Ik zie het RD meer als een positieve bubbel te midden van al het seculiere mediageweld.Maanenschijn schreef: ↑13 apr 2026, 13:41Interessant. Ik ben geen RD lezer. Kijk af en toe digitaal in de krant, vooral als er hier (of in mijn omgeving) aan gerefereerd wordt.Evangelist schreef:Maar zien jullie een christelijke krant dan niet meer als een geschenk, temidden van allerlei (inderdaad gratis) nieuwsapps? Lees nog even het jubileuminterview met ds. D.J. Budding onlangs in het RD. Ik zie het RD in dat opzicht als een deel van kadering die we als gereformeerde gezindte hard nodig hebben.
Heb ik geen zorgen? Jawel, die liggen op hetzelfde vlak als wat ds. Budding naar voren brengt. Hij vertolkte de roeping van het RD als een noodzakelijkheid, die tegenwoordig nog meer geldt dan in 1971.
Maar dat lijkt me juist een reden voor @Job om abonnee te blijven, en dan vervolgens ook te participeren in lezersenquetes en op lezersavonden.
En de columns: ik vind de ene ook geslaagder dan de andere; toch krijg je best vaak een mooi denkduwtje mee. Ik lees met bijzondere intetesse altijd de columns van Steef Post, ds. Kieviet, ds. De Boer en Bart-Jan Spruyt. Ook de rubriek Welbeschouwd kan ik vaak waarderen. Nu komt ook Kees van der Staaij erbij. Met andere columnisten heb ik weer wat minder, en van een enkeling vind ik dat hij of zij eigenlijk meer bij het Nederlands Dagblad hoort.
Kortom: het RD is gestart als een welkome en noodzakelijke huisvriend. Dat lijkt me nig steeds een goede typering. Dan vind ik het jammer als er op basis van een zakelijke berekening wel of geen abo wordt genomen. (Behoudens de mensen die het echt niet kunnen betalen.) Daarom maakte ik de vergelijking met vakanties. En een paar tanken benzine. Dat laten we ook vrijwel altijd doorgaan. Ik zou het RD ook steunen als ik veel ongelezen zou laten, omdat ik het los van mijn eigen leeservaring of wensen belangrijk vind dat er een (papieren) krant als het RD blijft bestaan.
Daarbij houd ik staande dat nieuws, achtergronden en informatie gewoon betaald moeten worden. Grofweg 1 euro per dag is dan nog steeds een koopje, ook als je het niet vergelijkt met andere producten.
Heb ik minder kaders? Misschien wel. Ik kom regelmatig mensen tegen die opgegroeid zijn in een reformatorisch gezin, reformatorisch onderwijs, reformatorische werkgever, reformatorisch dagblad, kerk, sociale omgeving, Terdege en Gezinsgids….
Begrijp me goed, ik heb natuurlijk niks tegen het RD, maar zie ook de gevaren van de eigen bubbel.
Het lukt me echter niet om mijn kinderen de krant te laten lezen; slechts af en toe zie ik ze in het Magazine bladeren...