Gereformeerde Gemeenten

mvdb

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door mvdb »

@GGG038, dank voor je uitgebreide reactie. Met jouw reactie in het achterhoofd ga ik de preek nogmaals luisteren en probeer ik op korte termijn inhoudelijk te reageren op jouw reactie.
GGG038

Bericht door GGG038 »

mvdb schreef: Vandaag, 11:14 @GGG038, dank voor je uitgebreide reactie. Met jouw reactie in het achterhoofd ga ik de preek nogmaals luisteren en probeer ik op korte termijn inhoudelijk te reageren op jouw reactie.

Dank voor je reactie. Goed dat je de preek nogmaals wilt beluisteren en er inhoudelijk op terug wilt komen. Dat waardeer ik.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Hoe komen ze aan de preek van ds. Beens?
Alleen toegankelijk met inlog.

Maar dominee heeft groot gelijk.
Iedereen die het weet met bijbelstudie en van alles.
Maar waar zal hun eindbestemming zijn?
Als je een kind van God bent dan ga zelf de Bijbel onderzoeken en bezoekt weekdiensten in de regio.
Nuance

Bericht door Nuance »

mark1985 schreef: Vandaag, 12:08 Hoe komen ze aan de preek van ds. Beens?

Als je een kind van God bent dan ga zelf de Bijbel onderzoeken en bezoekt weekdiensten in de regio.
Het zal dan vast een bijbelstudie over Openbaring 27 zijn geweest
mvdb

Bericht door mvdb »

Wat bedoel je precies met mensen die het weten met Bijbelstudie? Wat heeft dat te maken met hun eindbestemming?
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

mark1985 schreef: Vandaag, 12:08 (..)
(..)
Zelf de Bijbel onderzoeken = Bijbelstudie.
mark1985

Bericht door mark1985 »

Georganiseerde clubjes
Het lijkt de waarheid
Maar het is sibbolet
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

mark1985 schreef: Vandaag, 13:41 Georganiseerde clubjes
Het lijkt de waarheid
Maar het is sibbolet
Want?
Zie jij de levende gemeente van Christus als een georganiseerd clubje?
Joh.5:39
mvdb

Bericht door mvdb »

mark1985 schreef: Vandaag, 13:41 Georganiseerde clubjes
Het lijkt de waarheid
Maar het is sibbolet
Hoe weet je dat het de waarheid (waarbij wij in dit ondermaanse te allen tijde slechts ten dele weten!) niet is? Heb je hen gesproken?
GG links

Bericht door GG links »

DDD schreef: Vandaag, 00:27
GGotK schreef: Gisteren, 19:20 We mogen ook blij zijn dat er nog dominees als deze in de GG zijn. De gemiddelde kerkganger in Kootwijkerbroek denkt trouwens wat genuanceerder over deze zaken. Iedere GG'er met wat historisch besef zou het in ieder geval eens kunnen zijn met de strekking van het verhaal van ds Beens. Nochtans is het jammer dat deze dominee zijn vaak mooie preken zo laat verstikken door een paar zeer ondoordachte uitspraken.
Ik ben helemaal niet blij met zulke dominees. Wat mij betreft, wordt hij afgezet. Want dit is geen uitzondering. De preek wordt regelmatig vervuild met allerlei onzin, helaas.

Als je met ondoordacht bedoelt dat iemand daar onvoldoende over nadenkt, dan denk ik dat ook. Maar goed.
Wederom helemaal mee eens. Hij is tuchtwaardig.
GG links

Bericht door GG links »

GGG038 schreef: Vandaag, 10:51
DDD schreef: Vandaag, 10:32 Ook daar ben ik het mee eens. Dat laatste zal ik ook niet zeggen. Ik zeg wel, dat de preek niet voldoet aan de maatstaven voor een goed(e) gereformeerde preek.

Er zijn in dit verhaal nog wat bijbelse/gereformeerde lichtpuntjes overgebleven, dat zal ik niet ontkennen. Dus als een vrijzinnige dominee een preek kan houden, dan kan dit ook de naam van preek wel dragen.

