Erdee

ZWP

Re: Erdee

Bericht door ZWP »

Maanenschijn schreef: 13 apr 2026, 13:41
Evangelist schreef:Maar zien jullie een christelijke krant dan niet meer als een geschenk, temidden van allerlei (inderdaad gratis) nieuwsapps? Lees nog even het jubileuminterview met ds. D.J. Budding onlangs in het RD. Ik zie het RD in dat opzicht als een deel van kadering die we als gereformeerde gezindte hard nodig hebben.

Heb ik geen zorgen? Jawel, die liggen op hetzelfde vlak als wat ds. Budding naar voren brengt. Hij vertolkte de roeping van het RD als een noodzakelijkheid, die tegenwoordig nog meer geldt dan in 1971.
Maar dat lijkt me juist een reden voor @Job om abonnee te blijven, en dan vervolgens ook te participeren in lezersenquetes en op lezersavonden.
En de columns: ik vind de ene ook geslaagder dan de andere; toch krijg je best vaak een mooi denkduwtje mee. Ik lees met bijzondere intetesse altijd de columns van Steef Post, ds. Kieviet, ds. De Boer en Bart-Jan Spruyt. Ook de rubriek Welbeschouwd kan ik vaak waarderen. Nu komt ook Kees van der Staaij erbij. Met andere columnisten heb ik weer wat minder, en van een enkeling vind ik dat hij of zij eigenlijk meer bij het Nederlands Dagblad hoort.

Kortom: het RD is gestart als een welkome en noodzakelijke huisvriend. Dat lijkt me nig steeds een goede typering. Dan vind ik het jammer als er op basis van een zakelijke berekening wel of geen abo wordt genomen. (Behoudens de mensen die het echt niet kunnen betalen.) Daarom maakte ik de vergelijking met vakanties. En een paar tanken benzine. Dat laten we ook vrijwel altijd doorgaan. Ik zou het RD ook steunen als ik veel ongelezen zou laten, omdat ik het los van mijn eigen leeservaring of wensen belangrijk vind dat er een (papieren) krant als het RD blijft bestaan.

Daarbij houd ik staande dat nieuws, achtergronden en informatie gewoon betaald moeten worden. Grofweg 1 euro per dag is dan nog steeds een koopje, ook als je het niet vergelijkt met andere producten.
Interessant. Ik ben geen RD lezer. Kijk af en toe digitaal in de krant, vooral als er hier (of in mijn omgeving) aan gerefereerd wordt.

Heb ik minder kaders? Misschien wel. Ik kom regelmatig mensen tegen die opgegroeid zijn in een reformatorisch gezin, reformatorisch onderwijs, reformatorische werkgever, reformatorisch dagblad, kerk, sociale omgeving, Terdege en Gezinsgids….

Begrijp me goed, ik heb natuurlijk niks tegen het RD, maar zie ook de gevaren van de eigen bubbel.
Ik zie het RD meer als een positieve bubbel te midden van al het seculiere mediageweld.

Het lukt me echter niet om mijn kinderen de krant te laten lezen; slechts af en toe zie ik ze in het Magazine bladeren...
merel

Bericht door merel »

ZWP schreef: 13 apr 2026, 13:44
Maanenschijn schreef: 13 apr 2026, 13:41
Evangelist schreef:Maar zien jullie een christelijke krant dan niet meer als een geschenk, temidden van allerlei (inderdaad gratis) nieuwsapps? Lees nog even het jubileuminterview met ds. D.J. Budding onlangs in het RD. Ik zie het RD in dat opzicht als een deel van kadering die we als gereformeerde gezindte hard nodig hebben.

Heb ik geen zorgen? Jawel, die liggen op hetzelfde vlak als wat ds. Budding naar voren brengt. Hij vertolkte de roeping van het RD als een noodzakelijkheid, die tegenwoordig nog meer geldt dan in 1971.
Maar dat lijkt me juist een reden voor @Job om abonnee te blijven, en dan vervolgens ook te participeren in lezersenquetes en op lezersavonden.
En de columns: ik vind de ene ook geslaagder dan de andere; toch krijg je best vaak een mooi denkduwtje mee. Ik lees met bijzondere intetesse altijd de columns van Steef Post, ds. Kieviet, ds. De Boer en Bart-Jan Spruyt. Ook de rubriek Welbeschouwd kan ik vaak waarderen. Nu komt ook Kees van der Staaij erbij. Met andere columnisten heb ik weer wat minder, en van een enkeling vind ik dat hij of zij eigenlijk meer bij het Nederlands Dagblad hoort.

