
Bij andere leerkrachten wordt het blijkbaar wel herkent.
Niet luisteren en niet laten corrigeren.

Ik kwam vandaag nog een bericht tegen van een ouder die het fout vond dat de leerkracht gehoorzaamt moest worden en daar zelf als ouder moeite mee had.

Het feit doet zich echt wel voor, maar mijn vraag is, waardoor komt het…waar hangt het mee samen
pierre27

Bericht door pierre27 »

Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 18:04
MrNuwenspete schreef: Gisteren, 16:40 Wat ik als docent in het VO vooral merk is dat de leerlingen in gedrag erg achter lopen. Dat is sinds de Corona-tijd. Ze gedragen zich dus jonger als hun leeftijd. Verder veel 'vluchtgedrag,' dus: roken en drinken op jonge leeftijd. Vindt ze niet brutaler of anderszins.
Bij andere leerkrachten wordt het blijkbaar wel herkent.
Niet luisteren en niet laten corrigeren.

Ik kwam vandaag nog een bericht tegen van een ouder die het fout vond dat de leerkracht gehoorzaamt moest worden en daar zelf als ouder moeite mee had.

Het feit doet zich echt wel voor, maar mijn vraag is, waardoor komt het…waar hangt het mee samen
Mijns inziens is het al wat langer aan de gang dan sinds de Corona-tijd. Ik denk dat de westerse mens zich steeds minder iets laten gezeggen. Ik merk het in de klassen, gesprekken met ouders maar ook wanneer ik ingezet wordt bij een reanimatie of ander ongeval. Op de vraag of mensen dan uit de buurt kunnen gaan krijgen we vaak een grote mond. Zo heel zachtjes aan zie je het verschuiven. Vorige week raakte ik betrokken bij een demonstratie in Renswoude, wat er dan over en weer eruit gegooid wordt is gewoon schrikbarend. Zelf heb ik overigens geen problemen met orde maar ik zie genoeg om me heen. Ik denk dat je ook op een of andere manier terug kunt zien in onze houding naar de kerkelijke leiding.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel

Bericht door merel »

Houd toch op. Degene die nu in VWO 6 zitten zaten in groep 8 tijdens corona. Daar zit het probleem niet. Denk dat het probleem meer zit in de verminderde zelfstandigheid van kinderen. Ouders volgen hun kind dag en nacht (digitaal).
Johann Gottfried Walther schreef: Gisteren, 16:37
merel schreef: Gisteren, 15:03 Ik begreep op de lagere school wel van docenten dat zij op dit moment veel meer bezig zijn met de basisopvoeding dan eerder. Kinderen zijn veel minder zelfstandig dan pakweg 20 jaar geleden.
En daardoor luisteren ze ook minder goed?
Nee, denk dat dat voortvloeit uit de verminderde hiërarchische verhoudingen in de maatschappij. Ik laat in het midden of dat fout is of niet.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

merel schreef: Gisteren, 19:03
Houd toch op. Degene die nu in VWO 6 zitten zaten in groep 8 tijdens corona. Daar zit het probleem niet. Denk dat het probleem meer zit in de verminderde zelfstandigheid van kinderen. Ouders volgen hun kind dag en nacht (digitaal).
Het is een gezagsprobleem. Maatschappijbreed, inclusief in de kerken. Ja, generaliserend gesproken.
helma

Bericht door helma »

Jongeren zitten veel langer in de puberteit dan zo'n 30 à 40 jaar geleden.
Ik denk dat dat komt omdat er geen volwassen gedrag gevraagd wordt. Het pamperen duurt te lang.
'Vroeger' moest men al jong werken om mee de kost te verdienen en was er nauwelijks puberteit. Je móest wel volwassen zijn.

Alles is nu veel vrijblijvender. Vrijheid, blijheid.
Dan heb je grote kans op het "PietjeBel-syndroom". Of "PipiLangkous-syndroom"

Ik hoorde pas een moeder zeggen dat hun pubers max.5 "snipperdagen" van hen kregen in het schooljaar. Dagen waarop ze ziek gemeld zouden worden zonder ziek te zijn....

merel

Bericht door merel »

Tja het grote verschil is natuurlijk wel dat ik mij indertijd op mijn 15e, 16e jaar zelf kon afmelden. Daar heb ik veelvuldig gebruik van gemaakt. Nu moet ik mijn kind in 6 VWO die bijna op kamers gaat nog officieel afmelden.

Ik merk dat ik naarmate de verantwoordelijkheid en keuzes hierin naarmate ze verder in de puberteit komen ook bij hen zelf neerleg. Als ze een dag thuis willen blijven om zich extra voor te bereiden op toetsweken, tentamens of examen doe ik daar niet moeilijk over.
Plaats reactie