Een dominee neemt altijd zijn persoon mee. Een zelfingenomen, onveilig gehechte en depressieve man zal eerder een passief-agressieve preek houden, dan een bescheiden man die volkomen vertrouwt op Gods leiding in zijn leven. En dat hoor je terug. Zelfs al hebben ze precies dezelfde theologische opvattingen.

De vraag in dit geval is hooguit, waar de grens ligt tussen wat nog acceptabel is en wat niet meer.

Ik ben het ook met je eens, DDD. We zitten volgens mij minder ver uit elkaar dan met mvdb. Mijn eerdere schrijven was vooral een reactie op diens post.

Wel denk ik dat we goed moeten oppassen met de manier waarop we zo’n oordeel formuleren. Wat mij moeite geeft, is dat er nu gemakkelijk dingen door elkaar gaan lopen: de beoordeling van de preek, de beoordeling van de prediker en een psychologische duiding van zijn persoon. Dat lijkt mij geen veilige weg.

Volgens mij helpt het het meest als we bij zo’n preek twee dingen tegelijk vasthouden: eerlijk benoemen wat ons zorgen geeft, maar ook niet méér zeggen dan we op grond van de inhoud werkelijk kunnen verantwoorden.

Dat een prediker zijn persoon meeneemt, is zonder meer waar. Geen enkele preek is daarvan los te maken. Maar datzelfde geldt ook voor de hoorder. Zelfs wanneer er aan de kant van de prediker veel ontbreekt, kan de Heere Zijn Woord nog gebruiken, zoals Paulus schrijft in Filippenzen 1:18. En als wij al iets goeds ontvangen, is dat nooit omdat wij dat waardig zijn, maar enkel uit vrije genade, zoals de Heere zegt in Ezechiël 36:32: “Ik doe het niet om uwentwil.”
Hij zet de vertalers en hun vertaalwerk weg als werk van de duivel. Dan ben ik klaar en heb geen enkele zin om meer om iets van de beste man te beluisteren. Zelfs de puriteinen moet je niet lezen. Compleet dominee onwaardig.

Ik betwijjfel trouwens of hij zelf het hebreeuws en Grieks beheerst.
Laatst gewijzigd door GG links op 21 apr 2026, 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
GG links

Bericht door GG links »

Het gewraakte stuk is gewoon te zien op youtube.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

CvdW schreef: Vandaag, 08:19
Zeeuw schreef: Gisteren, 17:10
pierre27 schreef: Gisteren, 16:56
GG links schreef: Gisteren, 16:54
Zou een appélzaak kans maken. Hij is vermanenswaardig of heeft dat geen kans van slagen ?
Ik zou niet weten waarom er een appélzaak zou moeten komen. Bel hem op en zeg je ding, dat zal pas indruk maken.
Nee, dat maakt het niet is mijn ervaring in correspondentie met dominees die scherpe stellingen innemen. Als iemand dergelijke zaken van de kansel verkondigd, is de kans heel klein dat wat dan ook indruk maakt.
Zelfs al stond er een dode op, hij zal zich niet laten gezeggen.
Is dat een reden om geen contact op te nemen? Uiteindelijk is dat volgens mij wel wat de Bijbel eerst van ons vraagt. Om zo iemand eerst als broeder aan te spreken.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Wil je een poging doen om inhoudelijk uiteen te zetten waarom de predikant gelijk heeft?

Wat ik juist in zijn betoog mis, zijn argumenten. Hij betichten broeders en zusters van duivelswerk, maar waaruit dat dan blijkt, is een grote vraag.
DDD

Bericht door DDD »

Dat weet ik niet hoor. Hij is toch mijn broeder niet. Als ik nou dominee was. Of het was in onze eigen kerk. Dat soort bijbelse voorschriften gelden niet voor broeders in China of Kootwijkerbroek.
Plaats reactie