Erdee

DDD

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Het artikel is daar niet zo'n betrouwbare bron voor. Maar in een bibliotheek staan ook boeken van twijfelachtig allooi.

Er zijn gelovigen die ervan genieten als een slechtvalk een muis opeet. Dat is toch ook duidelijk een duivels element in de schepping. Dus dat ligt wat mij betreft, niet zo zwart-wit.

Maar ik ben niet bekend met duivelse elementen in zijn muziek. Een muzikant is niet verantwoordelijk voor alle andere muziek tijdens een festival. Maar als je wordt uitgenodigd om één fatsoenlijk stuk te spelen te midden van allerlei godslasterlijke dingen, dan is het mogelijk een ander verhaal.
HHR

Bericht door HHR »

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die dit soort feesten vergoelijken.
Alleen het decor al heeft iets satanisch.
Vergelijk bv dit beeld eens: https://youtu.be/TR7mmkZuIuk?si=Q8sQ22sujJNj6vIg&t=2 met bv beelden van de Moloch:

Afbeelding
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt meer op een Indiase godheid hoor. Ik zie echt geen verband met jouw plaatje.

Voorlopig hoor ik een presentator OMG zeggen, waar ik verder geen fan van ben. Maar ik zie gewoon niets verkeerds van hem in dit filmpje. Wat valt hieraan te vergoelijken?

Ik zie een vrolijk jongetje springen en dat doet hij goed in de maat. Hij inspireert de groep tot gezamenlijke dansbewegingen.

Ik zou graag wat specifieker horen wat hier nu volgens jou verkeerd aan is.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 feb 2026, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR

Bericht door HHR »

In ieder geval duistere afgodsbeelden.
DDD

Bericht door DDD »

Vind je dan dat je ook in Bali niet van het cultureel erfgoed mag genieten? Niet dat ik dat zelf leuk zou vinden. Maar zondig niet.

Ik vind het kabaal afschuwelijk in de zin van lelijk, maar ik vind sommige refo-organisten ook afschuwelijk orgelspelen. Ds. Moens vindt die dan juist weer heel stichtelijk. Dus het is nogal smaakgebonden allemaal.

Ongetwijfeld is er drugsgebruik bij zo'n festival, zoals eigenlijk overal bij het uitgaan. Dat vind ik ook zorgelijk, maar zou dat dan betekenen dat je helemaal niet meer naar een feest mag gaan waar drugs gebruikt worden? En als er dan ook cocaine gebruikt wordt bij een klassiek festival?

Mijn probleem is dat ik gewoon niets onzuivers of wat van God aftrekt zie in dit filmpje. Het enige waar je over kunt twisten is het taalgebruik dat niet altijd uiterst netjes is. Maar ik vind het niet storend en ook niet zondig.
Laatst gewijzigd door DDD op 03 feb 2026, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Job schreef: Gisteren, 18:23
DDD schreef: Gisteren, 16:49
Jeremiah schreef: Gisteren, 15:33 Misschien wat ouderwets uitgedrukt. Maar alle gelovigen zullen toch ervaren dat God de mens van al het wereldse afsnijdt, langzaam of radicaal. Het leven wordt toch vanuit de dood geboren. "Weg wereld, weg schatten".
Dat lijkt me niet juist. Er is ook geen bijbelse grondslag voor dit standpunt.

Gelovigen kunnen van de cultuur en de natuur nog evenveel of juist meer genieten. Ik zou zelf niet zo genieten van deze muziek, maar in zichzelf is er met deze muziek mijns inziens niets mis. Net zo goed als bij Mozarts muziek. En net zo goed als een gelovige gewoon kan genieten van de schoonheid van de zee en de bergen of van een goede maaltijd.
En als er echt duivelse elementen te zien zijn, zoals ik uit het artikel opmaakte?