Kortom: het RD is gestart als een welkome en noodzakelijke huisvriend. Dat lijkt me nig steeds een goede typering. Dan vind ik het jammer als er op basis van een zakelijke berekening wel of geen abo wordt genomen. (Behoudens de mensen die het echt niet kunnen betalen.) Daarom maakte ik de vergelijking met vakanties. En een paar tanken benzine. Dat laten we ook vrijwel altijd doorgaan. Ik zou het RD ook steunen als ik veel ongelezen zou laten, omdat ik het los van mijn eigen leeservaring of wensen belangrijk vind dat er een (papieren) krant als het RD blijft bestaan.

Daarbij houd ik staande dat nieuws, achtergronden en informatie gewoon betaald moeten worden. Grofweg 1 euro per dag is dan nog steeds een koopje, ook als je het niet vergelijkt met andere producten.
Interessant. Ik ben geen RD lezer. Kijk af en toe digitaal in de krant, vooral als er hier (of in mijn omgeving) aan gerefereerd wordt.

Heb ik minder kaders? Misschien wel. Ik kom regelmatig mensen tegen die opgegroeid zijn in een reformatorisch gezin, reformatorisch onderwijs, reformatorische werkgever, reformatorisch dagblad, kerk, sociale omgeving, Terdege en Gezinsgids….

Begrijp me goed, ik heb natuurlijk niks tegen het RD, maar zie ook de gevaren van de eigen bubbel.
Ik zie het RD meer als een positieve bubbel te midden van al het seculiere mediageweld.

Het lukt me echter niet om mijn kinderen de krant te laten lezen; slechts af en toe zie ik ze in het Magazine bladeren...
Bij ons hielp wisselen van krant. Daarnaast heeft nu ook mijn oudste de app van de krant op zijn telefoon.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Evangelist schreef: 13 apr 2026, 13:09 Maar zien jullie een christelijke krant dan niet meer als een geschenk, temidden van allerlei (inderdaad gratis) nieuwsapps? Lees nog even het jubileuminterview met ds. D.J. Budding onlangs in het RD. Ik zie het RD in dat opzicht als een deel van kadering die we als gereformeerde gezindte hard nodig hebben.

515 euro per jaar is meer dan "grofweg" 1 euro per dag. En tenzij jij 120 liter per keer tankt ook meer dan een paar tanken benzine.
DDD

Bericht door DDD »

Het is echter 5.92 per week, als je het meest gekozen abonnement hebt:

https://abonnement.rd.nl/
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 13 apr 2026, 15:40 Het is echter 5.92 per week, als je het meest gekozen abonnement hebt:

Bij geen abonnement is het 0 euro in de week.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 13 apr 2026, 15:40 Het is echter 5.92 per week, als je het meest gekozen abonnement hebt:

Vreemd dat het meest voor die vorm gekozen wordt.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp dat wel. Zo kun je op een of twee gezinstablets de krant lezen en ook nog op twee telefoons. Ik vind het vooral vreemd dat Wim Anker zo'n rare reactie geeft als blijkt dat hij geen gelijk heeft.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 13 apr 2026, 20:31 Ik begrijp dat wel. Zo kun je op een of twee gezinstablets de krant lezen en ook nog op twee telefoons. Ik vind het vooral vreemd dat Wim Anker zo'n rare reactie geeft als blijkt dat hij geen gelijk heeft.
Wim heeft een prima punt. Blijkbaar is dit nu het meest gekozen abonnement, maar de meeste abonnees met een papieren krant hebben deze 6 dagen per week. Tenminste in onze regio. Het zou mij verbazen als landelijk meer dan een kwart van de mensen met een papieren krant deze alleen op zaterdag krijgt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 13 apr 2026, 20:31 Ik begrijp dat wel. Zo kun je op een of twee gezinstablets de krant lezen en ook nog op twee telefoons. Ik vind het vooral vreemd dat Wim Anker zo'n rare reactie geeft als blijkt dat hij geen gelijk heeft.
Het vreemde vind ik dat mensen met een digitaal compleet abonnement toch nog zaterdag papier willen. Wat heb je daar aan, als je de krant toch op je tablet kan lezen?
MGG

Bericht door MGG »

Tiberius schreef: 13 apr 2026, 22:08
Het vreemde vind ik dat mensen met een digitaal compleet abonnement toch nog zaterdag papier willen. Wat heb je daar aan, als je de krant toch op je tablet kan lezen?
Dat begrijp ik ook niet. Bij een duidelijke voorkeur voor een papieren krant zou ik hem elke dag laten bezorgen. Het prijsverschil is niet zo groot.

