Onderdrukking, beschadiging of traumatisering door kerk (vh: Kerkpijn)

Posthoorn

Re: Onderdrukking, beschadiging of traumatisering door kerk (vh: Kerkpijn)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef: 01 apr 2026, 10:21
J.C. Philpot schreef: 01 apr 2026, 10:10 Waarom zouden mensen uberhaubt een "eigen plekje" moeten hebben? Uitgezonderd de koster, organist, kerkenraad en predikant.
Een kerkdienst is geen voorstelling, maar een samenkomst van het huisgezin Gods.

Als je met vijf kinderen in huis woont, met een vader en een moeder, dan doen de vader en moeder er ook wijs aan dat ze niet zoveel gasten laten komen dat de kinderen nooit ergens kunnen zitten of krampachtig vroeg in de woonkamer moeten zijn bij het eten omdat anders alle stoelen met daklozen bezet zijn.

Ik begrijp niet wat daar ingewikkeld aan is.

Natuurlijk moet een kerk ook gastvrij zijn, maar als de gasten voornamelijk kerktoeristen zijn, dan moet je soms een afweging maken. De gastvrijheid moet niet groter worden dan een kerkelijke gemeente in redelijkheid kan dragen.
Juist!
Het is vergelijkbaar met de asielproblematiek in ons land. Maar dat is natuurlijk weer een ander onderwerp... :hum
DDD

Bericht door DDD »

Geheel eens. Dat is precies hetzelfde onderwerp. Je kunt het bijbelse principe van gastvrijheid niet onbeperkt doorvoeren.

Gelukkig zijn er in de GG nooit bussen geweest van het type 'We gaan ze halen!'. Dat zou wat zijn, bij de genabuurde kerkgemeenschappen. :D

Een lampje heeft dan toch nog meer mijn voorkeur.

En ter geruststelling van Michaels: als eenmaal door ruzies of andere droevige toestanden de kerk maar half bezet is, dan verdwijnt het lampje vanzelf. Wat dat betreft, is er weinig reden voor zelfgenoegzaamheid.
Arja

Re: Kerkpijn

Bericht door Arja »

J.C. Philpot schreef: 01 apr 2026, 09:42 Ik vraag me af: waarom zou de ene vorm van lijden aan de kerk wel kerkpijn mogen heten, en de andere vorm niet?

Aangezien de kerk uit zondige leden en zondige ambtsdragers bestaat, is er altijd lijden aan de kerk. Wij en anderen lijden door onze eigen zonden in de kerk, en er is lijden door zonden van anderen (leden en ambtsdragers).

Komende vrijdag gedenken we de diepste vorm van kerkpijn. Christus werd veroordeeld door de godsdienstige leiders, en het waren de zonden van Zijn Kerk die Hem noodzaakten aan het kruis genageld te worden. Hij werd geslagen in het huis van Zijn liefhebbers (https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... efhebbers/).

Daarom is er voor mensen die lijden aan kerkpijn, en zich hebben leren kennen als verloren zondaars die de Heiland dit hebben aangedaan door hun zonden, genade en troost in Zijn wonden. Hebreeën 4:15 Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
Maar...
Wat jij doet in je reactie, is dat je alles onder “kerkpijn” schuift.
Daardoor wordt het één categorie, terwijl er in werkelijkheid groot verschil is.

Je zet dingen op één lijn die niet hetzelfde zijn. Lijden door gebrokenheid of zonde van mensen is één ding. Maar er zijn ook situaties waarin er echt iets misgaat... misbruik, grensoverschrijdend gedrag, of dingen die gezegd of gedaan worden die schadelijk zijn. Dat kun je niet zomaar onder dezelfde noemer plaatsen.

En vervolgens trek je het meteen geestelijk: je verbindt het aan Christus en Zijn lijden. Maar daarmee gebeurt er iets... het concrete wordt minder concreet. Wat er daadwerkelijk gebeurd is, verdwijnt naar de achtergrond. Het verschuift van: hier is iets misgegaan wat benoemd moet worden naar dit hoort bij het lijden van een christen

En dat vind ik lastig. Want juist in zulke situaties moet eerst helder worden wat er gebeurd is. Niet alles kan of mag meteen “kerkpijn” genoemd worden en geestelijk worden geduid. Sommige dingen moeten gewoon als fout of schadelijk benoemd worden.

Kerkpijn was in 2022 een nieuw woord.
Lees er hier meer over: https://ivdnt.org/actueel/woorden-van-d ... /kerkpijn/
Dat helpt denk ik om te begrijpen waar het over gaat.
DDD

Bericht door DDD »

Wat K. de Vries schrijft, past uitstekend onder de definitie in het door jou geciteerde artikel (dat overigens destijds hier ook is besproken).
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Gaan we nu serieus steggelen over een term?
::please
DDD

Bericht door DDD »

Dat is wat we hier meestal doen, overigens.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Totdat er lampjes gaan branden..
Of er mensen roodgloeiend zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Arja schreef: 01 apr 2026, 10:47Maar...
Wat jij doet in je reactie, is dat je alles onder “kerkpijn” schuift.
Daardoor wordt het één categorie, terwijl er in werkelijkheid groot verschil is.

Je zet dingen op één lijn die niet hetzelfde zijn. Lijden door gebrokenheid of zonde van mensen is één ding. Maar er zijn ook situaties waarin er echt iets misgaat... misbruik, grensoverschrijdend gedrag, of dingen die gezegd of gedaan worden die schadelijk zijn. Dat kun je niet zomaar onder dezelfde noemer plaatsen.

