Nee. Daar is niets indirect aan, lijkt mij.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 11:32 Een kleine aanpassing van de SV, op lijn stellen met (buitenkant) godsdienst, is ook niet direct fraai.
Spreekt hij zich zo ook niet indirect over de genadestaat van die herzieners uit?
Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)
Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)
-
Groepscirkel
Re: Is tussenvertaling als SV27 beloning voor verdeeldheid? (Uit Herziene Statenvertaling)
Ik zie maar één optie: huilen. Dit soort uitspraken hebben hetzelfde effect als de angst die de RKK kweekt(e) voor doodzonden.
Dat hoeft niet per se. Ook een kind van God kan in bepaalde situaties een instrument van de duivel zijn. Denk maar aan wat de Heere Jezus tegen Petrus zei.DDD schreef: ↑Vandaag, 11:38Nee. Daar is niets indirect aan, lijkt mij.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 11:32 Een kleine aanpassing van de SV, op lijn stellen met (buitenkant) godsdienst, is ook niet direct fraai.
Spreekt hij zich zo ook niet indirect over de genadestaat van die herzieners uit?
Precies.Bertiel schreef: ↑Vandaag, 11:13Puur gif!HHR schreef: ↑Vandaag, 10:59 Het is een bijzonder fragmentje:
https://youtu.be/ahG3Fj-Hlks?si=q4EjX-2jafgtxdC_
Zuiver waarheid? schreef: GerGem (Gereformeerde Gemeente) dominee ds. G. Beens waarschuwt voor Statenvertaling 2027, en noemt het een werk van de duivel. Hij waarschuwt ook voor o.a. theologen en predikanten uit de HHK en voor het lezen van Puriteinen.
Wat een onzin wordt er in dit fragment verteld.
Ja eens. Ik hoorde dit gisteren en toen was dit gelijk een punt dat ik wilde bespreken. Maar inderdaad. Die conclusie trekt hij trouwens ook niet.Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 11:45Dat hoeft niet per se. Ook een kind van God kan in bepaalde situaties een instrument van de duivel zijn. Denk maar aan wat de Heere Jezus tegen Petrus zei.DDD schreef: ↑Vandaag, 11:38Nee. Daar is niets indirect aan, lijkt mij.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 11:32 Een kleine aanpassing van de SV, op lijn stellen met (buitenkant) godsdienst, is ook niet direct fraai.
Maar het blijft een wonderbaarlijke gang van zaken. Ik vind het erg onjuist. Dan zou ik dus vaststellen dat hij op dat moment niet de woorden van Christus, maar van de duivel sprak. Ik zou persoonlijk het liever houden bij dat hij zich vergiste en gewoon zelf aan het woord was, dus ik ben nog steeds benieuwd naar een verdere doordenking van dit dilemma. Ik denk dat hij een vals dilemma schetst.
Laatst gewijzigd door DDD op 20 apr 2026, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Naast het feit dat ik dergelijke absurde uitspraken echt verwerpelijk vind, vind ik het ook heel triest. Dergelijke uitspraken hebben verstrekkende gevolgen omdat velen dit voor zoete koek slikken want 'de dominee zegt het' of 'maar de dominee is een bekeerde man'. Dit leidt tot steeds meer polarisatie en spanningen in gemeenten en gemeenschappen.
Hoe kun je ooit nog een fatsoenlijk gesprek over iets kunnen voeren als leidslieden zich zo laten gaan?
Hoe kun je ooit nog een fatsoenlijk gesprek over iets kunnen voeren als leidslieden zich zo laten gaan?
Laatst gewijzigd door mvdb op 20 apr 2026, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik wist natuurlijk wel dat deze mening bestaat maar om het dan ook echt een dominee te horen zeggen vind ik toch wel heftig.
Hoe wist je dat deze mening bestaat?
Dit ligt ingewikkelder. De Heere Jezus zegt in Matt. 16 vs 23:Posthoorn schreef: ↑Vandaag, 11:45Dat hoeft niet per se. Ook een kind van God kan in bepaalde situaties een instrument van de duivel zijn. Denk maar aan wat de Heere Jezus tegen Petrus zei.DDD schreef: ↑Vandaag, 11:38Nee. Daar is niets indirect aan, lijkt mij.Johann Gottfried Walther schreef: ↑Vandaag, 11:32 Een kleine aanpassing van de SV, op lijn stellen met (buitenkant) godsdienst, is ook niet direct fraai.
Maar Hij Zich omkerende, zeide tot Petrus: Ga weg achter Mij, (24) satanas, gij zijt (25) Mij een aanstoot; want gij verzint niet de dingen die Gods zijn, maar die der mensen zijn.
24 Dat is, wederpartij. Welke naam wel voornamelijk den duivel wordt toegeschreven, zie Matth. 4:10, maar hier ook aan Petrus gegeven, omdat hij Christus uit verkeerde liefde in het uitvoeren van Zijn ambt zocht hinderlijk te zijn. Zie 2 Sam. 19:22. verwijsteksten
25 Gr. Mijn aanstoot.
Hier wordt Petrus satanas genoemd, dat is wederpartijder. Omdat Petrus dingen verzint die niet van God, maar van de mensen zijn. Laten we het zo stellen, Een tegenpartijder (opponent) noemen we in het Nederlands geen duivel. Daarbij noemt de Heere Jezus hier de persoon Petrus een satan (tegenstander). Dit geeft al aan dat niet de (een) duivel bedoeld kan zijn want Petrus was een kind van God.
Een mooi voorbeeld waarom de SV meer verwarring veroorzaakt dan dat het helderder wordt.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 20 apr 2026, 12:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik vind het verwerpen van Puriteinen gevaarlijker dan het verwerpen van (de makers van) een andere bijbelvertaling.
-
Henk J
jaja, uitgetypte preken moet je nog een filter over gooien... tuurlijk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gib dich zufrieden und sei stille
-
Henk J
Geen idee maar ik verwacht van niet eerlijk gezegd. Misschien vanuit de OGG hoek? De synodes van de GG en de GGiN steunen wel het project van de GBS. Weleens begrepen dat de GBS ook haar best moet doen om uit te leggen dat er nu wel aanpassingen nodig zijn maar de aanpassingen van de GBS zullen, zeker in de bekende gedeelten veel minimaler zijn dan die in SV2027. Dus ik verwacht minder heftige kritiek.
Wat is het probleem van verkeerd verstaan? Wat is het gevaar?