In het boek van Bart Bolier over Ds. Kersten, kwam ik wat uitspraken van hem tegen, en het lijkt er toch wel meermaals op dat vooral mensen die zich als volgeling van Kersten zien, deze uitspraken niet/vaker niet volgen.
De docent weet als geen ander dat er in zijn kerkverband soms meer gefantaseerd dan geëxegetiseerd wordt. Hij keert zich fel tegen allegoriseren, waarbij iets geestelijks in de tekst wordt gelegd wat er eigenlijk helemaal niet in zit: "Wat met dat Woord niet overeenkomt, is niet uit de Geest, Die in alle waarheid leidt"
"Vergeestelijk niet; Gods Woord is Geest en leven, en behoeft niet vergeestelijkt te worden"
Wie te lang bidt of preekt brengt 'de duivel in de kerk'.
"Je moet niet uitbreidende, maar om inperkende genade vragen"
Voor anderen is "uit de tijd lopen" juist het kenmerk van het ware, omdat daaruit zou blijken dat het Woord "open mag vallen".
Ds. Kersten zie het echter meer als een gevolg van gebrekkige voorbereiding. Wie de eerste punten uitgebreid bespreekt en de laatste moet afraffelen, heeft zijn werk simpelweg niet goed gedaan.
Over de prekenbundel van Ds. C. van den Oever: "Soms doet hij rare vergelijkingen en hij vergeestelijkt nogal ook"
Ook zijn ambtsbroeder Ds. Van Reenen durft hij rustig de waarheid te zeggen " Ik beken eerlijk, niet steeds ga ik met z'n verklaringen mee".
Uitspraken Ds. Kersten
- Johann Gottfried Walther
Uitspraken Ds. Kersten
Laatst gewijzigd door Johann Gottfried Walther op 25 feb 2026, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Uitspraken Ds. Kersten
Interessante uitspraken. Toch zeggen daden meer dan woorden. Heeft dominee Kersten deze uitspraken ook in zijn eigen preken toegepast?
Enige tijd geleden is in mijn gemeente een preek van dominee G. van Reenen gelezen. Een predikant die leefde in de tijd van dominee Kersten en ook deel uitmaakte van de Gereformeerde Gemeenten. De preek was vrijwel geheel allegorisch van opzet. Het valt mij meer op bij tijdsgenoten van dominee Kersten. Veel zaken worden op een bepaalde manier ingekleurd en van uitleg voorzien.
Enige tijd geleden is in mijn gemeente een preek van dominee G. van Reenen gelezen. Een predikant die leefde in de tijd van dominee Kersten en ook deel uitmaakte van de Gereformeerde Gemeenten. De preek was vrijwel geheel allegorisch van opzet. Het valt mij meer op bij tijdsgenoten van dominee Kersten. Veel zaken worden op een bepaalde manier ingekleurd en van uitleg voorzien.
-
OnlineHenk J
Laat vooral zien dat er verschillende bloedgroepen vanaf het begin in de GG aanwezig zijn geweest en dat ds. Kersten niet al zijn idealen heeft kunnen verwezenlijken. Hoewel de Theologische school er wel is gekomen ondanks de tegenwerking van o.a. ds. Fraanje.
Verder hoef je het wat mij betreft niet met iemand 100% eens te zijn om je verbonden met hem te voelen.
Verder hoef je het wat mij betreft niet met iemand 100% eens te zijn om je verbonden met hem te voelen.
- Johann Gottfried Walther
Op Ds. Van Reenen heeft Ds. Kersten meermaals kritiek geuit.Konijntje schreef: ↑25 feb 2026, 12:41 Interessante uitspraken. Toch zeggen daden meer dan woorden. Heeft dominee Kersten deze uitspraken ook in zijn eigen preken toegepast?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"