En vervolgens trek je het meteen geestelijk: je verbindt het aan Christus en Zijn lijden. Maar daarmee gebeurt er iets... het concrete wordt minder concreet. Wat er daadwerkelijk gebeurd is, verdwijnt naar de achtergrond. Het verschuift van: hier is iets misgegaan wat benoemd moet worden naar dit hoort bij het lijden van een christen

En dat vind ik lastig. Want juist in zulke situaties moet eerst helder worden wat er gebeurd is. Niet alles kan of mag meteen “kerkpijn” genoemd worden en geestelijk worden geduid. Sommige dingen moeten gewoon als fout of schadelijk benoemd worden.

Kerkpijn was in 2022 een nieuw woord.
Lees er hier meer over: https://ivdnt.org/actueel/woorden-van-d ... /kerkpijn/
Dat helpt denk ik om te begrijpen waar het over gaat.
Ik zie kerkpijn als het gevolg van zonden van onszelf en anderen in de kerk. Vroeger noemde men dat "lijden aan de kerk". Je hebt daar zeker gradaties in. Van ongemak, tot en met zelfs traumatische ervaringen.

Als de oorzaak machtsmisbruik, manipulatie, sexueel misbruik, vriendjespolitiek, of iets anders is, dan hebben we daar al deze woorden voor. En uiteraard moet dat benoemd en bestreden worden. Het is een grote zonde als onderherders hun meester op zo'n zondige manier vertegenwoordigen, en dat schaad het vertrouwen van slachtoffers en omstanders in Gods kerk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 01 apr 2026, 11:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 01 apr 2026, 10:18 Waarom heeft dat een andere lading? Als je zeer gesticht bent door een kruispuntenpreek met feestdagentheologie, en de ouderling zegt dat God zo helemaal niet werkt en dat dat ongereformeerd is? Dat kan heel traumatiserend zijn.
Welnee. Zo'n mening kan je gewoon naast je neerleggen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef: 01 apr 2026, 11:14
DDD schreef: 01 apr 2026, 10:18 Waarom heeft dat een andere lading? Als je zeer gesticht bent door een kruispuntenpreek met feestdagentheologie, en de ouderling zegt dat God zo helemaal niet werkt en dat dat ongereformeerd is? Dat kan heel traumatiserend zijn.
Dat lijkt me inderdaad een nuchtere houding. We zitten wat te snel in de slachtoffer-rol tegenwoordig.

Het woord trauma e.d. moeten we reserveren voor mensen die echt mishandeld, misbruikt of psychisch benadeeld zijn, en niet toepassen op iedereen die zich ergert aan het een of ander.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD

Bericht door DDD »

De dingen die Arja en Terri gehoord hebben, kun je óók gewoon naast je neerleggen. En veel mensen doen dat ook. Maar niet iedereen. Je kunt pestgedrag ook negeren, en rotopmerkingen. Maar daarmee blijft het wel pestgedrag, of in dit geval, zeer onjuist pastoraal handelen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 01 apr 2026, 10:21
(...) Natuurlijk moet een kerk ook gastvrij zijn, maar als de gasten voornamelijk kerktoeristen zijn, dan moet je soms een afweging maken. (...)
Zet daar maar een streepje onder, geliefden. ;-)

Voor shoppers en dominee-nalopers ervaar ik bij mezelf ook weinig ruimte. Helemaal als ze zich niet als gasten gedragen, al vroeg breed-uit gaan zitten op de beste plekjes en de gemeentezang uit balans brengen. Ik heb meegemaakt dat men drie kwartier van tevoren ging zitten. Eigen gezinnen uit de gemeente zaten dan versnipperd door de kerk.

Toch kun je als gemeentelid niet altijd herkennen, zeker niet bij een grote toestroom, of iemand een shopper is of misschien een heilzoekende buurman. Vriendelijkheid en toegenegenheid duurt het langst. Kerkmigranten zullen uiteindelijk zelf verantwoording moeten afleggen.
merel

Bericht door merel »

Jij en ik zouden dat doen en als het te gortig wordt een deurtje verder kijken. Anderen raken daardoor beschadigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 01 apr 2026, 11:43
De dingen die Arja en Terri gehoord hebben, kun je óók gewoon naast je neerleggen. En veel mensen doen dat ook. Maar niet iedereen. Je kunt pestgedrag ook negeren, en rotopmerkingen. Maar daarmee blijft het wel pestgedrag, of in dit geval, zeer onjuist pastoraal handelen.
Dat ben ik niet met je eens.
Iemand met een normale weerbaarheid kan een ouderling of predikant met een wat onbijbelse mening rustig laten kletsen.
Een afwijkende mening hebben is nog geen onderdrukking of misbruik.
K de Vries
Verbannen

Bericht door K de Vries »

Tiberius schreef: 01 apr 2026, 11:58
DDD schreef: 01 apr 2026, 11:43
Dat ben ik niet met je eens.
Iemand met een normale weerbaarheid kan een ouderling of predikant met een wat onbijbelse mening rustig laten kletsen.
Een afwijkende mening hebben is nog geen onderdrukking of misbruik.
Dat kan dus niet. Want als je aangeeft dat het je raakt, dan wordt er gedreigd met bepaalde maatregelen.
Ik voel me geraakt omdat er mensen zijn die mijn ervaringen niet serieus nemen.
Plaats reactie