Maar dat was eigenlijk niet het punt dat ik probeerde te maken in mijn berichtjes. Waar ik zelf vooral naar kijk is hoe informatie functioneert (nadat zo’n claim in het systeem komt). Wordt die bevraagd, journalistiek onderzocht, van meerdere kanten bekeken, en zo nodig gecorrigeerd? Dat proces is rommelig en zeker niet perfect in oorlogstijd, maar het bestaat wèl in Israël. En dat maakt voor mij verschil. Mijn moeite zit dus niet in het erkennen van fouten, maar in het gelijkstellen van informatiesystemen die fundamenteel anders werken.parsifal schreef: ↑02 feb 2026, 13:58Er is tenminste een incident met ambulance geweest waarbij IDF ook duidelijk verkeerde informatie gaf en heeft geprobeerd het te verdoezelen. Er was ook een bombardement in Libanon waarbij er geen grond bleek te zijn voor de claim dat er een Hezbollah hoofdkwartier zat (en wat pas na gedegen journalistiek onderzoek naar buiten kwam).Arja schreef: ↑02 feb 2026, 13:38 Ik was nog niet klaar![]()
Er zijn tijdens de oorlog enkele gedocumenteerde incidenten geweest waarbij ambulances of medische teams door Israëlisch vuur zijn geraakt. Deze gevallen zijn afzonderlijk onderzocht, waarbij in ten minste één geval professionele fouten zijn erkend. Vergelijking met andere conflicten (Afganistan en Irak tegenover wat er in Syrië gebeurde bijvoorbeeld) laat zien dat niet elk ambulance-incident dezelfde betekenis heeft. Het verschil zit niet in morele intenties, maar in het patroon: onderzocht incident versus systematisch geweld. Dat onderscheid is essentieel om analyse niet te vervangen door morele etiketjes (niet dan jij dat doet DDD, jij bent gewoon mooi analytisch)
Als Hamas ziekenhuizen en medische infrastructuur ook militair gebruikt, is het dan zuiver om te spreken van structurele aanvallen op medisch personeel, of moeten we het hebben over het wegvallen van medische neutraliteit?
Hamas is niet betrouwbaar (dat is duidelijk), maar bij aantallen doden blijken ze redelijk betrouwbaar te zijn en zeker de orde van grootte zit er niet ver naast. IDF is ook niet betrouwbaar met cijfers en verklaringen blijkt, en het is goed om hun info met zelfde reserve te behandelen als Hamascijfers.
En precies daar raak ik de draad nu kwijt in jouw reactie
Het vergelijken van totale aantal slachtoffers (orde van grootte) is methodologisch iets anders dan het beoordelen van een specifiek incident waarbij een leger aanvankelijk verkeerde informatie gaf, en dat later als fout heeft erkend. Zeker wanneer de andere actor geen transparant onderscheid maakt tussen strijders en burgers en alle doden onder één oorzaak schaart. Hoe kun je die twee soorten informatie analytisch op één lijn zetten zonder verschillende categorieën door elkaar te halen?