J.C. Philpot schreef: ↑01 apr 2026, 09:42
Ik vraag me af: waarom zou de ene vorm van lijden aan de kerk wel kerkpijn mogen heten, en de andere vorm niet?
Aangezien de kerk uit zondige leden en zondige ambtsdragers bestaat, is er altijd lijden aan de kerk. Wij en anderen lijden door onze eigen zonden in de kerk, en er is lijden door zonden van anderen (leden en ambtsdragers).
Komende vrijdag gedenken we de diepste vorm van kerkpijn. Christus werd veroordeeld door de godsdienstige leiders, en het waren de zonden van Zijn Kerk die Hem noodzaakten aan het kruis genageld te worden. Hij werd geslagen in het huis van Zijn liefhebbers (
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... efhebbers/).
Daarom is er voor mensen die lijden aan kerkpijn, en zich hebben leren kennen als verloren zondaars die de Heiland dit hebben aangedaan door hun zonden, genade en troost in Zijn wonden. Hebreeën 4:15
Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde.
Maar...
Wat jij doet in je reactie, is dat je alles onder “kerkpijn” schuift.
Daardoor wordt het één categorie, terwijl er in werkelijkheid groot verschil is.
Je zet dingen op één lijn die niet hetzelfde zijn. Lijden door gebrokenheid of zonde van mensen is één ding. Maar er zijn ook situaties waarin er echt iets misgaat... misbruik, grensoverschrijdend gedrag, of dingen die gezegd of gedaan worden die schadelijk zijn. Dat kun je niet zomaar onder dezelfde noemer plaatsen.
En vervolgens trek je het meteen geestelijk: je verbindt het aan Christus en Zijn lijden. Maar daarmee gebeurt er iets... het concrete wordt minder concreet. Wat er daadwerkelijk gebeurd is, verdwijnt naar de achtergrond. Het verschuift van:
hier is iets misgegaan wat benoemd moet worden naar
dit hoort bij het lijden van een christen
En dat vind ik lastig. Want juist in zulke situaties moet eerst helder worden wat er gebeurd is. Niet alles kan of mag meteen “kerkpijn” genoemd worden en geestelijk worden geduid. Sommige dingen moeten gewoon als fout of schadelijk benoemd worden.
Kerkpijn was in 2022 een nieuw woord.
Lees er hier meer over:
https://ivdnt.org/actueel/woorden-van-d ... /kerkpijn/
Dat helpt denk ik om te begrijpen waar het over gaat.