Digitale abonnementen zijn een stuk beter voor het milieu. Blijkbaar zijn de kosten van papier, inkt inclusief de heffingen en de bezorging van de krant beperkt.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

Wim Anker schreef: 13 apr 2026, 13:53515 euro per jaar is meer dan "grofweg" 1 euro per dag. En tenzij jij 120 liter per keer tankt ook meer dan een paar tanken benzine.
Ik doelde inderdaad op de meest gekozen abo-vorm. Dat is 0.85 euro per dag. Het volle pakket is inderdaad 1.27 euro per dag. Als je beide getallen middelt, kom je op ‘grofweg’ 1 euro per dag. (Om precies te zijn: 1.06 euro.)
Hartelijke groet,
Evangelist
refo

Bericht door refo »

MGG schreef: 13 apr 2026, 22:21
Tiberius schreef: 13 apr 2026, 22:08
Dat begrijp ik ook niet. Bij een duidelijke voorkeur voor een papieren krant zou ik hem elke dag laten bezorgen. Het prijsverschil is niet zo groot.

Digitale abonnementen zijn een stuk beter voor het milieu. Blijkbaar zijn de kosten van papier, inkt inclusief de heffingen en de bezorging van de krant beperkt.
Die mensen willen op zondag de computer uitlaten.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wij hebben vrijdag en zaterdag op papier. Dan is er iets meer tijd om te lezen en zit je niet altijd met een scherm voor je neus
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Job

Bericht door Job »

Evangelist schreef: 13 apr 2026, 12:10
Job schreef: 13 apr 2026, 11:15
Evangelist schreef: 13 apr 2026, 10:50
Job schreef: 11 apr 2026, 10:17 Veel columns in de nieuwe samenstelling van het RD. Ik begrijp het: voor nieuws hebben we de krant niet meer zo nodig, voor visie en meningsvorming wel. Ze hebben ook wel wat interessante mensen kunnen strikken. Maar meer dan dit moet het niet worden, hoor. Voor meningen geen duur abonnement.

Verder vind ik de layout mooi, heel kalm en overzichtelijk. Dat kan een krantenlezer goed gebruiken.
Ik begrijp niet zo goed dat er zo vaak geklaagd wordt over dat het abo op het RD zo duur is. In vergelijking met seculiere kranten valt dat behoorlijk mee.
Ik doel ook niet specifiek op het RD. In het algemeen vind ik een krantenabonnement een plons geld. Niet specifiek bij het RD. Maar voor meningen kom ik wel hier naar Refoforum ;-)
We praten over grofweg 1 euro per dag. Voor wat je daarvoor krijgt (nog afgezien van de clumns, die meningsvorming bevorderen) is dat echt een koopje.
Een gemiddelde campeervakantie kost per week al (behoorlijk), laat staan een vakantie op een Vakanzpark. Vijf keer je tank volgooien, is ook ongeveer dat bedrag. Bovendien worden er door de meeste jongeren (en ik schat je in als een gemiddelde dertiger) een hoger bedrag p.m. uitgegeven aan hun mobiele telefoon.
Ja, ik weet het allemaal. Zulke lijstjes maken wij ook heel regelmatig ja. Er zijn tijden dat iedere euro moet omgedraaid worden en vakanties, laat staan Vakanz-vakanties, vallen dan ook af. Een krantenabonnement moet er dan ook tijdelijk af. Niet omdat de RD-krant zo duur is vergeleken met andere kranten, maar omdat een krantenabonnement gewoon best een hap weer is uit de begroting.

Daar is niets zieligs aan, we komen niets tekort. Maar dan denk je wel bij elke uitgave: wat is waar de toegevoegde waarde van? Voor mij voegt het RD ook echt wat toe, hoor. Zoals ik een- en andermaal heb gezegd hier waardeer ik hun koers van de laatste tijd. Minder bang voor heilige huisjes en confrontaties met bepaalde zaken in de achterban. Ik vind Steef de Bruijn een moedig man, heel moedig. Het moge wat plat klinken, maar de familieberichten vind ik ook een gemis om niet te kunnen lezen. Uiteindelijk is het refowereldje klein gezien op de gehele bevolking van ons land en lopen er vele lijntjes met familieleden, vrienden, bekenden, gemeenteleden door kerkelijk NL. Daar wil je dan toch in mee kunnen leven.
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 13 apr 2026, 12:35
Volgens mijn logoritme is Job een pensionado in een mooi senioren appartement :).
(...)
:haha Geinig! Een oude ziel tors ik zeker mee ja. Maar nee, pensionado ben ik nog lange niet, nog lange niet.
Plaats reactie