Zou de Heere Jezus er kunnen en willen zijn is misschien een belangrijke graadmeter, en kunnen wij er leven en sterven tot Zijn eer.
Die laatste graadmeter is best wel subjectief.
Job

Bericht door Job »

Zita schreef: Gisteren, 21:50
Jeremiah schreef: Gisteren, 15:33 Misschien wat ouderwets uitgedrukt. Maar alle gelovigen zullen toch ervaren dat God de mens van al het wereldse afsnijdt, langzaam of radicaal. Het leven wordt toch vanuit de dood geboren. "Weg wereld, weg schatten".

Gelovigen kunnen van de cultuur en de natuur nog evenveel of juist meer genieten. Ik zou zelf niet zo genieten van deze muziek, maar in zichzelf is er met deze muziek mijns inziens niets mis. Net zo goed als bij Mozarts muziek. En net zo goed als een gelovige gewoon kan genieten van de schoonheid van de zee en de bergen of van een goede maaltijd.
En als er echt duivelse elementen te zien zijn, zoals ik uit het artikel opmaakte?

Zou de Heere Jezus er kunnen en willen zijn is misschien een belangrijke graadmeter, en kunnen wij er leven en sterven tot Zijn eer.
Dat kan wellicht. Toen ik het schreef moest ik inderdaad denken aan een discussie die jaren geleden op een on(w)aardige manier gevoerd werd over het mogen bijwonen van de Mars voor het Leven. En zeker predikant gaf toen aan dat hij zich niet voor kon stellen dat kinderen des Heeren die hij kende uit een eerdere gemeente zich daar thuis zouden voelen.

Een andere maatstaf dan: ik weet wel dat satan (inclusief de boosheden in de lucht) de ruimte die hem wordt geboden ruim pakt. Al zou het er maar een zweempje van hebben, een vermoeden van iets duivels, dan moeten we er niet een eindje vandaan blijven, maar zover mogelijk. Toch? Volgens mij is dat zo klaar als een klontje. Als het alleen al een discussieonderwerp is, zou de lust je al moeten vergaan.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

Welke duivelse elementen zijn er te benoemen?
Job

Bericht door Job »

Gerardus2 schreef: Gisteren, 22:30

Welke duivelse elementen zijn er te benoemen?
Zoals je kunt lezen, beweer niet ik dat, maar was daar in het RD iets over te lezen.

De muziek en de entourage van een festival als Defqon.1 doen meer denken aan het beest uit de afgrond dan aan het Lam.
DDD

Bericht door DDD »

Op deze manier kun je natuurlijk geen normaal gesprek voeren. Het gesprek begon nu juist met de stelling dat deze twee rd-journalisten maar wat roepen.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: Gisteren, 23:56 Op deze manier kun je natuurlijk geen normaal gesprek voeren. Het gesprek begon nu juist met de stelling dat deze twee rd-journalisten maar wat roepen.
Nou, op basis van wat Philpot constateerde bij het kort kijken naar beelden, weet ik zo net nog niet of ze zomaar wat roepen. Ik hoor er zelfs misschien wel iets van heilige verontwaardiging in over de combi wereld-geloof, een heel actueel thema.
CvdW

Bericht door CvdW »

Job schreef: Gisteren, 22:27
Zita schreef: Gisteren, 21:50

Dat kan wellicht. Toen ik het schreef moest ik inderdaad denken aan een discussie die jaren geleden op een on(w)aardige manier gevoerd werd over het mogen bijwonen van de Mars voor het Leven. En zeker predikant gaf toen aan dat hij zich niet voor kon stellen dat kinderen des Heeren die hij kende uit een eerdere gemeente zich daar thuis zouden voelen.

Een andere maatstaf dan: ik weet wel dat satan (inclusief de boosheden in de lucht) de ruimte die hem wordt geboden ruim pakt. Al zou het er maar een zweempje van hebben, een vermoeden van iets duivels, dan moeten we er niet een eindje vandaan blijven, maar zover mogelijk. Toch? Volgens mij is dat zo klaar als een klontje. Als het alleen al een discussieonderwerp is, zou de lust je al moeten vergaan.
Met zulke zaken moeten we niet teveel luisteren naar predikanten. Ze moeten het Woord brengen en niet hun eigen ideeën en zeker geen andere mensen (kinderen des Heeren) voor hun karretje spannen.
Zo weet ik een artikel geschreven door een predikant die in een lommerrijke pastorietuin in de schaduw zat bij 30+ graden dat vakantie uit den boze is. Iemand in een flatje 4 hoog zonder airco mag niet op vakantie. Luister vooral niet op zulke momenten, predikant is dan ver van z'n plek.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Job schreef: Gisteren, 12:00
J.C. Philpot schreef: Gisteren, 07:39 Ik dacht: eens kijken waar we het over hebben als het gaat om de muziek en feesten van Sefa (ik had dat zelf nooit zelf gezien of gehoord):

https://www.youtube.com/watch?v=TR7mmkZuIuk

Ik ben eerlijk gezegt niet verder gekomen als een paar minuten, want mijn maag draait hier echt bij om. Wat een duistere sfeer. Dit gaat echt niet samen met het in waarheid dienen van de Heere.

Ik ben dus alleen maar bevestigd in mijn zienswijze.
Ik neem aan dat de journalisten ook iets (of meer) bekeken hebben voordat ze het interview afnamen. Kun je begrip opbrengen voor hun vraagstelling nu je er zelf iets van gezien hebt?
Ik irriteerde me vooraf ook al niet aan de vragen. En al helemaal niet nu ik er zelf iets van heb gezien.

Volgens mij kan deze jongen de betreffende directe vragen ook prima hebben. Het RD is niet bedoelt om deze subcultuur te promoten, en het zal Sefa ook absoluut niet verbazen dat daar kritisch tegenaan gekeken wordt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Job

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef: Vandaag, 07:13
Job schreef: Gisteren, 12:00
J.C. Philpot schreef: Gisteren, 07:39 Ik dacht: eens kijken waar we het over hebben als het gaat om de muziek en feesten van Sefa (ik had dat zelf nooit zelf gezien of gehoord):

https://www.youtube.com/watch?v=TR7mmkZuIuk

Ik ben eerlijk gezegt niet verder gekomen als een paar minuten, want mijn maag draait hier echt bij om. Wat een duistere sfeer. Dit gaat echt niet samen met het in waarheid dienen van de Heere.

Ik ben dus alleen maar bevestigd in mijn zienswijze.
Ik neem aan dat de journalisten ook iets (of meer) bekeken hebben voordat ze het interview afnamen. Kun je begrip opbrengen voor hun vraagstelling nu je er zelf iets van gezien hebt?
Ik irriteerde me vooraf ook al niet aan de vragen. En al helemaal niet nu ik er zelf iets van heb gezien.

Volgens mij kan deze jongen de betreffende directe vragen ook prima hebben. Het RD is niet bedoelt om deze subcultuur te promoten, en het zal Sefa ook absoluut niet verbazen dat daar kritisch tegenaan gekeken wordt.
Exact, zo zit ik er ook in.
DDD

Bericht door DDD »

Kritisch zijn is niet hetzelfde als manipulatief en suggestief.

Suggestieve vragen 'overtuigen' alleen degenen die hetzelfde standpunt delen. Manipulatieve vragen alleen mensen die het niet doorzien. Een krant heeft niet alleen de taak om vragen te stellen die de lezers zouden willen horen (al betwijfel ik dat ook, maar goed, dat is de inschatting van huisman, ik hoorde in ieder geval bij ons in de kerk er nogal wat kritische geluiden over, ook van mensen die nog nooit van de hele jongen gehoord hebben).

Je hebt ook een verantwoordelijkheid voor je gesprekspartner. Als je die onheus bejegent, dan beledig je hem mede in je rol als medearbeider van God. Dat is nogal een verantwoordelijkheid die je op je neemt, inclusief de mogelijke gevolgen daarvan.
Plaats reactie